Balloner
Fra : Martin Kristensen

Dato : 30-10-03 12:26

Hvis man kommer til at slippe en heliumfyldt tivoli-ballon eller sender
en vejrballon op, vil de nå op til de højere luftlag, hvor de udvider sig
og til sidst springer på grund af det lave tryk. Men ville det kunne
lade sig gøre at lave en ballon, der ikke sprang, og derfor fløj rundt
for evigt?

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-10-03 13:00

Martin Kristensen skrev:

> [...]
>og til sidst springer på grund af det lave tryk. Men ville det kunne
>lade sig gøre at lave en ballon, der ikke sprang, og derfor fløj rundt

Det er næppe særlig svært at lave en der holder længe hvis det er
tilladt at hænge en modvægt i der begrænser dens stighøjde. En
legetøjsballon med helium i fløj engang fra Stensballe i Horsens
til Østtyskland med blot et brev bundet til snoren.

Hvis stighøjden ikke er et problem, skal man tage højde for
nedbrydningen af materialet. Derfor kan man aldrig komme op på
evigt.

--
Bertel

Fra : LR

Dato : 30-10-03 17:27

> Hvis stighøjden ikke er et problem, skal man tage højde for
> nedbrydningen af materialet. Derfor kan man aldrig komme op på
> evigt.

Solen udslukkes og opsluger også jorden om 5 mia år, og så vil ballonen
næppe svæve længere.

Mvh,

Lasse

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 30-10-03 14:32

Martin Kristensen wrote:
> Men ville det kunne lade sig gøre at lave en ballon, der ikke
> sprang, og derfor fløj rundt for evigt?

Jeg tror problemet er at lave en hel tæt ballon. Som tiden går
vil heliumet sive ud, så den skal være stor nok til at slæbe
en He reserve med.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : LR

Dato : 30-10-03 17:40

> Jeg tror problemet er at lave en hel tæt ballon. Som tiden går
> vil heliumet sive ud, så den skal være stor nok til at slæbe
> en He reserve med.

Meterologer fylder en lille smule helium i en stor aluminiumpose. I starten
vil posen være helt krøllet og slunken, men efterhånden som den stiger opad
vil den udvide sig.

Jeg mener, at dette koncept vil forhindre ballonen i at falde ned. Samtidig
diffunderer helium ikke så let ud af aluminium som gummi.

Mvh,

Lasse

Fra : Martin Kristensen

Dato : 30-10-03 18:16

"LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
opad
> vil den udvide sig.
>
> Jeg mener, at dette koncept vil forhindre ballonen i at falde ned.

Men de falder ned, afaik.

/Martin

Fra : Sven Nielsen

Dato : 31-10-03 09:46

In article <3fa13ed3$0$9726$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
lar@tdcadsl.dk says...

> Meterologer

Mener du meteorologer?

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-10-03 11:15

Sven Nielsen wrote:

> Mener du meteorologer?

Hvad kunne hen ellers mene?

--
Med hilsen

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : Martin Kristensen

Dato : 31-10-03 20:32

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> wrote in message

> Hvad kunne hen ellers mene?

Meteorloger måske? Sådan nogen der beskæftiger sig med meteorer. Eller
det hedder de måske ikke.

/Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-10-03 20:57

Martin Kristensen wrote:

> Meteorloger måske? Sådan nogen der beskæftiger sig med meteorer. Eller
> det hedder de måske ikke.

Det må være det samme ord, meteorologer.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-03 21:01

Martin Kristensen skrev:

>Meteorloger måske? Sådan nogen der beskæftiger sig med meteorer. Eller
>det hedder de måske ikke.

Lad os da kalde meteorologerne for "vejrprofeter". Så er vi ude
over alle de problemer.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-10-03 22:49

Martin Kristensen wrote:

> Meteorloger måske? Sådan nogen der beskæftiger sig med meteorer. Eller
> det hedder de måske ikke.

Hvis ordet stod alene, så kunne man godt være itvivel, men set i
sammenhængen er der ikke noget at være itvivel om,,,

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Normalt så ville jeg have skrevet "usikker" i stedet for "itvivel" fordi jeg
er usikker på hvordan man staver til "itvivel" men bare for provokotionen
skyld, så skrev jeg alså det jeg ville have sagt, hvis jeg skulle sige
det,,,

Fra : Sven Nielsen

Dato : 01-11-03 20:16

In article <3fa2d8c2$0$94880$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
spam.usenet.im@milli.dk says...

> [...]
> er usikker på hvordan man staver til "itvivel" men bare for provokotionen
> skyld, så skrev jeg alså det jeg ville have sagt, hvis jeg skulle sige

Er du virkelig I TVIVL om, hvordan man staver det?

Sagen med ordet meteorologi - ja, det er normal ikke pænt at påpege
andres stavefejl her, men grunden til, at jeg gjorde en undtagelse i
dette tilfælde, er, at mange også udtaler ordet så sjusket, at det kan
være årsagen til fejlen. Så jeg ville lige gøre opmærksom på ordet, der
jo kommer af de samme græske ord som meteor.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-10-03 17:06

Sven Nielsen skrev:
> Mener du meteorologer?

[sidespring]:
Jeg tror godt de fleste forstod hvad Lasse mente.
Men du har ret i at der ikke skal mange skrivefejl i
det ord, før det bliver til metrologi, læren om mål og
vægt, målemetoder og måleinstrumenter. Dette område
har skam også sit institut, DFM: Dansk Institut for
Fundamental Metrologi.
[/sidespring]

--
'rluf

Fra : Gert Krabsen

Dato : 31-10-03 17:12

Fri, 31 Oct 2003 17:06:29 +0100, Herluf Holdt, 3140
<herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev:

> [...]
> vægt, målemetoder og måleinstrumenter. Dette område
> har skam også sit institut, DFM: Dansk Institut for

<afsporing>
Det burde vel omdøbes til 'Meterlogi' . Ellers kan man jo tro, det vedrører
"Læren om undergrundsbane i hovedstaden" og hører til i en anden gruppe.
</afsporing>

mvh
Krabsne

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-11-03 13:47

Gert Krabsen skrev:

> [...]
> Det burde vel omdøbes til 'Meterlogi' . Ellers kan man jo tro,
> det vedrører "Læren om undergrundsbane i hovedstaden"

God pointe. Læren om at drive modelbane i størrelse 1:1
i hovedstadens undergrund må være den *ægte* "Metrologi".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som elsker at køre i Metro

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-10-03 16:00

LR wrote:

> Jeg mener, at dette koncept vil forhindre ballonen i at falde ned. Samtidig
> diffunderer helium ikke så let ud af aluminium som gummi.

Men det ændrer ikke på at heliummet med tiden vil sive ud gennem ballon-
væggen selv hvis denne er af aluminium. Derfor er det så som så med
evigheden.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : LR

Dato : 01-11-03 03:04

> Men det ændrer ikke på at heliummet med tiden vil sive ud gennem ballon-
> væggen selv hvis denne er af aluminium. Derfor er det så som så med
> evigheden.

Det kommer virkelig an på, hvor tyk væggen er. Man opbevarer jo fx helium på
flaske, hvor det endda er under tryk.

Mvh,

Lasse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-11-03 06:19

LR wrote:

> Det kommer virkelig an på, hvor tyk væggen er. Man opbevarer jo fx helium
> på flaske, hvor det endda er under tryk.

Det er flydende helium, og det fordamper med 1 % i døgnet, for at undgå
overtryk i de beholder er der to ventiler der åbner ud i åben luft, en
transport ventil, der ved det mindeste overtyk åbner og en sikkerheds
ventil, der ikke kan lukkes.

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-11-03 06:23

Ivar Madsen wrote:

> Det er flydende helium, og det fordamper med 1 % i døgnet,

Nu fik jeg ikke med, at helium er ekstremt flygtigt, der var for et par år
siden en der åbnede transport ventilen på ladet af min lastbil, hvor kun
bagsmækken var åben, og ind mod fragtmandshallen, 10-15 minutter sener gik
jeg derud, uden at få Anders And stemme, det var smuttet udaf de små
utætheder der er på sådan en presing bil.

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-03 08:25

Ivar Madsen skrev:

>Nu fik jeg ikke med, at helium er ekstremt flygtigt

Ja, det vejer kun ca. 1/10 af atmosfærisk luft, så opdriften på
det er kraftig.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-11-03 14:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, det vejer kun ca. 1/10 af atmosfærisk luft, så opdriften på
> det er kraftig.

Ikke nok med det, atom størelsen er også meget lille, set i forhold til
andre stoffer (herunder sammsætning af andre stoffer, så vi får f.eks.
plastik), det gør at den ikke er så let at holde på i luftform. I væskeform
er den nu heller ikke til at have med at gøre, det skyldes at den er så
kold, og fordamper med en % i døgnet. Fastform ved jeg ikke så meget om
hvordan helium opføre sig,,,

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-03 15:30

Ivar Madsen skrev:

>Ikke nok med det, atom størelsen er også meget lille, set i forhold til
>andre stoffer (herunder sammsætning af andre stoffer, så vi får f.eks.
>plastik), det gør at den ikke er så let at holde på i luftform.

Det har du ret i.

>I væskeform er den nu heller ikke til at have med at gøre, det skyldes at den er så
>kold, og fordamper med en % i døgnet. Fastform ved jeg ikke så meget om
>hvordan helium opføre sig,,,

Hvis jeg husker ret, har helium slet ikke nogen fast form. Husker
jeg ret?

--
Bertel

Fra : Torben Frandsen

Dato : 03-11-03 15:56

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote

> Hvis jeg husker ret, har helium slet ikke nogen fast form. Husker
> jeg ret?

I følge http://boojum.hut.fi/research/theory/helium.html har den hele to.
Til gengæld er det vist alene om ikke at have en fast fase ved atmosfærisk
tryk.

Torben

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-11-03 18:58

Torben Frandsen wrote:

> I følge http://boojum.hut.fi/research/theory/helium.html har den hele to.
> Til gengæld er det vist alene om ikke at have en fast fase ved atmosfærisk
> tryk.

Ja. Det sidste er grunden til at man ikke rigtigt kan angive et
(standard-)smeltepunkt for stoffet. Det springer jo lidt i øjnene når
man ser på en tabel over alle grundstoffers smeltepunkter.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-11-03 08:06

Jeppe Stig Nielsen skrev:
> Ja. Det sidste er grunden til at man ikke rigtigt kan angive et
> (standard-)smeltepunkt for stoffet. Det springer jo lidt i øjnene
> når man ser på en tabel over alle grundstoffers smeltepunkter.

Jeg troede at He hørte til gruppen "ædelgasserne", sammen med
Ne, Ar, Kr, Xe, Rn.

Og at ædelgasserne ikke "blander" sig med hvadsomhelst, og
heller ikke har nogen fast form. Er jeg helt galt på den?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-03 14:30

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Jeg troede at He hørte til gruppen "ædelgasserne", sammen med
>Ne, Ar, Kr, Xe, Rn.

Jamen, det gør det da også.

>Og at ædelgasserne ikke "blander" sig med hvadsomhelst

De blander sig gerne med andre luftarter, men de reagerer ikke
kemisk (uden underekstreme betingelser).

>og heller ikke har nogen fast form.

Det kan man ikke slutte. I princippet har alle grundstofer tre
tilstandsformer hvis ikke andre forhold sætter en grænse.

Helium kan ikke bringes på fast form ved almindeligt tryk fordi
det ville kræve en umuligt lav temperatur.

Andre luftarter kan køles ned til flydende form (det er ikke så
svært) og længere ned til fast form. Det gælder f.eks. de øvrige
ædle gasarter.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-11-03 18:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> Helium kan ikke bringes på fast form ved almindeligt tryk fordi
> det ville kræve en umuligt lav temperatur.

Man kan også formulere det sådan at helium ikke »når« at blive et fast
stof før temperaturen bliver så lav at underlige kvantemekaniske effekter
sætter ind. Bemærk at hvis man kigger på de rene isotoper helium-3 og
helium-4 hver for sig, så opfører de sig yderst forskelligt nær de nul
kelvin. Det er fordi de pga. forskellig type spin overholder hver sin
form for »kvante-statistik«.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-03 20:04

Bertel Lund Hansen skrev i -dk.videnskab:

> Helium kan ikke bringes på fast form ved almindeligt tryk fordi
> det ville kræve en umuligt lav temperatur.

Det er altså alene fordi vi menesker ikke kan skabe forhold der er kolde
nok?
Hvor koldt skal der være?

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-03 21:31

Ivar Madsen skrev:

>Det er altså alene fordi vi menesker ikke kan skabe forhold der er kolde
>nok?

Nej, det er det ikke, og Jeppes forklaring er nok bedre end min.
Jeg forsimplede det.

>Hvor koldt skal der være?

Jeg tænkte på umulige temperaturer under det absolutte nulpunkt.

>Det er altså alene fordi vi menesker ikke kan skabe forhold der er kolde
>nok?

Man er mig bekendt nået ned på nogle tusindedele (eller er det
milliontedele?) fra det absolutte nulpunkt, så vi kan skam komme
langt ned.

--
Bertel

Fra : Sven Nielsen

Dato : 05-11-03 05:18

In article <403gqv84j81fgdhctkh2c1mef7e8250lkv@news.stofanet.dk>,
nospamius@lundhansen.dk says...

> Man er mig bekendt nået ned på nogle tusindedele (eller er det
> milliontedele?) fra det absolutte nulpunkt, så vi kan skam komme
> langt ned.

Du skyder et par millioner (eller er det tusinde) gange for højt. Man er
nået meget lavere; under en nanokelvin.

http://radio.weblogs.com/0105910/2003/09/12.html

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-03 14:33

Herluf Holdt, 3140 skrev i -dk.videnskab:

> Jeg troede at He hørte til gruppen "ædelgasserne", sammen med
> Ne, Ar, Kr, Xe, Rn.
> Og at ædelgasserne ikke "blander" sig med hvadsomhelst,

Jeg var engetligt ikke klarover at Helium er en ædelgas, men vidste godt at
disse ikke blander så med hvadsomhelst, hvis de kan undgå det.

> og
> heller ikke har nogen fast form.

Se der troede jeg jo at det havde alle grundstoffer, omend nogle måske skal
helt ned omkring 0 punktet,,,

> Er jeg helt galt på den?

Sikkert ikke, men jeg er sikkert nok,,,

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 04-11-03 13:58

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Og at ædelgasserne ikke "blander" sig med hvadsomhelst, og
> heller ikke har nogen fast form. Er jeg helt galt på den?

Bertel har allerede svaret, jeg blot addere:

Et syret eksempel på krystalisering af ædelgasser er hvis du laver
en stråle af f.eks. Xe ioner, og implantere dem i en metal overflade,
(de trænger kun nogle mikrometer ind).

Xe atomerne kan så finde sammen (fordi man ikke får en Xe-metal legering)
og de derved dannede inklusioner er krystalline ved stuetemperatur,
årsagen er det enorme tryk de udsættes for og at de er nanometer store.

Isotop sammensætningen af ædelgas inklusioner i diamanter fra meteoritter
er forøvrigt en måde at lave målinger på solsystemets udvikling.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-03 00:54

LR wrote:

> Det kommer virkelig an på, hvor tyk væggen er. Man opbevarer jo fx helium
> på flaske, hvor det endda er under tryk.

Er du nu også sikker på det? De helium beholdere jeg fra tid til anden køre
retur til Hede Nielsen (de har godtnok skiftet navn til noget der ikke er
til hverken at udtale, eller stave til,,,) har en tryk transport ventil,
der ustandeslig åbner fordi det fordamper, så der kommer overtryk i
beholderen. Derudover har de også en sikkerheds ventil det lukker op hvis
trykket bliver øhe nogle få bar,,,

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2