Flere brugere et outlook
Fra : Mikael Andresen

Dato : 31-10-03 12:49

Jeg har en hjemme comp som vi er en tre stykker der bruger... jeg vil ikke
til at oprette flere brugere hvis det kan undgåes, men hvordan gør jeg sådan
at outlook kun tjekker den ønskede brugers mails... lidt ala log on til
outlook???

Mvh. Mikael

Fra : BJ.DK

Dato : 31-10-03 13:39

"Mikael Andresen" <mikaelandresen@FJERNstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sådan
> at outlook kun tjekker den ønskede brugers mails... lidt ala log on til

Hvis du har Tiscali eller Cybercity abonnement (eller lignende) skal du blot
angive den pågældende e-postadresse som brugernavn.

Hvis du har TDC-abonnement er det korte svar: Det kan ikke lade sig gøre.

TDC har valgt - i modsætning til Tiscali & Cybercity - kun at tildele hvert
abonemment een e-postadresse, som så i øvrigt kan have 5 navne (aliaser).
Det betyder, at uantset om du sender til a@tdc.dk til b@tdc.dk bliver posten
leveret i samme postkasse hos TDC.

Når du via dit mailprogram henter post hos TDC logger du på med dit
brugernummer (12xxxxxxxxxx) og dit kodeord. Da bade a@ og b@ er tilknyttet
abonemmentet vil post sendt til begge disse adresse blive hentet.

TDC's visdom til at løse problemet er, at du i Outlook Express kan oprette
den regel, der siger at du kan _fravælge_ at hente givne meddelelser, hvis
en given e-postadresse (f.eks. a@) står i modtager feltet. MEN: Denne
regel eksisterer ikke i Outlook Office, og kan således ikke implementeres
hér.

Ud over dette problem er der yderligere det problem med TDC's måde at gøre
tingene på, at hvis BÅDE a@ og b@ står som modtager, vil HVERKEN a@ eller b@
modtage meddelelsen - posten vil blive efterladt på serveren og stille og
roligt ligge og fylde postkassen op, hvis den ikke tømmes manuelt. (Slettede
igår 5MB tekst-mail op til 4 år gammel for en kunde).

Ligeledes vis modtageren står i BCC feltet (f.eks. post udsendt til en
mailingliste), vil det være den af a@ eller b@ der FØRST henter post, som
vil modtage meddelelsen.

Den eneste løsning er at gå ind hos TDC og oprette et gratis abonnement pr.
bruger, eller at oprette eet gratis abonement hos en anden udbyder, der
tilbyder ægte adresser istedet for aliaser. (du kan godt sende via TDC og
modtage via anden udbyder)-

HVIS du vælger at oprette abonnementer hos TDC, så HUSK at du _ikke_ kan
slette en mailadresse i eet abonnement for umiddelbart derefter at oprette
den i et andet abonnement. Når en mailadresse lukkes hos en udbyder, bliver
adressen nemlig sat i karantæne i 6 måneder, før den kan oprettes igen.

BJ.DK

Fra : Mikael Andresen

Dato : 31-10-03 13:57

jeg har stofanet og mener have set det køre på denmåde før....

Fra : pre

Dato : 31-10-03 15:05

Med den Outlook som du (vistnok) har, kan du installere Inbokse for både
Per, Poul og Lise sålænge de tilknyttes den officielle Inboks. Altså hentes
mail samtidig men placeres vha. reglerne i hver sin mappe med hver sin
tæller på. Ellers opgrader til XP
pre

Fra : Niels Nielsen

Dato : 01-11-03 15:42

Hej Pre

Du skriver "ellers opgrader til XP"

Det lyder for mig som om Outlook XP håndterer mails på en anden måde end
andre Outlook versioner. Jeg ville sætte stor pris på en forklaring om de
principielle forskelle på dette punkt.

Mvh
Niels Nielsen

Fra : pre

Dato : 01-11-03 16:40

Den principielle forklaring er ganske enkelt at Outlook i større og større
grad går over til at muliggøre udvidede muligheder for personlige
indstillinger og allerede i XP er der flere muligheder for at konfigurere så
flere kan få "privacy" i en fælles PC.
Selv venter jeg spændt på 2003 versionen hvor der efter sigende er
accepteret et meget stort antal af bruger-ønsker - og hvor hele "wish"
systemet er blevet en del af hverdagen.

Selvfølgelig kan man ikke blive ved med at opgradere, men det er mit indtryk
at også XP versionen er blevet mere brugervenlig. Måske nogen vil
kommentere det.
pre

Fra : pre

Dato : 02-11-03 16:24

For en gangs skyld har jeg været på den Danske MS-side. Det er lige før den
vælter, så megen Office2003 stof er der lagt frem. Her lidt supplement til
dit spørgsmål. Mest sandsynligt vil der dukke mere op hen ad vejen.(Måske
er det en god idé at bruge tilbuddet om en 30 dages prøve).
> [...]

> andre Outlook versioner. Jeg ville sætte stor pris på en forklaring om de

Outlook 2003-oversigt
Det personlige informationsstyrings- og kommunikationsprogram i Microsoft
Office Outlook 2003 udgør en integreret løsning til styring og
administration af
e-mails, tidsplaner, opgaver, noter, kontaktpersoner og andre oplysninger.
Outlook 2003 indeholder nyskabelser, du kan bruge til at styre
kommunikationen, organisere dit arbejde og arbejde bedre sammen med andre -
samlet på ét sted.

Styr og prioriter kommunikationen
Organiser oplysningerne bedre, så du sparer tid og bliver mere produktiv.

a.. Styr al e-mail på ét sted: Åbn, send og modtag e-mails fra flere
konti - herunder arbejds-, personlige eller webbaserede e-mail-konti, f.eks.
MSN® Hotmail® - i én enkelt visning.
b.. Udskriv mindre, læs mere: Outlook 2003 gør det nemmere og mere
behageligt at læse meddelelser online, også lange meddelelser. Læseruden er
flyttet til højre side af skærmen og viser dobbelt så meget indhold, så der
er mindre behov for at rulle teksten, når du læser lange e-mails online.
c.. Spar tid, og find meddelelserne hurtigere: Find e-mails nemmere ved at
gruppere meddelelser efter dato, størrelse, samtale, emne, prioritet eller
andre kriterier.
d.. Organiser indbakken: Du behøver ikke længere at opbevare e-mails i
indbakken for at blive mindet om vigtige punkter. Du kan bruge Mærkning med
flag til at mærke meddelelser efter prioritet eller tidsfølsomhed og finde
dem, uanset hvilken mappe de er placeret i.
e.. Organiser meddelelser og modtag påmindelser automatisk: Forbedrede
regler og beskeder hjælper dig med at organisere indgående e-mails efter
dine behov og kan automatisk udløse beskeder eller påmindelser, f.eks. når
opgaver forfalder, eller møder skal til at begynde.
f.. Find meddelelser hurtigt: Gem resultaterne af ofte benyttede søgninger
som søgemapper i stedet for at skulle køre almindelige søgninger igen, hver
gang du skal bruge dem. Søgemapper udgør en automatisk metode til at bevare
relevante e-mails samlet uden at skulle flytte dem til andre mapper.
g.. Få hurtig adgang til kontaktpersoner, kalendere og opgaver: Brug den
nye navigationsrude (eller klik på Søg på menulinjen) for at få adgang til
Kontaktpersoner, Kalender, Opgaver, Mapper, Genveje og Journal og finde de
oplysninger, du skal bruge til at udarbejde e-mails, planlægge aftaler og
afslutte projekter.

Lad Outlook gøre arbejdet for dig
Outlook hjælper dig med at få fat på de oplysninger, du har brug for - og
blokere de oplysninger, du ikke har brug for - så du forbliver produktiv.
a.. Undgå uønsket e-mail: Det nye filter for uønsket e-mail hjælper dig
med at undgå, at uønsket e-mail skaber rod i indbakken. Læse mere om,
hvordan du undgår uønsket e-mail med 2003.
b.. Bloker uønskede vedhæftede filer: For at hjælpe dig med at undgå, at
uønskede vedhæftede filer og store filer optager for meget diskplads,
blokerer Outlook 2003 nu e-mails og filer fra personer, der ikke findes på
listen over afsendere, der er tillid til. Når du har undersøgt og godkendt
meddelelsen, hentes hele meddelelsen og den vedhæftede fil.
c.. Læs e-mail uanset forbindelsen: Med cachelagret Exchange-tilstand, som
er ny i Outlook 2003, hentes meddelelser og andre Outlook-data til
computeren, så du kan forblive produktiv, når netværket er nede. Cachelagret
Exchange-tilstand kræver forbindelse til en Microsoft Exchange Server.
d.. Tilpas til forbindelse: Angiv, om du har en hurtig eller langsom
forbindelse - eller lad Outlook finde ud af det. Outlook tilpasser ydelsen
til forbindelsen ved enten at vise et eksempel på en meddelelse eller hele
meddelelse, afhængig af netværkshastigheden.
e.. Find facts hurtigt: Nu behøver du ikke længere forlade din e-mail for
at foretage et opslag - opgaveruden Opslag, der er ny i Outlook, henter
elektroniske ordbøger, synonymordbøger og websteder med opslagsfunktioner
ind i Outlook, så du hurtigt kan finde oplysninger og indarbejde dem i
e-mailen. En del af funktionaliteten i opgaveruden Opslag kræver en
forbindelse til internettet.

Arbejd nemmere sammen med andre
Arbejd sammen, og beskyt vigtige virksomhedsoplysninger mod misbrug og
uønsket distribution.
a.. Kommuniker direkte med andre: Du behøver ikke forlade Outlook for at
finde ud af, om en kontaktperson i Onlinemeddelelser er online. Start
udveksling af onlinemeddelelser hurtigt fra e-mails, kontaktpersoner,
kalender og andre områder i Outlook.
b.. Styr distributionen af følsomt arbejde: Brug IRM-funktionaliteten
(Information Rights Management) til at beskytte virksomhedsaktiver ved at
forhindre modtagere i at videresende, kopiere eller udskrive vigtige
e-mails. Du kan endda angive en udløbsdato for meddelelsen, hvorefter den
ikke kan vises eller behandles på anden måde. IRM-funktionalitet kræver
Microsoft Windows ServerT 2003, der kører Microsoft Windows® Rights
Management Services.
Bemærk! Med Microsoft Office Professional Edition 2003 kan du bruge
Outlook til at oprette IRM-beskyttede e-mails og give andre tilladelse til
at få adgang til og redigere dine e-mails. Du kan også anvende
politikskabeloner på IRM-beskyttede e-mails, du opretter. Med Microsoft
Office Standard Edition 2003 kan du læse IRM-beskyttede e-mails, og hvis du
har de rette tilladelser, kan du også ændre dem.
c.. Arbejd bedre sammen: Gem vedhæftede filer til e-mails i delte
arbejdsområder, hvor andre teammedlemmer kan hente den seneste version, tjek
filer ind eller ud eller gem opgavelister, beslægtede filer, hyperlinks og
medlemslister. Du kan endda se, om teammedlemmerne er online, og bruge
Onlinemeddelelser til at sende dem en meddelelse. Delte arbejdsområder
kræver Windows Server 2003, som kører Microsoft Windows SharePoint Services.
d.. Brug mindre tid på at koordinere tidsplaner: Få adgang til delte
teamkalendere fra Outlook, og få vist flere kalendere side om side for at
gøre det hurtigere og nemmere at planlægge møder. Du kan se dine egne
arbejds- og personlige kalendere, kalendere i Windows SharePoint Services
eller kalendere, der tilhører andre, som har givet dig tilladelse til at se
deres kalender. Deling af teamkalendere kræver Windows Server 2003, som
kører Windows SharePoint Services.
e.. Bliv mobil: Hvis du har en tavle-pc, kan du bruge digital håndskrift
til at markere og anmærke e-mails med din egen håndskrift ved hjælp af den
tilhørende pen. Du kan skrive noter til personlig brug eller e-mails, du vil
sende til andre.

Fra : Niels Nielsen

Dato : 04-11-03 20:24

Hej pre

Takker for svarene, vil kigge nærmere på dem, når jeg får lidt bedre tid.
Har haft temmelig travlt på det sidste.