Om kobber(II)sulfat
Fra : Maria Hansen

Dato : 04-10-03 14:27

Hej derude!

Jeg sidder med en lille kemiting, som jeg er i tvivl om. Det handler om en
af de klassiske kemiforsøg med opvarmning af kobber(II)sulfatpentahydrat
(CuSO4, 5H2O), hvor man skal bestemme massetabet.

Som sidebemærkning angives det, at hvis man opvarmer for kraftigt, kan
stoffet imidlertid dekomponere - og det skulle så ske ved, at
kobber(II)ionen og sulfationen reagerer med hinanden ved højere temperaturer
og/eller at der dannes svovldampe i form af SO2 og SO3 (tallene skal læses
som små tal ...).

Er der nogen, der kan forklare mig, hvad det er, der reelt kan ske rent
kemisk ved for kraftig opvarmning?
Hvad menes der fx med, at de reagerer med hinanden ved højere temperaturer?

Med venlig hilsen Maria

Fra : Thomas Demant

Dato : 04-10-03 20:48

> Er der nogen, der kan forklare mig, hvad det er, der reelt kan ske rent
> kemisk ved for kraftig opvarmning?
> Hvad menes der fx med, at de reagerer med hinanden ved højere
temperaturer?
At det dekomponere, betyder at kobber(II)sulfaten (efter krystalvandet er
fordampet er det ikke længere kobber(II)sulfat pentahydrat) bliver "opdelt".
Kobber(II)sulfaten dekomponere ved 650C, mens krystalvandet uddrives af
kobber(II)sulfat pentahydraten allerede ved 150C.
At de reagere med hinanden betyder at sulfationerne indgår en reaktion med
kobber-2-ionerne og danner et eller flere nye stoffer.
Mit gæt er at reaktionerne f.eks. kunne forløbe sådan:
Ved 150C: CuSO4(s)*5H2O -> CuSO4(s) + 5H2O
Ved 650C: CuSO4(s) -> CuO(s) + SO3(g)

Thomas Demant

Fra : Maria Hansen

Dato : 05-10-03 16:34

"Thomas Demant" skrev:

> [...]
> Mit gæt er at reaktionerne f.eks. kunne forløbe sådan:
> Ved 150C: CuSO4(s)*5H2O -> CuSO4(s) + 5H2O

Mange tak for din gode redegørelse! Det kastede lidt mere lys over kemien.

Venlige hilsener, Maria