Fedme-gen
Fra : Bo Warming

Dato : 16-10-03 08:02

De få (såkaldt "monogene" ) sygdomme, der kan undersøges for med DNA-teknik
er under en promille af samtlige arvelige sygdomme, der jo især er polygene,
dvs store og små årsager på forskellige kromosomere spiller ind - oftest i
samspil med miljøet, som kendt fra de meget arvelige og de meget miljøskabte
sukkersygeformer.

Nu hævder Decode-firmaet, der har købt registre vedr islandsk DNA, at have
fundet gen for fedme.

Mon ikke dette er noget meget ultra-MULTIFAKTORIELT?

Jeg blev fornylig overvægtig, min søster blev det som teenager, ingen andre
har nogensinde før været det i slægterne. Det er vist mere kompliceret end
som så.

Trøstespisning er behov, når livet ikke belønner nok - anlæg for sådanne
selvbedrag indgår nok, sammen med anlæg for særligt stofskifte vedr tarm og
anlæg for opbygning af fedtdepoter.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N