Fordele/ulemper og ble-pli/ble-uanstændigh~
Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-03 11:26

Naturmennesket har efterladt urin og afføring i naturen hvor bekvemt, men
bymennesket veksler især mellem alternativerne, A. et fælles toilet og B.
ble bundet om skridtet, så omgivelserne er beskyttet mod at lugte og se det
grimme. Fordi plast- og glas-emballager med tætsluttende låg idag er
billige, foreslår jeg øget brug af bærbar toilet, især til de der pga
blebrug er havnet i et hudirritations-helvede, dvs hundredtusinder af
spædbørn og endnu flere gamle i Danmark.
Skulle den brugervenlige selvhjulpenheds-ide slå an, vil det snart blive
udviklet særlig smarte opsamlings-redskaber til lavere pris end
engang-ølglas af plastik.

Hvis man er fordoms- og tabu-styret, altså mildt sindsyg, så afvejer man
ikke fordele og ulemper, men stoler på vanetænkningen og
bedsteborgerlighedens usaglige hygiejne-religion.

Vil man gøre de ble-ramte stakler selvhjulpne, så afvejer man sagligt og
videnskabeligt fordele og ulemper som følgende

1. hudsvamp og anden smertefuld sygdom opstår let ved blebrug
2. den ble-hjulpene kommer i afhængighedsforhold af andre, der skal skifte
bleen. Slavementalitet gør dum og selv nok så kærlig slaveejermentalitet gør
despotisk.
3. der er store udgifter forbundet med ble-løsningen

1. At udføre praktisk meningsfuldt håndværk gør fysisk og åndelig stærk, så
der er mentalhygiejniske fordele ved at lade de der kan, bruge bærbar
toilet.
2. Når klienten bliver selvhjulpen, kan behandleren få bedre tid til
meningsfuld snak og leg
3. Da opsamling af urin og lort kan ske i diverse brugte og lugttætte
emballager(marmeladeglas, mælkekartoner, og for kort tid: plastposer), der
ellers smides ud, er der klart besparelser ved bærbar-løsningen.
4. Et samfund der tør pille ved sindsyge tabuer om pli og anstændighed er et
stærkt og fornyende samfund, der spreder optimisme, styrke og trivsel

Selv har jeg haft enormt gode erfaringer med at lade mine småbørn gå uden
ble i hjem og have, idet vi fjernede væg til væg tæppe, så det var let at
tørre op, når der lå en klat på gulvet.
Når barnet kravlede i den lave dobbeltseng (der var afspærret som
kravlegaard), var de altid så kloge som svin, der altid urinerer og lorter i
et bestemt hjørne af stalden, og jeg lagde nogle gamle aviser i et hjørne af
dobbeltsengen og kun disse og aldrig lagnet svinedes til. Jeg sparede megen
tid og penge og havde glade børn, som idag klarer sig fremragende - why not?
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N