anlæg af plateau
Fra : Jesper, Pernille og ~

Dato : 13-04-01 09:31

Vi har en skråning, som i øjeblikket er beplantet med store
gamle buske, og belagt med store sten. Vi kunne godt ønske
at lægge hele skråningen om, så den i stedet bliver opdelt i
plateauer, hvor vi i stedet kan anlægge bede med blomster,
og evt små opstammede træer. Hvordan laver vi sådanne
plateauer, så det kommer til at holde og jorden ikke bare
eroderer og skrider sammen ? Er der planter som er specielt
godt egenede til at hjælpe med at holde på jorden ?

På forhånd tak
Pernille

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-04-01 09:44

On Fri, 13 Apr 2001 10:31:15 +0200, Jesper, Pernille og Amalie wrote:

> [...]
>eroderer og skrider sammen ? Er der planter som er specielt
>godt egenede til at hjælpe med at holde på jorden ?

Til at holde på jorden på skrænter og stejle flader bruger man ofte
den tætte og bunddækkende Conoteaster (håber det er stavet rigtigt).

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-04-01 12:32

On Fri, 13 Apr 2001 10:43:48 +0200, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Til at holde på jorden på skrænter og stejle flader bruger man ofte
>den tætte og bunddækkende Conoteaster (håber det er stavet rigtigt).

Næsten, n og t skal bare byttes rundt.

Faktisk er den som hedder Kranstop (Stephanandre) endnu bedre, den
slår meget lettere rod på de skud som rammer jorden.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Jean Seeberg

Dato : 18-04-01 18:28

Hvad med at bruge kampesten til opbygningen af plateauerne, ud til
bondemandens stenbunke eller i grusgraven og så igang med opbygningen, det
er et stort arbejde, men gratis og et flot resultat, hvis man kan lide
kampesten.
Se billede jeg har sendt til privat E-mail ads. fra vores have.

Hilsen Jean

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 18-04-01 21:46

Jean Seeberg <jean@seeberg.dk> skrev i en
> [...]
> bondemandens stenbunke eller i grusgraven og så igang med opbygningen, det
> er et stort arbejde, men gratis og et flot resultat, hvis man kan lide

Bliv nu ikke fornærmede, hvis landmanden tillader sig at tage penge for sine
sten. Det koster ham faktisk både tid og slid at samle dem af marken !
- Ellers er forslaget da godt

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-04-01 18:47

On Wed, 18 Apr 2001 22:46:17 +0200, Astrid Vest Andreasen wrote:

> [...]
>sten. Det koster ham faktisk både tid og slid at samle dem af marken !

Joe, men så kunne han jo bare have ladet dem ligge, ikk'? Nå, nu skal
det jo ikke være for morsomt det her!

Grunden til at nogle bønder tager penge for deres kampesten er
snarere, at der er et marked der er villig til at betale.
Herovre/herude er de lykkelige hvis der kommer en med en trailer og
tilbyder at fjerne nogle af dem

A propos trailer iøvrigt: pas på når du læsser. Der skal ikke mange
sten til for at veje 2-300 kg.

Venlig hilsen
Kurt Hansen