Pokal
Fra : Hanse

Dato : 30-09-03 23:54

Er der nogen i den kemiske eller sundhedsvidenskabelige faggruppe der kan
sige noget om sundhedsfaren ved at drikke af en pokal der er lavet af noget
tin, aluminium eller chrom legering? Pokalen vil sandsynligvis blive vasket
grundigt inden brug, men spørgsmålet er om det er nok?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-10-03 00:09

> [...]
vasket
> grundigt inden brug, men spørgsmålet er om det er nok?

Kommer helt an på hvilken legering vi specifikt snakker om

Fra : Rømer

Dato : 01-10-03 06:44

Tinlegeringer indeholder ofte bly i større eller mindre mængder. Bly udgør
en sundhedsrisiko.
Guderne må vide om de kan have tilsat nikkel i en eller anden mængde.
Hvad skal der drikkes af pokalen - hvis det er noget meget syreholdigt, kan
det muligvis opløse metallerne.

Men...hvis det er en pokal af den type man vinder ved stævner eller lignende
og man blot i en eller anden sejrsrus skal have et par slurke brus eller
vin, så er der vel "kun" de allergiske rekationer at bekymre sig om..og dem
må offeret vel have en forhåndsviden om - og hvis ikke kan man næppe med
rimelighed antage at andre skulle kunne have taget højde for dem.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-10-03 18:28

Hanse wrote:

> [...]
> tin, aluminium eller chrom legering? Pokalen vil sandsynligvis blive vasket
> grundigt inden brug, men spørgsmålet er om det er nok?

Ingen problemer. Mennesket er ret hårdfør.

(Hvis man ikke gør det dagligt i 25 år.) Men det skriver du jo ikke
noget om.

Ovennævnte kan jeg svare uden at kende meget til det du spørger om.

Nogle er alt for fokuserede på at alt muligt er giftigt.
Pga. medierne skal have et eller andet at skrive om. Vil jeg gætte på.

Ingen gider kigge på statistikken.

_Alt_ er giftigt. I "passende" mængde.

Mvh. Jørgen