/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
creamygirl 610
berpox 610
jomfruane 570
10  3773 570
vand
Fra : rAnders


Dato : 28-10-03 00:48

Jeg lyttede ikke helt med under alle fysiktimer og har følgende spørgsmål:

1. Tør is ved 0 grader celcius og fryser ved 0 grader celcius eller:
2. fryser det under 0 grader og tør over 0 grader, og at 0 grader så er en
tilstand mellem vand og is ??
3. Kan man opnå tilstanden præcis 0 grader i så lang tid at man kan
registrere eller foretage målinger ?

rAnders.



 
 
Henning Makholm (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 28-10-03 02:10

Scripsit "rAnders" <rand@hotmail.com>

> 1. Tør is ved 0 grader celcius og fryser ved 0 grader celcius

Ja.

> 3. Kan man opnå tilstanden præcis 0 grader i så lang tid at man kan
> registrere eller foretage målinger ?

Ja. Hvis man blander vand og is(terninger) og rører godt rundt (og
hælder flere isterninger i hvis de første er ved at smelte helt væk),
vil man efter et stykke tid nå en temperaturligevægt hvor temperaturen
af både vand og is er netop på frysepunktet.

Hvis man tilfører varme til systemet, vil temperaturen ikke stige af
det - i stedet vil varmeenergien gå til at omdanne is ved 0°C til vand
ved 0°C. Først når al isen er smeltet, vil temperaturen begynde at stige.

--
Henning Makholm "We can build reactors, we can melt
ice. Or engineers can be sent north for
re-education until they *do* understand ice."

Carsten Svaneborg (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Svaneborg


Dato : 28-10-03 15:04

rAnders wrote:
> 1. Tør is ved 0 grader celcius og fryser ved 0 grader celcius eller:
Ja.

> 2. fryser det under 0 grader og tør over 0 grader,
Ja.

> og at 0 grader så er en tilstand mellem vand og is ??
Nej.

> 3. Kan man opnå tilstanden præcis 0 grader i så lang tid at man kan
> registrere eller foretage målinger ?
Ja.


En bemærkning til 2a, under normale omstændigheder Nej.

Hvis du køler flydende vand til under 0 grader, så opstår der ved 0 grader
små "frø" af is i vandet, og som du kølere mere og mere vil de vokse og
til sidst vil alt vandet være fråsset til is. Der er dog en barriere for
at frø opstår, dvs. små frø er termodynamisk ustabile og vil forsvinde,
mens frø over en vis kritisk størrelse automatisk vil vokse. Den kritiske
størrelse er bestemt af overflade energien ifht. den (fri) energi af
volumet af frøet.

Normalt vil urenheder og risser i beholderen virke som frø og sikre at
vandet fryser ved 0 grader (heterogen nukleation).

Men under kontrollerede omstændigheder kan du underafkøle vand, dvs.
have flydende vand med en temperatur under 0 grader. Tilsætter du et seed,
f.eks. et lille stykke is vil det vokse indtil alt vandet er fråsset.

For små dråber (hvor forholdet mellem overflade og volumen er stor) er
det særligt let at underafkøle vandet, det er årsagen til at det kan
regne, men når den flydende dråbe rammer jorden vil den straks fryse til is.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk


Jeppe Stig Nielsen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 28-10-03 17:15

Carsten Svaneborg wrote:
>
> For små dråber (hvor forholdet mellem overflade og volumen er stor) er
> det særligt let at underafkøle vandet, det er årsagen til at det kan
> regne, men når den flydende dråbe rammer jorden vil den straks fryse til is.

Det vejrfænomen kaldes i øvrigt isslag.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste