MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows Media Player og "codec"
Fra : Jacob B

Dato : 01-11-03 13:28

Hej NG
Jeg håber at dette er den rigtige gruppe ellers spark mig venligst i den
rigtige retning.

Via edonkey har jeg downloadet nogle mpg og avi filer af serieafsnit, som
jeg var gået glip af.

Når jeg afspiller disse i windows media player, så er lyden meget underlig.
Jeg har så fundet ud af, at hvis jeg åbner et andet windue så det dækker
afspilleren (feks internetexplorer) så er lyden helt okay.*G* Vildt
underligt.

Jeg har så downloadet Gspot og fundet frem til, at jeg manglede nogle codecs
for at afspille avi-filen.
Derfor har jeg downloadet adskillige andre afspillere og lign.
Morgan Stream Switcher
MediaOne
DivX
Ffdshow

Dette hjalp så på afspilning af avi-filen.

Men lyden er stadigt vildt underlig.
Hvad kan det skyldes? Og hvad kan jeg gøre for at ændre dette?

Når jeg igen kører g-spot på avi-filen, så påstår programmet, at alle
nødvendige codec's er tilstede.
Men ligegyldigt om det er en mpg eller en avi film jeg afspiller, er lyden
mærkværdig.
Hvilket preogram kan man bruge til at checke mpg-filer med, dem kan Gspot
ikke checke?

Et helt andet spørgsmål er:
Kan man ikke downloade et codec og installere det i ét program, feks i
Windows Media Player? Eller er det nødvendigt at installere adskillige
forskellige playere, som jeg har gort indtil nu?
Hvis det er muligt, hvordan gør man i så fald?

På forhånd tak.

MVH
Jacob

Fra : Madsen

Dato : 01-11-03 16:45

On Sat, 1 Nov 2003 13:28:02 +0100, "Jacob B" <jacob-b@mail-fjern.dk>
wrote:

> [...]
>mærkværdig.
>Hvilket preogram kan man bruge til at checke mpg-filer med, dem kan Gspot

Prøv med AviCodec : http://avicodec.duby.info/
Det er gratis og kan checke både AVI og MPG filer.
( Efter min mening et meget bedre program end Gspot )

> [...]
>forskellige playere, som jeg har gort indtil nu?
>Hvis det er muligt, hvordan gør man i så fald?

Codecs installeres ikke i afspilleren, men er som regel tilgængelig
for stort set enhver afspiller du måtte have i maskinen. Det burde
ikke være nødvendigt at have ret mange afspillere.
Jeg bruger faktisk aldrig andre afspillere end Windows Mediaplayer 6.4
eller Windows Mediaplayer Classic som også kan afspille Realvideo
filer. ( bruger dog PowerDVD til DVD film )

mvh Madsen

Fra : Jacob B

Dato : 01-11-03 22:00

Hej Madsen
Mange tak for svaret

> Prøv med AviCodec : http://avicodec.duby.info/
> Det er gratis og kan checke både AVI og MPG filer.
> ( Efter min mening et meget bedre program end Gspot )

Jeg har downloadet og kørt programmet med en af filerne. Men jeg kan ikke
finde en vejledning nogen steder til hvordan jeg skal forstå resultatet, og
hvad jeg
efterfølgende skal gøre.
Kan du henvise mig til et link eller lignende, der giver en god forklaring?

Hre er et eksempel på resultatet:

For en avi-fil, der fungerer og kan afspille lyden okay, har jeg følgende
beskrivelse fra AviCodec-programmet:
File : 101 MB (101 MB), duration: 0:21:20, type: AVI, 1 audio
stream(s), quality: 32 %
Video : 92 MB, 606 Kbps, 29.970 fps, 352*240 (4:3), DIVX = OpenDivx
v4, Supported
Audio : 8.51 MB, 55 Kbps, 22050 Hz, 2 channels, 0x55 = Mpeg-1 audio
Layer 3 (MP3), Supported

For en mpg-fil, der fungerer, men hvor lyden ikke er okay, har jeg følgende
beskrivelse fra AviCodec-programmet:
File : 420 MB (414 MB), duration: 0:42:11, type: MPG, 1 audio
stream(s), quality: 63 %
Video : 346 MB, 1150 Kbps, 29.970 fps, 352*240 (4:3), MPG1 = MPEG 1
(VCD), Supported
Audio : 67 MB, 224 Kbps, 44100 Hz, 2 channels, 0x51 = Mpeg-1 audio
Layer 2 [0xc0], Supported

Nu kan jeg jo godt se, at der er forskel på filstørelserne etc. Så jeg kom
til at tænke på, om det måske er computeren, der ikke er "stor" nok til at
klare de større filer.
Ved du evt. hvordan man finder ud af, om det er årsagen?

> [...]
> eller Windows Mediaplayer Classic som også kan afspille Realvideo
> filer. ( bruger dog PowerDVD til DVD film )
Jeg bruger også Windows Mediaplayer 6.4, men det er de her codec der driller
mig. De andre playere har jeg kun installeret for at prøve at få filerne til
at virke ordentligt. Og der var en forskel efter at jeg havde installeret en
af de andre afspillere, også selvom jeg ikke brugte den pågældende
afspiller, men stadigt brugte mediaplayer 6.4. Derfor konkluderede jeg, at
der var nogle ekstra codec, der var blevet installeret under installationen
af en af de andre playere.
Uf, det var lidt volapyk, men jeg håber at du kan se, hvad jeg mener.

Du skal have mange tak for dit svar.

MVH
Jacob

Fra : Madsen

Dato : 02-11-03 00:53

On Sat, 1 Nov 2003 21:59:56 +0100, "Jacob B" <jacob-b@mail-fjern.dk>
wrote:

> [...]
>efterfølgende skal gøre.
>Kan du henvise mig til et link eller lignende, der giver en god forklaring?

Det er såmænd simpelt nok.
Hvis der står "Supported" ved både video og audio codec,
så burde du kunne afspille filen uden problemer.

Står der derimod "unsupported", så mangler den codec.
Du kan så klikke på WEB knappen ud for denne og
programmet vil så forsøge at linke til en side hvor den
manglende codec kan findes.

>Hre er et eksempel på resultatet:

Ud fra dine 2 eksempler, så burde begge filer fungere. Mystisk.

> [...]
>klare de større filer.
>Ved du evt. hvordan man finder ud af, om det er årsagen?

Så skal du godtnok have en temmelig lille maskine. Nu skriver du
ikke hvad du har, men alt over en 400-500 MHz burde kunne spille
den uden problemer.

mvh Madsen

Fra : Jacob B

Dato : 02-11-03 17:54

Hej Madsen
Tak for din tålmodighed og dine svar.

> [...]
>
> Så skal du godtnok have en temmelig lille maskine. Nu skriver du
> ikke hvad du har, men alt over en 400-500 MHz burde kunne spille

Hm, jeg har en intel pentium II maskine(det er på en label udenpå maskinen),
men jeg ved ikke, hvordan jeg finder antallet af MHz.
Kan du fortælle mig det ? Eller hvordan jeg finder informationen?
Jeg bruger windows 98.
Mange tak på forhånd
MVH
Jacob

Fra : Madsen

Dato : 03-11-03 01:28

On Sun, 2 Nov 2003 17:54:26 +0100, "Jacob B" <jacob-b@mail-fjern.dk>
wrote:

>Hej Madsen
>Tak for din tålmodighed og dine svar.

No problem.

> [...]
>men jeg ved ikke, hvordan jeg finder antallet af MHz.
>Kan du fortælle mig det ? Eller hvordan jeg finder informationen?

Jeg kører selv Windows 98, men jeg kan sgu ikke lige
hitte en måde at se CPU hastigheden i Windows uden
brug af ekstra programmer.
Normalt kan du se CPU hastigheden lige når du tænder
maskinen. Altså inden Windows begynder at starte op.

Men, da du har en Pentium II, så vil jeg mene at den ikke
kan være hurtigere end højest 333 eller 350 MHz.

Jeg har selv en gammel 233 MHz P2'er som reserve-
maskine og den kan da lige akkurat afspille AVI videoer,
men det er så også en helt ren installation hvor der ikke
kører så meget som en enkelt overflødigt program i
baggrunden. Desuden har den maskine 256 MB RAM,
så Windows kan køre uden at skulle bruge tid på en
swap-fil.

Så hvis din Windows er bare lidt rodet med diverse
småprogrammer og måske med lidt for lidt RAM, så
er det sikkert derfor den har svært ved at afspille film.
Dengang P2 CPU'en var moderne var der jo heller ingen
som havde regnet med at den skulle kunne klare den
slags tunge jobs.

mvh Madsen

Fra : Jens

Dato : 03-11-03 07:19

"Madsen" <madsen@portalen.no> skrev i en meddelelse

> Men, da du har en Pentium II, så vil jeg mene at den ikke
> kan være hurtigere end højest 333 eller 350 MHz.

Den kan vel være helt op til en 500 mhz ?

Men "masser" af ram vil stadig være nødvendigt for at køre film på den.

Mvh Jens

Fra : Madsen

Dato : 03-11-03 08:12

On Mon, 3 Nov 2003 07:18:33 +0100, "Jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Den kan vel være helt op til en 500 mhz ?

450 MHz er max, men den er sjælden, for da var man ved
at skifte over til Pentium III
http://www.baznet.freeserve.co.uk/Pentium2.htm

mvh Madsen

Fra : Jens

Dato : 03-11-03 08:27

> 450 MHz er max, men den er sjælden, for da var man ved
> at skifte over til Pentium III
> http://www.baznet.freeserve.co.uk/Pentium2.htm

Min hukommelse slog ikke til der..........

Mvh Jens