LAN-spørgsmål
Fra : peter hansen

Dato : 01-11-03 14:46

harj folkens
To computere skal i LAN sammen. De køre begge Windows XP Pro og har begge
hver deres private internet-forbindelse.

Der hænger et LAN-kabel ud af vinduet i hver lejlighed og de ønsker begge at
bevare deres private internetforbindelse som går gennem et kabelmodem.
Ydereligere skal der tilsluttes en server til som også skal være på LAN og
ha iNet-forbindelse.
Hvis det på nogen måde er muligt at lave det sådan at der fra hver computer
kan skiftes mellem internetforbindelse ville det være great men som
førsteprioritet skal forbindelserne være sådan at hver har sin opkobling og
så Intranettet ved siden af mellem den anden computer og serveren

Af grej er der:
* to routere med en switch indbygget i hver
* en switch
* en masse kabler selvfølgelige
* og selvfølgelig de to cabelmodems

Har forsøgt selv men har ingen god løsning selv...

// Peter

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 01-11-03 15:10

peter hansen wrote:
> [...]
> førsteprioritet skal forbindelserne være sådan at hver har sin opkobling og
> så Intranettet ved siden af mellem den anden computer og serveren

To netkort i hver maskine; et til internet og et til forbindelse med naboen.
Skift af internetforbindelse klares med "route" og/eller evt. metric i
opsætningen af netkortet.

Serveren sættes på samme netværk som LANforbindelsen imellem de to maskiner.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : peter hansen

Dato : 01-11-03 15:55

> [...]
> opsætningen af netkortet.
>
> Serveren sættes på samme netværk som LANforbindelsen imellem de to

Det var også min løsning men jeg ved det kan klares uden flere netkort så
det satser jeg på først men tak for svaret :D

// Peter

Fra : Thomas Skyt

Dato : 02-11-03 17:34

peter hansen wrote:

> naboen.

> maskiner.
>
> Det var også min løsning men jeg ved det kan klares uden flere netkort så
> det satser jeg på først men tak for svaret :D

Undskyld jeg siger det på den måde:

Kan du stave til "unix"? Til Windows er det svjv ikke just simpelt at
tildele eet netværks interface flere virtuelle interfaces.

Ved unix/bsd/linux/derivater derimod er det blot et spørgsmål om at benytte

ifconfig fxp0:0 xxx.xxx.xxx.xxx
ifconfig eth0:0 xxx.xxx.xxx.xxx

eller hvad dit if nu hedder.

Det billigste, med mindst hovedpine, vil være nogle billige netkort. Få
evt. fat i nogle 10-mbit til kabel-linierne. De kan jo alligevel ikke
skubbe mere end 8 mbit.

/Thomas

Fra : Jens

Dato : 02-11-03 17:46

"Thomas Skyt" <thomas@sofagang.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du stave til "unix"? Til Windows er det svjv ikke just simpelt at
> tildele eet netværks interface flere virtuelle interfaces.

Sludder, i dette tilfælde kan et par routere og et netkort i gver maskine
sagtens slå til.

Mvh Jens

Fra : Thomas Skyt

Dato : 02-11-03 18:39

Jens wrote:

> Sludder, i dette tilfælde kan et par routere og et netkort i gver maskine
> sagtens slå til.

Det er jo heller ikke det samme som at tildele eet interface flere ip'er
/ virtuelle interfaces!

/Thomas

Fra : Jens

Dato : 02-11-03 19:34

"Thomas Skyt" <thomas@sofagang.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo heller ikke det samme som at tildele eet interface flere ip'er
> / virtuelle interfaces!

Hvem har bedt om det ?

Mvh jens

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-11-03 18:26

> Kan du stave til "unix"? Til Windows er det svjv ikke just simpelt at
> tildele eet netværks interface flere virtuelle interfaces.

Fuldstændigt lige så simpelt som at konfigurere det første interface.
Jeg mener, selv en unix-nørd kan vel finde ud af at indtaste ip-adresse
og netmaske i en grafisk dialogboks?

--
-Jens B.

Fra : Thomas Skyt

Dato : 02-11-03 18:38

Jens Bruun wrote:
> [...]
>
> Fuldstændigt lige så simpelt som at konfigurere det første interface.
> Jeg mener, selv en unix-nørd kan vel finde ud af at indtaste ip-adresse

Skulle man mene :)

Nu skrev jeg "så vidt jeg ved" - så hvis det er muligt, så undskyld jeg
- endnu en gang.

/Thomas

Fra : Thomas Skyt

Dato : 02-11-03 18:44

Jens Bruun wrote:

> [...]
>

> Fuldstændigt lige så simpelt som at konfigurere det første interface.
> Jeg mener, selv en unix-nørd kan vel finde ud af at indtaste ip-adresse

Jeg trækker mig - har fundet ud af at det er forholdsvist simpelt.

/Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-11-03 21:20

Thomas Skyt <thomas@sofagang.dk> skrev :

>Kan du stave til "unix"? Til Windows er det svjv ikke just simpelt at
>tildele eet netværks interface flere virtuelle interfaces.

Hvis du kan se ud over pingvinens næsetip, så er det i NT og XP
faktisk temmeligt nemt at køre med flere ip-adresser.

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-11-03 15:15

"peter hansen" <wont@tell.you> wrote in message

> [...]
og
> så Intranettet ved siden af mellem den anden computer og serveren

Det er nemt nok.. Hver router sættes op til forbindelsen..

Så skal der gives 2 forskellige IP adresser til hver router.. Fx.

Router1: 192.168.1.1
router2: 192.168.1.2

Så skal der en forbindelse mellem hver switch, der skal bruges krydset
kabel, eller alm. port i den ene switch og uplink i den anden ende.

Så skal DHCP serverne slås fra i routerne, eller de skal sættes op til at
tildele adresser i forskellige områder...

Men så er trikket, at den computer der skal få internet igennem router1,
skal sættes om til denne gateway, og dem der skal igennem router2, skal
igennem denne gateway

Fra : peter hansen

Dato : 01-11-03 15:53

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men så er trikket, at den computer der skal få internet igennem router1,
> skal sættes om til denne gateway, og dem der skal igennem router2, skal

okei tark for svaret - men nu har jeg lykkeligt glemt alt om DHCP-klienter
osv samt opsætning heraf - XP klare for det meste det hele og det var kun i
gamle dage jeg arbejde med det - gider du bøje mig i neon?

// Peter

Fra : Jens

Dato : 01-11-03 15:25

"peter hansen" <wont@tell.you> skrev i en meddelelse

> [...]
> * en masse kabler selvfølgelige
> * og selvfølgelig de to cabelmodems
>
> Har forsøgt selv men har ingen god løsning selv...

Lad den ene router være dhcp for alle maskiner, den ene lejlighede bruger
router 1 som gateway, den anden router 2, ipèr på routerne kan feks være
192.168.1.10 og 1.20, hver router kan blokere naboen i at benytte den som
gate, dog skal den pc som benytter gaten uden dhcp have fast indtastet
gateway, men det kan man under avanceret, og ved at indtaste router 1 ellers
2`s ip får man den tilhørende netforbindelse.

I kan stadig styre hinandens brug via udgående firewall eller mac control,
alt efter hvilke routere i har. (de har lidt forskellige mulighedder de
dimser....)

Placer switchen mellem routerne hvis det er nødvendigt, eller drop den helt,
i har jo 2 * 4 porte - 2 * 1 til router - router forbindelsen, alle kabler
kan være lige, foudsat der er en uplinkmulighed i mindst den ene router, det
er der nu nok.

Mvh Jens

Fra : peter hansen

Dato : 01-11-03 15:54

Jeg starter fra enden af og prøver dem først - men du skal have tak for
svaret og jeg tillader mig måske at spørge videre til løsningen for som
skrevet i ovenstående så har jeg lykkeligt glemt hvad en DHCP-klient er og
hvordan den konfigureres...

[CUT]

// Peter

Fra : Jens

Dato : 01-11-03 17:07

> [...]

> skrevet i ovenstående så har jeg lykkeligt glemt hvad en DHCP-klient er og

I lanforbindelsens indstillinger sættes pcèn til at hente ip automagisk, på
den pc som ikke skal bruge dhcprouteren som gateway trykkes på avanceret, og
tilføjes router 2`s lanip....

Gatewayipèn bestemmer hvilken netforbindelse der bruges.

Mvh Jens

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-11-03 21:19

> [...]

opkobling og
> så Intranettet ved siden af mellem den anden computer og serveren

Sørg for, at alle enheder sidder på samme net, f.eks. 192.168.0.0/24, så
de alle kan se hinanden. Tildel f.eks. router-1 IP-adressen 192.168.0.1,
router-2 IP-adressen 192.168.0.2, PC-1 IP-adressen 192.168.0.10, PC-2
192.168.0.20. Du kan nu styre, hvilken internetforbindelse, de to PC'er
skal benyttes, ved at sætte default gateway på PC'erne. Skal PC-1 have
adgang til internettet via router-2, skal du angive 192.168.0.2 som
default gateway på PC-1, skal den i stedet benytte router-1, angives
192.168.0.1 som default gateway.

PC'erne sættes i nærmeste switch (router), og de to routere forbindes
med et krydset kabel.

--
-Jens B.