Hoste
Fra : Peter Theglev

Dato : 22-10-03 15:03

Hejsa

Min søn på 1 1/2 hoster og hoster og raller. Mest om natten. Han lyder
som en kaffemaskine, der trænger til afkalkning. Et typisk vinterfænomen.

Har I lignende oplevelser? Hvad gør I? Lægen si'r det ikke betyder noget...

Peter

Fra : Ralph

Dato : 22-10-03 15:28

> [...]
> som en kaffemaskine, der trænger til afkalkning. Et typisk vinterfænomen.
> Har I lignende oplevelser? Hvad gør I? Lægen si'r det ikke betyder

Matas afkalkning

Et eller andet flydende varmt med honning inden sengetid - stol på lægen

--
Venligst
Ralph

Fra : susanne1969

Dato : 22-10-03 15:44

hej

det lyder som bronkitis, men hvis lægen siger det ikke er noget, så er det
nok ikke det, mine børn har alle haft bronkitis som små men er heldigvis
vokset fra det.

hilsen sanne

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 22-10-03 16:23

> [...]

vinterfænomen.

> Har I lignende oplevelser? Hvad gør I? Lægen si'r det ikke betyder

Når sønnike herhjemme har det sådan om natten - eller er forkølet,
sætter vi gerne en underkop i soveværelset og putter et par dråber
pebermynteolie på den. Det klarer godt op. (Den skal selvfølgelig ikke
stå lige ved siden af ham...

Christina

Fra : Tine Andersen

Dato : 22-10-03 18:36

> [...]
> som en kaffemaskine, der trænger til afkalkning. Et typisk vinterfænomen.
>
> Har I lignende oplevelser? Hvad gør I? Lægen si'r det ikke betyder

Få ham checket for astma - hvis det behandles korrekt giver det ikke varige
lungeskader. Og ungerne kan endda vokse sig fra det med lidt held.

Tine - astmatiker og mor til to astmatikere

Fra : Ditte Rod

Dato : 22-10-03 20:15

> [...]
> som en kaffemaskine, der trænger til afkalkning. Et typisk vinterfænomen.
>
> Har I lignende oplevelser? Hvad gør I? Lægen si'r det ikke betyder

Hej,
Nu er der flere der har været inde på astma som evt. svar på dit spørgsmål.
Dette er SLET ikke noget jeg kan se ud fra det du har skrevet. Har selv haft
en søn med astma !

Det lyder mere som om din søn har det der, netop som du selv skriver, er et
typisk vinterfænomen. Jeg har selv været ved læge med min datter på 2½ år
idag, hvor jeg fik samme besked som dig.

Desværre har jeg ikke et decideret løsningsforeslag til dit spørgsmål, - jeg
har min datter i en weekend seng i soveværelset når hun har rigtig slem
hoste. Så er jeg tæt på når hun skal på højkant under de kraftige
hosteanfald.

Dog vil jeg sige, at vi tidligere har gjort brug af at hæve sengens
hovedgærde og så brugt barnevognsselen om natten til at holde barnet i den
rigtige ende. Dette har været yderst effektivt, men kræver selvfølgelig at
barnet vil acceptere selen i sengen.

God bedring med sønnen :)

--
Mvh. Ditte.

Fra : Brian K

Dato : 22-10-03 20:16

> [...]
> som en kaffemaskine, der trænger til afkalkning. Et typisk vinterfænomen.
>
> Har I lignende oplevelser? Hvad gør I? Lægen si'r det ikke betyder

Hej

Der er flere ting der kan være årsagen...mit gæt er at det er det fugtige
vejr (tjek dit hygrometer..lige nu er der meget fugt i luften), den største
fejl folk gør når deres børn hoster om natten...er at lade vinduet stå
åbent, for så kommer der endnu mere fugtig luft ind. Gør i stedet det at i
lifter godt ud i alle rum 20 minutter før i sender ungerne i seng, skru
varmen op til 2 1/2 (radiatorerne fjerne fugten i luften), skal der absolut
være et åbent vindue...så åben vinduet i et andet værelse. Husk at åbne
vinduer hele dagen...gør at møbler, dyner, tapet, osv, osv..bliver
fugtige....OG man anbefaler fra alle boligforeninger, astma allergi
forbundet at man IKKE har åbne vinduer hele dagen (det var i gamle dage,
hvor husene var "lukkede" kasser, idag er der sørget for at indeklimaet er i
orden (det anbefales stadig at lufte ud 2 - 4 gange om dagen i 5 - 10
minutter, derefter LUKEDE vinduer)

Quote fra astamallergiforbundet:
http://www.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=73
Rengøring og udluftning
God luftkvalitet uden røg, fugt og for meget støv er altid godt for personer
med følsomme luftveje. Grundig rengøring 1 gang om ugen og udluftning 2-3
gange daglig med gennemtræk i 5-10 minutter er med til at skabe en bedre
luftkvalitet. Luft ud efter madlavning, og når der dannes ekstra fugt - fx
ved badning og gulvvask. Undgå at tørre tøj indendørs, hvis det er muligt.

Quote slut

Selv gør jeg yderligere det (når min datters hoste sætter ind), jeg vasker
alle dyner, hovedpuder og sørger for at de bliver tørretumblet til de er
HELT tørre (gør det mindst 3 gange om året).

Det vigtigste er at overholde det med udluftningen om dagen og før sengetid
(det virker efter 4 - 5 dage...da den fugt der er i huset først skal væk.

Køb et hygrometer (ikke et elektronisk), men et af de "gammeldags", husk at
læse brugsvejledningen om hvordan man "nulstiller" det (skal gøres cirka 1
gang om året)

Mvh

Brian

Fra : Brian K

Dato : 22-10-03 20:17

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved badning og gulvvask. Undgå at tørre tøj indendørs, hvis det er muligt.

Lidt mere quote:
Opvarmning og brændeovne
Hele boligen bør om vinteren opvarmes, da det hjælper med til at holde
luftfugtigheden nede Hvis der er brændeovn i boligen, kan
forbrændingsprodukterne virke irriterende på følsomme luftveje. Opbevar ikke
brænde indendørs, da der kan være skimmelsvampe på brændet.
"

quote slut

Fra : Tine Andersen

Dato : 23-10-03 08:24

"Brian K" <brian@nospam.com> wrote in message
> [...]

at
> læse brugsvejledningen om hvordan man "nulstiller" det (skal gøres cirka 1

Undskyld - men måske du giver forkert besked. Når mine unger har hostet
længe, har jeg dampet dem - i brusekabinen - på natlægens anbefaling.
Dehydrering og tør luft giver også hoste.

Selv børn, der 'bare' har astmatisk bronchitis, kan have glæde af
astmamedicin de år, det varer. Det behøver ikke at betyde, at de skal
medicineres hele året. Astma er ikke en sygdom - det er et symptom. En måde
for bronchierne at reagere på. Hvis bronchierne trækker sig sammen, og for
mange dermed giver hoste, kan man få varig nedsat lungefunktion, som
modvirkes ved at forhindre, at det opstår. Hvis astmamedicin virker, så er
det astma! Ellers virker de bronchieudvidende midler ikke. Der er såmænd
ikke så meget at diskutere - prøv det.

I øvrigt har du ret i dine råd om hævet hovedgærde, men suppler med noget at
drikke, så barnet ikke er tør i halsen.

Tine

Fra : Brian K

Dato : 23-10-03 12:22

"Tine Andersen" <tine.nospam.andersen@nospam.post3.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3f978203$0$54777$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> længe, har jeg dampet dem - i brusekabinen - på natlægens anbefaling.
> Dehydrering og tør luft giver også hoste.

nej det tror jeg ikke at jeg gør.

Læg mærke til at Peter skriver "Et typisk vinterfænomen" (og at problemet
lige er startet)

Kik på dit hygrometer og du vil se at lige præcis de sidste 14 - 20 dage har
været EXTREMT fugtige (det har samtidigt regnet, hvilket giver endnu mere
fugt), så hvis fugt (damp) skulle hjælpe.....så havde problemet netop IKKE
været der nu !

Det du skriver med dampbad....bruger jeg selv...når deres næser er stoppede
(det løsner snot i alle bihuler og det giver "fred" i ca 1 times tid (nok
til at de kan falde i søvn).

Mvh
Brian

Fra : Torben Frandsen

Dato : 23-10-03 21:47

> [...]

> fugt), så hvis fugt (damp) skulle hjælpe.....så havde problemet netop IKKE

Du må da vist bo et andet sted i landet end mig, for her er luften ganske
tør. Jeg behøver blot at studere mit indbyggede hygrometer: huden i ansigtet
skaller af, slimhinderne er irriterede, huden knoerne på hænderne slår
revner. Det er også ganske naturligt, for jo koldere luften er, desto mindre
vanddamp kan den indeholde, og når det fryser er det helt galt.

Hvor fugtigt er "EXTREMT fugtigt"?

I øvrigt giver jeg Tine ret i at tør luft irriterer luftvejene mere end
fugtig luft.

Torben

Fra : Brian K

Dato : 23-10-03 22:21

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ansigtet
> skaller af, slimhinderne er irriterede, huden knoerne på hænderne slår

Ahhhaaaa, så i den periode på året hvor det regner mest...der er luften
naturligvis tør (logisk)

>Det er også ganske naturligt, for jo koldere luften er, desto mindre
> vanddamp kan den indeholde, og når det fryser er det helt galt.

Øhhhh, det har du nu ikke ret i

> Hvor fugtigt er "EXTREMT fugtigt"?

Mine 2 hygrometere ligge og svinger mellem 60% - 80% (man anbefaler at
mennesker lever i en fugtighed (i lejligheder) der er mellem 40%- 45%, en
luftfugtighed over dette tal vil give fugtigheds problemer (svamp, osv)
problemer med astma, osv.

> I øvrigt giver jeg Tine ret i at tør luft irriterer luftvejene mere end
> fugtig luft.

Nok i nogle tilfælde....men i danmark er det næsten ikke muligt at finde et
sted eller en dag på året hvor luften kommer UNDER 40% i luftfugtighed...så
det problem er vist ikke relervant.

Kik på alle hjemmesider og læs de bøger der omhandler omtalte problemer, når
astma er udelukket....er det næste man kikker efter støv, og for høj
luftfugtighed (af almindelige problemer)

De værste er naturligvis hvis der er skimmelsvamp et sted hvor man ikke ved
det (bag en vaskemaskine, tørretumbler, under gulvbræderne), skimmelsvamp er
utroligt skadelig for menneskers luftveje (et barn der feks lever sine
første 2 år i et hus med skimmelsvamp, er næsten 100% sikker på at få astma,
luftvejsproblemer.

Læs nu op på enmet FØR du kommer med flere "påstande" som ikke bunder i
andet end din egen viden

Mvh
brian

Fra : Brian K

Dato : 23-10-03 22:32

> Øhhhh, det har du nu ikke ret i

Og et jeg mener her er naturligvis at "du får det til at lyde som om at der
ikke er fugt i kold luft"

mvh
brian

Fra : Torben Frandsen

Dato : 24-10-03 18:44

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev

> Læs nu op på enmet FØR du kommer med flere "påstande" som ikke bunder i
> andet end din egen viden

Jeg gider ærligt talt ikke at føre denne diskussion videre. Du må gerne
synes at du vandt.

EOD.

Torben

Fra : Brian K

Dato : 29-10-03 14:28

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> EOD.

Hej

ja...men der er bare ikke særlig mange af dem der har forstand på
dette...som giver dig ret !

Seniorforsker og indeklimaekspert Lars Gunnarsen fra Statens
Byggeforskningsinstitut (SFI) er ikke begejstret for de danske sovevaner.
Han mener, at mange kunne forbedre indeklimaet i deres bolig mærkbart, hvis
de skruede lidt op for varmen i soveværelserne.

Men han har vel "heller" ikke forstand på indeklima!

http://www.sondagsavisen.dk/nyheder/index.asp?cat_id=446
"Han har beregnet, at luftfugtigheden i et soveværelse falder med seks
procent, hvis temperaturen øges fra 19 grader til 21 grader. Det kan have
stor betydning for, hvordan skimmelsvamp og husstøvsmider trives.
Internationalt er der stigende opmærksomhed på, at dårligt indeklima i
moderne boliger er en væsentlig årsag til, at flere og flere lider af
luftvejssygdomme som astma og allergi."

Mvh
brian

Fra : Kaj

Dato : 30-10-03 00:11

On Wed, 29 Oct 2003 14:28:10 +0100, "Brian K" <brian@nospam.com>
wrote:

>Men han har vel "heller" ikke forstand på indeklima!

Brian, Brian, Brian... Er du egentligt helt klar over hvad det er dine
2 (to !) hygrometre angiver ?
Det er procentdelen af den mængde vand der kan være i luften ved en
given temperatur.

Selv om du måske umiddelbart har svært ved at tro det, kan kold luft
indeholde mindre vand end varm luft. (derfor kondenserer det på
ruderne).
Derfor kan det godt se ud som om at det bliver tørrere når man kikker
på sit hygrometer efter at have skruet op for varmen, uden samtidigt
at have luftet ud. Reelt indeholder luften dog den samme mængde vand.

Ha' det godt "Brian"

Vh Kaj

Fra : Brian K

Dato : 30-10-03 00:33

"Kaj" <kajjunk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Brian, Brian, Brian... Er du egentligt helt klar over hvad det er dine
> 2 (to !) hygrometre angiver ?

Ja

> Det er procentdelen af den mængde vand der kan være i luften ved en
> given temperatur.

Ikke "kan" men hvad "der er"

> Selv om du måske umiddelbart har svært ved at tro det, kan kold luft
> indeholde mindre vand end varm luft. (derfor kondenserer det på
> ruderne).

Ja og....det handler ikke om at der er mindre "vand"....det handler om at
man kan fjerne en del af det vand der er ved at tænde for varmen

> Derfor kan det godt se ud som om at det bliver tørrere når man kikker
> på sit hygrometer efter at have skruet op for varmen, uden samtidigt
> at have luftet ud. Reelt indeholder luften dog den samme mængde vand.

Nå...og den påstand dokumenter du naturligvis liiiiiiige (jeg har vist op
til flere gange de sidste par dage dokumenteret mine "påstande")

> Ha' det godt "Brian"

Ha det selv godt "kaj"

Vh
brian

Fra : Kaj

Dato : 30-10-03 17:51

On Thu, 30 Oct 2003 00:32:33 +0100, "Brian K" <brian@nospam.com>
wrote:

>"Kaj" <kajjunk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Ja

Åbenbart ikke, jvf. nedenfor.

>Ikke "kan" men hvad "der er"

Beklager, men det skal altså være "kan" !

>Nå...og den påstand dokumenter du naturligvis liiiiiiige (jeg har vist op
>til flere gange de sidste par dage dokumenteret mine "påstande")

Jamen hvor skulle det vand der er i luften dog blive af kære Brian.
Den forsvinder rigtignok hvis man lufter ud og der er mindre vanddamp
i luften udenfor.
Hvis man derimod (som jeg skrev) kun skruer op uden at lufte ud bliver
vanddampen ikke bare hekset væk.
Jeg er godt klar over at du mener (iøvrigt rigtigt) at man skal varme
op og lufte kort ud, for at fjerne vanddampen.
Jeg prøvede bare at forklare dig hvordan dine 2 hygrometre virker.

Før du farer i blækhuset igen så læs lige hvad jeg har skrevet een
gang til. Har du spørgsmål er du så derefter selvfølgelig velkommen
til at vende tilbage.

Vh Kaj

Fra : Torben Frandsen

Dato : 30-10-03 23:48

"Kaj" <kajjunk@hotmail.com> skrev

> Beklager, men det skal altså være "kan" !

Ingen af jer har ret. Hygrometeret måler hvad der er af hvad der kan. Hvis
der kan være 30 g/m³ og der er 15 g/m³, viser hygrometeret 50%. Hvis der kan
være 20 g/m³ og der er 10 g/m³, viser det sørmer også 50%.

> Jeg prøvede bare at forklare dig hvordan dine 2 hygrometre virker.

Held og lykke.

Torben

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 20-11-03 08:49

Torben Frandsen wrote:
> [...]
> Hvis der kan være 30 g/m³ og der er 15 g/m³, viser hygrometeret 50%.
> Hvis der kan være 20 g/m³ og der er 10 g/m³, viser det sørmer også

Hvilket også kaldes relativ luftfugtighed (hvad der er af hvad der kan
være: en procentsats) og absolut luftfugtighed (antal gram vand pr.
kubikmeter luft).

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Brian K

Dato : 23-10-03 22:31

Hej Torben

Her er lidt du kan læse på inden du svarer !

http://www.fi.dk/hjemmet/boligen/indeklima/ottendelejlighed/

"Skimmelsvampe kan være årsag til allergi, astma, træthed, hovedpine og
åndedrætsbesvær."

-------

http://www.fi.dk/hjemmet/boligen/indeklima/fugtibolig/
"Hvad kan man selv gøre mod fugt"
"
a.. Varm hele boligen jævnt op - også soveværelser

a.. Luft ud 2-3 gange om dagen i 5-10 minutter ad gangen med GENNEMTRÆK"

----
http://www.by-og-byg.dk/udgivelser/publikationer/resultater/by_og_byg_result
ater_009/beboernes_adfaerd.htm
Lav temperatur i soveværelset giver højere fugtighed
Målinger af temperaturen i soverummene viser, at mange beboere har en lav
temperatur i soveværelset. Den gennemsnitlige temperatur i de undersøgte
lejligheders soveværelser blev således målt til 18,8 grader i en
vinterperiode fra januar til marts. Det må formodes at være et par grader
lavere end i boligens øvrige rum.

Kolde soveværelser kan give problemer med skimmelsvampe, fordi de er
tilbøjelige til at ophobe fugt fra resten af lejligheden. De indvendige døre
i en lejlighed er nemlig sjældent tætte over for fugttransport, og derfor
vil fugten fra andre rum - fx køkken og bad - fordele sig jævnt i hele
lejligheden. Det betyder, at kolde soverum får en høj relativ luftighed og
dermed øget risiko for fugtrelaterede problemer.

http://www.by-og-byg.dk/download/res009.pdf

http://www.bupl.dk/web/internet.nsf/0/f84ee1fe08bfb06bc1256c4e00409e26/$FILE
/_3adq9mqh0dtji0qbechimmr39dlgiqsj1e1o6usjk_.pdf

side 22

"

Når den relative luftfugtighed overstiger 45% kan der være - uden at der
nødvendigvis er det -

en øget forekomst af husstøvmider og mikrosvampe. Den relative luftfugtighed
varierer generelt

mere end rumtemperaturen, da den i høj grad afhænger af ventilationsgraden."

Mvh

brian

Fra : Torben Frandsen

Dato : 23-10-03 21:48

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev

> varmen op til 2 1/2 (radiatorerne fjerne fugten i luften), skal der
absolut

Spændende. Hvor kan man købe sådan en affugtende radiator, og hvor gør den
af vandet?

Torben

Fra : Brian K

Dato : 23-10-03 22:13

> "Brian K" <brian@nospam.com> skrev

> absolut
>
> Spændende. Hvor kan man købe sådan en affugtende radiator, og hvor gør den
> af vandet?

Hej

Det er irriternede når en som tilsyneladende intet forstand har på emnet ...
blander sig......

Prøv at træde ind i et hus hvor der ikke har været tændt for varmen i 6 - 7
dage og mål luftfugtigheden.

En tændt radiator afgiver varme og derved forsvinder der noget af fugten i
huset (den videnskabelige forklaring må du ringe til teknologiske institut
og få).

Men kikker du på astmaellerigforbundets hjemme side (jeg vedlagde link i
tidligere mail) og kikker du på de fleste boligforeningers vejledninger til
at FJERNE fugt problemer...så er løsningen ALTID 3 - 4 udluftninger om dagen
og vigtigst af alt at holde sine radiatore TÆNDT da dette fjerne fugt
problemer (almindelige fugtproblemer).

Læs lidt om emnet FØR du blander dig !

mvh
brian

Fra : Torben Frandsen

Dato : 23-10-03 22:54

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev

> Hej

Hej

> Det er irriternede når en som tilsyneladende intet forstand har på emnet
> blander sig......

Forsigtig nu!

> Prøv at træde ind i et hus hvor der ikke har været tændt for varmen i 6 -
7
> dage og mål luftfugtigheden.

Aha! Det var jo ikke nemt at vide at du underforstod mennesker, som ikke
varmer deres huse op i de kolde måneder. Dem kan der da ikke findes mange
af?

> En tændt radiator afgiver varme og derved forsvinder der noget af fugten i
> huset (den videnskabelige forklaring må du ringe til teknologiske institut
> og få).

Det behøver jeg ikke. Her kommer den citeret fra min paratviden:

En given mængde luft indeholder noget vanddamp, fx. 10 gram pr. kubikmeter.
Det kaldes absolut luftfugtighed.

Luftens evne til at "opløse" denne vanddamp stiger med temperaturen. Ved 10
°C kan luften netop indeholde ca. 10 g/m³, mens den ved 30 °C kan indeholde
ca. 30 g/m³. Altså vil en m³ luft med 10 g. vand ved 10 °C indeholde 100% af
det den kan, mens den ved 30 °C kun indeholder 30% af det den kan. Det
hedder relativ luftfugtighed.

Dette fører os frem til at hvis du sænker luftens temperatur til 10 °C, vil
luftens vanddamp fortætte sig. Den temperatur hvor det sker kaldes
dugpunktet, og her fortættes vanddampen og bliver til væske.

Den opmærksomme læser vil nu have gjort to observationer:

1) Hvis du vil fjerne fugten fra luften skal du køle den ned under
dugpunktet, således at du kan lede vandet væk i form at væske.
2) Hvis du varmer luften op, fjerner du ikke fugten, men du sænker den
/relative/ luftfugtighed.

> [...]
til
> at FJERNE fugt problemer...så er løsningen ALTID 3 - 4 udluftninger om

Naturligt nok for at bære udåndings-, sved-, bade- og madlavningsfugten væk.

> og vigtigst af alt at holde sine radiatore TÆNDT da dette fjerne fugt
> problemer (almindelige fugtproblemer).

Her leverer du så selv nøglen til den store forkromede forståelse, nemlig at
det fjerner fugt*problemer*. Ikke fugt! Det sker netop ved at den relative
luftfugtighed sænkes. Men så længe dine vægge og dit inventar har en
temperatur over dugpunktet, har du ikke fugt*problemer*

> Læs lidt om emnet FØR du blander dig !

Gør det noget hvis jeg har læst mere end "lidt"?

Torben

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-10-03 08:39

> [...]
dagen
> og vigtigst af alt at holde sine radiatore TÆNDT da dette fjerne fugt

Jeg tror du blander tingene sammen. Du har ret i, at man - hvis man har
sarte luftveje - skal være opmærksom på "fugtig luft".

Men en ting er "fugtig luft" og noget helt andet er de bivirkninger, der
under visse omstændigheder KAN opstå som følge af fugtig luft.

Det er de eventuelle bivirkninger af fugtig luft, der kan genere ømtålige
luftveje. Ikke den fugtige luft i sig selv. Den vil faktisk i mange tilfælde
gøre godt. Specielt hvis man udsættes for den under omstændigheder, der ikke
skaber de problemtiske bivirkninger. Og specielt hvis den fugtige luft er
den naturlige udefra - og ikke den, der opstår indendøre i dårlige boliger.

Bivirkningerne (eksempelvis svampe) opstår ikke fordi et vindue står åbent
på fugtige dage! Hvis man i øvrigt bor i en ikke-fugtig bolig, er der ingen
skade til at lade vinduet stå åbent på fugtige dage - eller tørre.

Noget af det allerværste mange astmatikere kan opleve er faktisk er komme
udendørs en dag med frost og deraf følgende lav luftfugtighed.

Mvh. Lisbeth

Fra : Brian K

Dato : 29-10-03 14:33

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f9e1dd5$1$4374$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Jeg tror du blander tingene sammen. Du har ret i, at man - hvis man har
> sarte luftveje - skal være opmærksom på "fugtig luft".

Nej...det gør jeg ikke

> Men en ting er "fugtig luft" og noget helt andet er de bivirkninger, der
> under visse omstændigheder KAN opstå som følge af fugtig luft.

Ja....og et par dage er nok til at disse følgevirkninger opstår

> [...]
> skaber de problemtiske bivirkninger. Og specielt hvis den fugtige luft er
> den naturlige udefra - og ikke den, der opstår indendøre i dårlige

Ja.....og et par dage med dårlige soveværelses "regler" er nok.

> [...]
ingen
> skade til at lade vinduet stå åbent på fugtige dage - eller tørre.

Jo...hvis "beboerne" plages af det (hvilket der er mange (specielt børn) der
gør)

> Noget af det allerværste mange astmatikere kan opleve er faktisk er komme
> udendørs en dag med frost og deraf følgende lav luftfugtighed.

Aner jeg ikke noget om

Mvh
Brian

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-10-03 17:56

> Ja....og et par dage er nok til at disse følgevirkninger opstår

Det er ikke min erfaring.

> Ja.....og et par dage med dårlige soveværelses "regler" er nok.

Er det? Jeg har aldrig oplevet det.

Et åbent vindue til det fri hører efter min mening ikke til dårlige
soveværelses-regler.

> Jo...hvis "beboerne" plages af det (hvilket der er mange
> (specielt børn) der gør)

Det er bestemt ikke min erfaring.

> Aner jeg ikke noget om

Nej.. men det gør jeg desværre.

Mvh. Lisbeth

Fra : Brian K

Dato : 29-10-03 21:14

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f9ff4f5$0$3776$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Et åbent vindue til det fri hører efter min mening ikke til dårlige
> soveværelses-regler.

Jeg vil da gerne lige henvise til min posting i samme tråd kl. 14.28....samt
alle de andre henvisninger (links) jeg har lagt i denne tråd......der er en
del (experter) som er uenige med dig (og torben)

Mvh
brian

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-10-03 16:57

> Jeg vil da gerne lige henvise til min posting i samme tråd kl.
> 14.28....samt

Jeg ser intet sted i de sider du henviser til, at et åbent vindue er nogen
skade til.

"Åbent vindue" betyder jo ikke, at det skal stå så åbent, at der hænger
istapper på storetåen eller at regn og rusk står ind i lokalet.

For mig betyder "åbent vindue" selvfølgelig noget mindre radikalt om
vinteren end om sommeren. Det åbnes med andre ord efter forholdene.

Når der er mest koldt har jeg lige hevet et hak i Velux-vinduet, så det kun
står en smule på klem. Om sommeren er det til tider så åbent, som det kan
være. Men åbent er det stort set altid... medmindre temperaturen er på
frysepunktet eller under.

I den artikel du henviser til, står der i øvrigt, at »Boligerne i dag er
så isolerede, at der ikke sker en naturlig udluftning gennem vægge og
vinduer."

En "naturlig udluftning" gennem et åbent (passende åbent selvfølgelig!)
vindue er med andre ord af det gode ifølge den artikel du glad henviser til.

Mvh. Lisbeth

Fra : Brian K

Dato : 30-10-03 17:50

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fa135f5$0$3742$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Jeg ser intet sted i de sider du henviser til, at et åbent vindue er nogen
> skade til.

Jo...der står at man skal "lufte ud med åbne vinduer 3 - 4 gange om dagen",
hvilket jo må betyde at vinduet skal være lukket imellen udluftningerne.
Og der står samtidig at varmen fra radiatoren er med til at sænke
luftfugtigheden fra den udefrakomne luft...hvis vinduet står åbent hele
tiden....så får radiatoren "travlt"

Men....at et vindue står på 1mm klem....har nok ikke den store betydning
(selv om jeg ville vælge den model de skriver, for ikke at lave kolde
luftbroer (træk))

> "Åbent vindue" betyder jo ikke, at det skal stå så åbent, at der hænger
> istapper på storetåen eller at regn og rusk står ind i lokalet.

Overdrivelse fremmer naturligvis forståelsen...syntes jeg nu ikke jeg har
gjort...blot forholdt mig til fakta

> For mig betyder "åbent vindue" selvfølgelig noget mindre radikalt om
> vinteren end om sommeren. Det åbnes med andre ord efter forholdene.

Jeg er stadig overbevist om at en grundig udluftning lige før senge tid er
bedre.
Bemærk iøvrigt at der i en af de artikler som jeg henviser til står "at
kolde rum ophober fugten fra de andre rum", så et rum men et åbent
vindue...vil være fugtsamler.

> [...]
> står en smule på klem. Om sommeren er det til tider så åbent, som det kan
> være. Men åbent er det stort set altid... medmindre temperaturen er på

Ja..det er dit valg..og hvis det virker hos jer..så er det jo godt nok

> I den artikel du henviser til, står der i øvrigt, at »Boligerne i dag er
> så isolerede, at der ikke sker en naturlig udluftning gennem vægge og
> vinduer."

Bemærk at der står udluftning, et åbent vindue skaber "kolde luftbroer",
hvilket bestemt ikke er sundt.

Jeg fastholder at meningen i de forskellige artikler er at man skal lufte ud
jævnligt, tænde for varmen....for at sikre et godt indeklima

> En "naturlig udluftning" gennem et åbent (passende åbent selvfølgelig!)
> vindue er med andre ord af det gode ifølge den artikel du glad henviser
til.

Ikke enig i at det skal gøre med et vindue der er åbent hele tiden

Mvh
Brian

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-10-03 19:07

> Jo...der står at man skal "lufte ud med åbne vinduer 3 - 4 gange om
> dagen", hvilket jo må betyde at vinduet skal være lukket imellen
> udluftningerne.

Denmed at lufte ud 3-4 gange om dagen er ikke et råd, der gives på baggrund
af, at mange lader vinduerne stå åbne - men derimod at de lader dem stå
lukket hele dagen. Disse mennesker forsøger man så at få til at åbne i det
mindste nogle gange om dagen.

> Og der står samtidig at varmen fra radiatoren er med til at sænke
> luftfugtigheden fra den udefrakomne luft...hvis vinduet står åbent hele
> tiden....så får radiatoren "travlt"

Om radiatoren får travlt afhænger af, hvor den er placeret i forhold til det
åbne vindue og af, hvor meget vinduet i givet fald står åbent.

I mit soveværelse er vinduet som nævnt altid åbent (mere eller mindre).
Radiatoren er derimod stort set aldrig åben. Og ikke desto mindre er det
sådan, at temperaturen sjældent er under 17-18 grader i mit soveværelse.

> Overdrivelse fremmer naturligvis forståelsen...syntes jeg nu ikke jeg har
> gjort...blot forholdt mig til fakta

Nej.. du har ikke forholdt dig til fakta. *S*
Du har tolket mere end godt er og nået frem til, at "åbent vindue" er
skadeligt, hvilket IKKE er en korrekt udlægning.

> Jeg er stadig overbevist om at en grundig udluftning lige før senge tid er
> bedre.

Det afhænger sørme af flere ting.

> Bemærk iøvrigt at der i en af de artikler som jeg henviser til står "at
> kolde rum ophober fugten fra de andre rum", så et rum men et åbent
> vindue...vil være fugtsamler.

Forudsat rummet er koldt!

> Ja..det er dit valg..og hvis det virker hos jer..så er det jo godt nok

Ja.

Og hvis du hellere vil noget andet, skal du gøre det.

Men at et åbent vindue er skadeligt (uanset hvad) skal folk altså ikke hoppe
på.

> Bemærk at der står udluftning, et åbent vindue skaber "kolde luftbroer",
> hvilket bestemt ikke er sundt.

Det KAN skabe kolde luftbroer, men gør det ikke altid.

Hvis du bare vil tage nuancerne med og ikke være så kategorisk, kan vi
sikkert blive enige *S*

> Jeg fastholder at meningen i de forskellige artikler er at man skal lufte
ud
> jævnligt, tænde for varmen....for at sikre et godt indeklima

I mit soveværelse vil det være ren idioti at tænde for varmen, eftersom der
i givet fald bliver alt for varmt.

> Ikke enig i at det skal gøre med et vindue der er åbent hele tiden

Jeg siger ikke at det SKAL være åbent hele tiden! Kun at det under de rette
omstændigheder kan være det. Også uden at genere børn eller voksne, der er
forkølede eller har andre luftvejslidelser.

I velisolerede boliger som min vil det sandsynligvis i alle tilfælde være en
fordel med konstant, men passende ventilation til det fri. Eksempelvis i
form at et vindue, der er åbent.

Mvh. Lisbeth

Fra : Brian K

Dato : 30-10-03 19:57

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fa154bf$0$3764$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> lukket hele dagen. Disse mennesker forsøger man så at få til at åbne i det

Der tolker du det skrevne forkert

> Om radiatoren får travlt afhænger af, hvor den er placeret i forhold til
det
> åbne vindue og af, hvor meget vinduet i givet fald står åbent.

Vi har 2 forskellige opfattelser af det skrevne...nok om det!

> I mit soveværelse er vinduet som nævnt altid åbent (mere eller mindre).
> Radiatoren er derimod stort set aldrig åben. Og ikke desto mindre er det
> sådan, at temperaturen sjældent er under 17-18 grader i mit soveværelse.

Hvilket jeg vil gætte på gør at varmen (og fugten) fra de andre rum bliver
transporteret ind i dit soveværelse
Hvilket netop der det som bliver beskrevet på en af hjemme siderne som jeg
henviser til i tidligere posting

> Nej.. du har ikke forholdt dig til fakta. *S*

Jo...det syntes jeg at jeg har

> Du har tolket mere end godt er og nået frem til, at "åbent vindue" er
> skadeligt, hvilket IKKE er en korrekt udlægning.

Det er din mening, ikke min

> Det afhænger sørme af flere ting.

Igen ikke efter min opfattelse.

Min mors børn....gør som dig...og når børnene er hos hende....så hoster de.
Når de er hos mig....så hoster de ikke (vi bor 400m fra hinanden)
Da moderen stadig boede her.....så insisterede hun på at vinduet skulle stå
på klem om natten...hvilket resulterede i at de hostede, når jeg så lukkede
vinduerne....stoppede deres hoste i løbet af 1 - 2 dage.

> Forudsat rummet er koldt!

arghhh....jeg giver op!

> Men at et åbent vindue er skadeligt (uanset hvad) skal folk altså ikke
hoppe
> på.

Nej...ikke efter din opfattelse

> Det KAN skabe kolde luftbroer, men gør det ikke altid.

nej, nej, det er så igen din opfattelse

> Hvis du bare vil tage nuancerne med og ikke være så kategorisk, kan vi
> sikkert blive enige *S*

Sikkert...jeg er mere enig med dig end med Kaj

> I mit soveværelse vil det være ren idioti at tænde for varmen, eftersom
der
> i givet fald bliver alt for varmt.

Og som der står i artiklerne....køb en dyne som ikke er så varm. At ikke
have varme på i soveværelset...vil gøre at fugten fra de andre opvarmede rum
vil komme ind i soveværelset

> [...]
> omstændigheder kan være det. Også uden at genere børn eller voksne, der er
> forkølede eller har andre luftvejslidelser.

Tror ikke at mine børn ville kunne sove i dit soveværelse uden at hoste hele
natten lang (det er jo det det handler om..det er ikke alle der er
"disopneret" for at blive generet af den eksra fugt), det er heller ikke
alle der får kræft af at ryge, det gør det nu ikke mindre skadeligt (ikke
for at sidestille de 2 ting, det er kræft alt for alvorligt til)

Det er ikke det "eksperterne" skriver

Mvh
Brian

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-10-03 08:02

> Og som der står i artiklerne....køb en dyne som ikke er så varm. At ikke
> have varme på i soveværelset...vil gøre at fugten fra de andre opvarmede
> rum vil komme ind i soveværelset

Jeg har en almindeligt tynd dyne og sover med bare arme over dynen, så jeg
tror ikke det er nødvendigt. *S* Tænder jeg for varmen i mit soveværelse
bliver der FOR varmt.

> Tror ikke at mine børn ville kunne sove i dit soveværelse uden at hoste
> hele natten lang

Jamen så skal du jo lukke vinduet *S*
Det bedste måleinstrument er kroppen!

Men på trods af, at jeg har haft livstruende luftvejslidelser (blandt andet
medicinkrævende allergi og astma overfor svampe og skimmel), har jeg ikke
erfret, at de i alle tilfælde er bedst at soveværelsesvinduet er lukket.
Tvært imod. Og det er sådan set mit budskab - at din konklusion er alt for
kategorisk og ikke i alle tilfælde korrekt.

> Det er ikke det "eksperterne" skriver

Læs hvad eksperterne skriver om moderne isolering og alt for tætte boliger,
der netop ofte forårsager svamp og skimmel *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Brian K

Dato : 31-10-03 11:11

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fa20a01$0$7163$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> Jamen så skal du jo lukke vinduet *S*
> Det bedste måleinstrument er kroppen!

Yes....

> [...]
> Tvært imod. Og det er sådan set mit budskab - at din konklusion er alt for
> kategorisk og ikke i alle tilfælde korrekt.

ok...accepteret

Mvh
brian

Fra : Brian K

Dato : 30-10-03 17:53

> [...]
> I den artikel du henviser til, står der i øvrigt, at »Boligerne i dag er
> så isolerede, at der ikke sker en naturlig udluftning gennem vægge og

Og han skriver i samme tråd som du nævner at løsningen er "Det er også en
god idé at holde døren åben ind til soveværelset, når man sover,« lyder
rådet fra Lars Gunnarsen"
hvis han mente vinduet...så var det vel det han havde skrevet i stedet for
døren ?

mvh
brian

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-10-03 19:10

> [...]
> lyder rådet fra Lars Gunnarsen"
> hvis han mente vinduet...så var det vel det han havde skrevet i stedet for

Det er ikke Lars Gunnarsen, der har skrevet artiklen. Ike ham,. der har
skrevet artiklen.

Der er tale om en anden persons strammede fremstilling af en andens viden.
Vi ved derfor ikke, hvordan nuancerne er ifølge Lars Gunnarsen og hans
undersøgelse. Og du kan derfor ikke konkludere så forkantet, som du gør på
det foreliggende grundlag.

Mvh. Lisbeth

Fra : Brian K

Dato : 30-10-03 20:01

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fa154bf$1$3764$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke Lars Gunnarsen, der har skrevet artiklen. Ike ham,. der har
> skrevet artiklen.

Øhhh, der står "lyder rådet fra Lars Gunnarsen"" ?
> Der er tale om en anden persons strammede fremstilling af en andens viden.

Hvor læser du det ?

> Vi ved derfor ikke, hvordan nuancerne er ifølge Lars Gunnarsen og hans
> undersøgelse. Og du kan derfor ikke konkludere så forkantet, som du gør på
> det foreliggende grundlag.

Mit problem med børnenes hoste startede for 2 år siden, det tog mig 14 dages
intensiv søgning i div artikler på nettet at finde løsningen, og da havde
jeg nok læst 40 - 50 artikler...så jeg konkludere ikke "kun" fra denne / de
artikler jeg henviser til.

Mvh
Brian

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-10-03 08:03

> Øhhh, der står "lyder rådet fra Lars Gunnarsen"" ?

Ja.. men artiklen er skrevet af Morten Herrup Poulsen, som har talt med Lars
Gunnarsen og videregiver, hvad han i den forbindelse har opfattet.

> [...]
> dages intensiv søgning i div artikler på nettet at finde løsningen, og da
> havde jeg nok læst 40 - 50 artikler...så jeg konkludere ikke "kun" fra

Jeg har (desværre!) mange års personlig erfaring med livstruende
luftsvejslidelser, som flere i min familie er ramt af og nogle stykker døde
af.

Jeg har læst mindst lige så mange artikler som dig om allergi, astma,
indeklima etc. Og jeg er nået frem til det samme som dig - at fugtig luft
kan skabe svamp og skimmel. Jeg har personligt erfaret, og det kan man blive
så syg af, at man ligefrem risikerer at dø af det!

Jeg havde det i mange år bedst, når jeg sov i vandseng, havde få møbler i
soveværelset, ingen gulvtæpper og desuden holdt det grundigt rent. Så slap
jeg for de husstøvmider, som i en årrække var mit største problem. Siden
blev det svampesporer, der var ved at tage livet af mig.

Men jeg er aldrig nogensinde nået frem til, at det i alle tilfælde er bedst
at holde vinduet lukket. I mit tilfælde var det kun nødvendigt i de perioder
af året, hvor der var stærk kulde OG fugtig luft, eller når der var flest
pollen af den slags jeg ikke kunne tåle. Ellers vågnede jeg nemlig ved 4-5
tiden om morgenen med ret slemme hoste-og astmaanfald. Resten af tiden havde
jeg det afgjort bedst - specielt når jeg vågnede - ved at sove for åbent
vindue.

Mvh. Lisbeth

Fra : Musen

Dato : 23-10-03 10:28

> [...]
> som en kaffemaskine, der trænger til afkalkning. Et typisk vinterfænomen.
>
> Har I lignende oplevelser? Hvad gør I? Lægen si'r det ikke betyder

Hej Peter
Vores søn på 22 mrd. gør nøjagtigt det samme lige nu. Inden han kommer i
seng får han et krus varmt sødmælk med honning. Det smører godt og
beroliger, så han hoster knap så meget. Det kan også anbefales at hæve
hovedgærdet lidt, men det kræver at du har en søn der ligger rimeligt stille
om natten, for Albert stormer rundt i sengen, hvilket jo gør at det har den
modsatte effekt på ham, nemlig at han kommer til at ligge med hovedet nedad
*SSS*

God bedring med ham

Venlig hislen Mia

Fra : Tina

Dato : 23-10-03 14:46

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> modsatte effekt på ham, nemlig at han kommer til at ligge med hovedet

Hejsa

Jeg vil først og fremmest foreslå at få ham undersøgt for astma /allergi,
som også er foreslået. Om sommeren har støvmiderne det ikke helt så lækkert,
som i de fugtige efterårs og vintermåneder, hvor de virkelig formerer sig i
dyne og hovedpude. Han KAN jo være allergisk overfor den type støvmider I
har i hjemmet! Jeg selv led af allergisk betinget astma om sommeren, som
desværre var ubehandlet i nogle år og derfor desværre har udviklet sig til
en mild, men kronisk astma... han tager jo på ingen måde skade af hverken at
blive priktestet eller at skulle testes for astma, så hvorfor ikke gøre det,
så det evt. kan udelukkes 100%??

Som nævnt i et tidligere indlæg kan det meget hurtigt ses, om medicinen har
effekt på ham og i så fald har en en luftvejsinfektion eller måske en form
for astma. I fald medicinen ikke giver nogen effekt, ja så stop med det
samme. Mål hans lungefunktion med et peakflowmeter, 1-2 pust medicin, vent
10-20 min og mål hans lungefunktion igen, så ved I besked!

al den snak om FARLIG astma medicin behøver du ikke være så bange for. Så
farlig er det altså ikke - det er langt værre, hvis han ikke får den og
faktisk har brug for den!

Tina

Fra : Tine Andersen

Dato : 23-10-03 19:21

"Tina" <spam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> al den snak om FARLIG astma medicin behøver du ikke være så bange for. Så
> farlig er det altså ikke - det er langt værre, hvis han ikke får den og

Lige mine ord!

Tine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-10-03 16:44

"Tine Andersen" <tine.n0sqam.andersen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Lige mine ord!

Du kunne med fordel skære i det du citerer - inden du tilføjer dine egne ord
*S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Tine Andersen

Dato : 28-10-03 18:39

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f9e9302$0$3734$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
>
> Du kunne med fordel skære i det du citerer - inden du tilføjer dine egne

Det kunne du jo egentlig have ret i

Tine

Fra : Torben Frandsen

Dato : 23-10-03 22:11

"Peter Theglev" <peth@adpeople.dk> skrev

> Min søn på 1 1/2 hoster og hoster og raller. Mest om natten. Han lyder
> som en kaffemaskine, der trænger til afkalkning. Et typisk vinterfænomen.

Han er nok forkølet.

> Har I lignende oplevelser?

Ja da. Alle bliver forkølede en gang imellem, også småbørn.

> Hvad gør I?

Vi venter bare på at det går over og smider evt. et par klodser under
hovedgærdet for at lette vejrtrækningen lidt. Hvis det varer længere end et
par uger, hvad det yderst sjældent gør, kontakter vi lægen og følger hans
råd.

Når det er såden en bette en, kan du ikke give slimløsende medicin. I stedet
kan du give rigeligt at drikke for at gøre slimet lidt tyndere og lettere at
hoste op. En kildretur eller en fangeleg kan også være god til at løsne
slimet og udløse hostereflekser.

> Lægen si'r det ikke betyder noget...

Det gør det nok heller ikke. Hvis ikke lægen, som har adgang til væsentlig
flere informationer end deltagerne i denne gruppe, føler sig foranlediget
til at undersøge nærmere for astma, astmatisk bronkitis eller hvad-ved-jeg,
så er der nok ingen grund til at være nervøs.

Torben

Fra : Brian K

Dato : 23-10-03 22:43

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Han er nok forkølet.

og du mener at han kun er forkølet om natten ?

> Ja da. Alle bliver forkølede en gang imellem, også småbørn.

korrekt, men så er de det vel også om dagen ?

> [...]
et
> par uger, hvad det yderst sjældent gør, kontakter vi lægen og følger hans

Ja, forudsat at barnet er forkølet !

> [...]
at
> hoste op. En kildretur eller en fangeleg kan også være god til at løsne

Det bliver vi ikke ueninge om (forudsat at barnet er forkølet)

> Det gør det nok heller ikke. Hvis ikke lægen, som har adgang til væsentlig
> flere informationer end deltagerne i denne gruppe,

og den konklusion begrunder du lige !

>føler sig foranlediget
> til at undersøge nærmere for astma, astmatisk bronkitis eller
hvad-ved-jeg,
> så er der nok ingen grund til at være nervøs.

Jeg har talrige eksempler på at læger har givet råd som har kostet børn
livet og endnu tiere har været tæt på at koste børn livet.

Jeg har kontaktet 3 forskellige læger om et problem jeg havde med vores
datter og fået 3 forskellige råd (som direkte var modsvarende), til sidst
gik jeg på nettet og fandt en løsning som var magen til den som den ene af
lægerne havde foreslået (og det var også den der "lød" mest sansynlig),
rådet virkede tilfredstillende og løste problemet.

Tag bare MFR vaccinen, den var HELT ufarlig, tjaaaa, lige indtil man fandt
ud af at et af de blandingstoffer man blandede i var RET skadeligt (det stof
er nu fjernet), grunden til at man var 8 år om at finde ud af dette var:
taa-taa (fanfare) at samtlige læger i danmark (og resten af verden) var for
dårlige til at udfylde de skemaer som de SKAL udfylde når en forælder kommer
ind og siger "mit barn havde de og de symptomer 2 dage efter vaccinen!",
istedet siger lægen bare "det er ikke noget at være nervøs over (for lægen
har naturligvis 100% tiltro til at vaccinen er iorden), men han SKAL
reportere det til bage til serium instituttet.
En undersøgelse (som jeg ikke har linket til mere) viste at over 89% af alle
anmeldte følgevirkninger på MFR vaccinen ALDRIG var nået frem til
seruminstituttet, syntes du ikke det giver anledning til bekymring ?

Mvh
Brian

Fra : Torben Frandsen

Dato : 24-10-03 18:42

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev

> og du mener at han kun er forkølet om natten ?

Nej. *Mest* om natten. Læs det oprindelige indlæg.

> korrekt, men så er de det vel også om dagen ?

Se ovenfor. I øvrigt meget normalt for simple forkølelser.

> et
>
> Ja, forudsat at barnet er forkølet !

Naturligvis ...

> og den konklusion begrunder du lige !

Skal jeg begrunde en påstand om at lægen har adgang til flere oplysninger
end os? Herre Jemini! Lægen har barnets journal og har muligvis også lyttet
på lungelyden og foretaget andre relevante undersøgelser. Vi andre har to
linjer om sygdomsbilledet skrevet af en lægmand.

> Jeg har talrige eksempler på at læger har givet råd som har kostet børn
> livet og endnu tiere har været tæt på at koste børn livet.

Det har du sikkert. Fejl forekommer undtagelsesvis. (Men mon ikke det er et
forsimplet billede at det blot var et råd fra lægen?)

<snip: en masse paranoidt ævl>

Du har selvfølgelig ret til at nære mistillid til lægestanden. Du har
sikkert også et uddannelsesmæssigt grundlag at have det i.

EOD.

Torben

Fra : Friberg

Dato : 11-11-03 20:08

Peter Theglev <peth@adpeople.dk> wrote in

> Lægen si'r det ikke betyder noget...

Sagde han også til vores... Men ½ år efter vidste det sig at være en
temmelig veludviklet bronchitis, hvilket en anden læge opdagede... så
uden at stille dianoser over nettet, er det sikkert klogt at være
stædig...

S Friberg