TIdFTP fejl
Fra : Harald

Dato : 31-10-03 15:55

Hej

Jeg får en "Socket Error # 11004" fejl hvis jeg kalder TIdFTP.Connect og der
ikke er en netværksforbindelse til internet. Denne fejl kommer kun i windows
XP, i windows 98 kommer opkalds vinduet frem som det skal.

Hvad mangler jeg for at det også virker i windows XP?

Mvh
HK

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 31-10-03 22:40

Harald wrote:
> [...]
> XP, i windows 98 kommer opkalds vinduet frem som det skal.
> Hvad mangler jeg for at det også virker i windows XP?

En internet opkobling. Den brokker sig jo netop over en manglende sådan.

Lars.

--
Freelance programmør
Delphi brugergruppen DAPUG: http://dapug.dk/

Fra : Harald

Dato : 31-10-03 22:47

"Lars B. Dybdahl" <Lars@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse
> der
> windows
>
> En internet opkobling. Den brokker sig jo netop over en manglende sådan.

jo, men i windows 98 kom opkalds vinduet frem lige så snart programmet ville
have adgang til internet via TIdFTP og man kunne så ringe op, men i windows
XP kommer der bare en fejl.

/HK

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 01-11-03 10:26

Harald wrote:
> [...]
ville
> have adgang til internet via TIdFTP og man kunne så ringe op, men i

Det har for det første intet med TIdFTP at gøre, men den måde, du indstiller
din Windows på. Og for det andet så fortæller du ikke, hvad du vil opnå.
Vil du opnå, at den i WIndows XP ringer op? I min verden ville jeg helt
klart foretrække at den ikke ringede op, og at den bare meldte fejl. Når du
ikke fortæller, hvad du vil opnå, er det svært at hjælpe.

Men prøv evt. en nyhedsgruppe, der handler om at sætte din Windows til at
ringe op.

Lars.

Fra : Harald

Dato : 01-11-03 12:42

> [...]
du
> ikke fortæller, hvad du vil opnå, er det svært at hjælpe.

Jeg er nok ikke så god til at forklare mig, men jeg prøver igen.

Forbindelsen til internet foregår via et analog modem, dvs. at når man skal
på nettet så ringer man op via opkaldsvinduet, og opkaldsvinduet her er
altså det vindue windows normalt viser med brugernavn, password og
telefonr., jer er klar over at dette vindue har intet med mit program at
gøre.

I windows 98 virker det på denne måde:
Mit program forsøger at få fat i internet ved at kalde TIdFTP.Connect, der
sker nu det at opkaldsvinduet kommer frem og man kan trykke på "Ring op".
Windows ringer op til internettet og når det er sket efter 20-30 sekunder
kan mit program gøre hvad det skal på nettet uden at der kommer nogen form
for fejl.

I windows XP virker det på denne måde:
Mit program forsøger at få fat i internet ved at kalde TIdFTP.Connect. Der
kommer ikke noget opkaldsvindue frem men mit program melder øjeblikkelig
fejl 11004.

Jeg vil mene at det er i mit program der mangler noget da alle andre
programmer i windows XP ikke har noget problem. Dvs. at når et hvert andet
program i windows XP forsøger at få adgang til internet så kommer
opkaldsvinduet frem, det er kun mit program der kommer med en fejl.

Mvh
HK

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 01-11-03 14:27

Harald wrote:
> I windows 98 virker det på denne måde:
> Mit program forsøger at få fat i internet ved at kalde TIdFTP.Connect,

Det er forkert. TIdFTP.Connect skal bruges til at forbinde dit program med
en ftp-server via den allerede forbundne internet opkobling. Der er intet i
TIdFTP, der medfører at der oprettes en internet opkobling.

Det, som du muligvis er stødt ind i, er at Windows kan konfigureres, så der
ringes op til en internet opkobling, hvis et eller andet program forsøger
at lave en såkaldt socket forbindelse. Det ville i så fald kunne betyde, at
Windows aktiverer en opringning når TIdFTP.Connect bliver kaldt - men det
er altså ikke TIdFTP.Connect, der rent faktisk udfører denne opringning -
det er din Windows.

> [...]
> kommer ikke noget opkaldsvindue frem men mit program melder øjeblikkelig

Dette skyldes at der ikke blev etableret en internet opkobling før du kaldte
TIdFTP.Connect, og det er helt korrekt, at der returneres en
fejlmeddelelse. Du kan ikke ved indstilling af TIdFTP få den til at opføre
sig anderledes, men du kan muligvis indstille din Windows XP til at ringe
op automatisk, når der er behov for en internet opkobling.

Eller kort:

TIdFTP komponenten kan ikke ringe op til internettet.
Windows kan.

Dit spørgsmål burde hedde:

Min Windows 98 ringer automatisk op til internettet, når jeg skal bruge
internettet. Det gør min Windows XP ikke. Hvordan indstiller jeg min
Windows XP, så den automatisk ringer op?

Og dette spørgsmål er selvflg. fejlplaceret i dette forum.

> Jeg vil mene at det er i mit program der mangler noget da alle andre
> programmer i windows XP ikke har noget problem.

Nej. TIdFTP.Connect ringer ikke op - men det kan da godt være, at din
Windows XP ikke får detekteret, at TIdFTP forsøger at lave en
FTP-forbindelse - men det har igen ikke noget med TIdFTP at gøre.

Hvis du vil sikre dit program mht. at der ringes op, så bør du faktisk først
undersøge, på hvilke systemer, der skal virke. Hvis det kun er på Windows
maskiner, der har Internet Explorer installeret, så er det rimeligt nemt -
så skal du bare sørge for at hente en webside via Internet Explorer API'en
inden du opretter din TIdFTP forbindelse. Det kan du gøre ved at lave et
kald ned i Wininet.dll.

Det bliver noget mere kompliceret, hvis dit system også skal virke på
maskiner, der har flere dial-up muligheder, eller en Windows 95 uden MSIE.

Lars.

Fra : Harald

Dato : 01-11-03 17:43

> Harald wrote:

<klip>

> [...]
> inden du opretter din TIdFTP forbindelse. Det kan du gøre ved at lave et

Har du et eks. på hvordan man benytter Wininet.dll til dette?

/HK

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 01-11-03 20:26

Harald wrote:
> Har du et eks. på hvordan man benytter Wininet.dll til dette?

Nej. Jeg har endnu ikke været i en situation, hvor jeg skulle programmere
til Windows maskiner med MSIE installeret, og hvor den skulle ringe op
automatisk. (Men jeg har brugt TIdFTP ofte).

Lars.

Fra : Harald

Dato : 02-11-03 07:38

> Nej. Jeg har endnu ikke været i en situation, hvor jeg skulle programmere
> til Windows maskiner med MSIE installeret, og hvor den skulle ringe op
> automatisk. (Men jeg har brugt TIdFTP ofte).

Jeg har fundet et eks. på nettet der benytter sig af Wininet.dll og det ser
ud til at virke fint.

/HK