Hjemmelavet mme med ris- eller mejsmel ell~
Fra : HC Christensen

Dato : 19-10-03 11:12

Hej.

Jeg ville lige høre om der er nogen af jer, der selv tilsætter rismel
eller majsmel til modermælkserstatningen.
Mit spørgsmål skyldes, at mit 3 måneder gamle barn nu er oppe på den
maksimale mængde ( 1 liter ) mme i døgnet. Derfor har jeg talt med
sundhedsplejersken om at udveksle 1-2 flasker med flasker Allomin med
rismel. Nu har jeg så set ris- og mejsmel i butikkerne og tænkte på
selv at tilsætte dette, istedet for at have 2 slags mme stående. Min
mor har fortalt noget om at lave en tynd vælling-lignende blanding af
Maizena-mel.
Nogen der har erfaringer med det ene eller det andet ?

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-03 13:12

"HC Christensen" <cordulla@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Maizena-mel.
> Nogen der har erfaringer med det ene eller det andet ?

Nu er det godt nok et par år siden, men jeg har lavet noget vælling, med
ris- og majsmel og modermælkserstatning nogen gange.
Vi fik opskrifterne af sundhedsplejesken.

Så vidt jeg husker skal du lige være opmærksom på temperaturen, ved
tilberedningen af vælling med mme, så vitaminerne fra mme, ikke går tabt.
Det er vidst noget med, at tilberede ris / majsvællingen med vand først, lad
det afkøle lidt og først derefter tilsætte mme.
Jeg har ikke prøvet, at lave vælling med Maizena-mel.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : hedegaard

Dato : 19-10-03 18:45

2 1/2 dl vand koges med 1 - 2 tsk rismel eller majsmel i 3-5 min, derefter
hælder du vællingen på flasken, afkøler lidt før du tilsætter MME svarende
til den mængde vand du brugte. Du kan tilsætte mere eller mindre ris- eller
majsmel alt efter hvor tyk din vælling skal være.
Det er jo næsten som at lave flasker med MME - start med at lave vællingen
ret tynd, så kan du jo altid lave den med mere gods i, når bebsen har vænnet
sig til den nye smag/konsistens.
Venlige hilsner Tina

Forøvrigt har jeg aldrig hørt, at børn max må få 1 liter
modermælkserstatning - de skal vel have den mad de kan spise???

Fra : HC Christensen

Dato : 21-10-03 23:55

> Forøvrigt har jeg aldrig hørt, at børn max må få 1 liter
> modermælkserstatning - de skal vel have den mad de kan spise???

Det med 1 liter som max. pr. dag er i forhold til hans alder og vægt -
naturligvis er det kun en retningslinie, han må bestemt få al den mad
han kan og skal bruge, men jeg nærer jo ikke noget ønske om at
overfodre ham.

Ved du, om jeg kan koge vand og majs- eller rismel i microovnen eller
bliver det for klumpet ? Det fungerer nemlig fint med mme der rystes
ud i vand varmet i microovnen.

Fra : hedegaard

Dato : 23-10-03 22:26

> [...]
> naturligvis er det kun en retningslinie, han må bestemt få al den mad
> han kan og skal bruge, men jeg nærer jo ikke noget ønske om at

Jeg synes du skal huske på, at børn er utroligt gode til at regulere deres
appetit, så de får hvad de har brug for. Ikke mere og ikke mindre. De vokser
meget i ryk og derfor er appetitten også forskellig. Jeg er ret sikker på,
at du ikke skal være nervøs for at overfodre din søn hvis han giver udtryk
for, at han er sulten. Tænk på at børn der ammes spiser lige så ofte de
beder om mad, og ingen kan kontrollere hvor meget de får.

> Ved du, om jeg kan koge vand og majs- eller rismel i microovnen eller
> bliver det for klumpet ? Det fungerer nemlig fint med mme der rystes
> ud i vand varmet i microovnen.

Jeg tror sagtens du kan koge vand med ris- eller majsmel i microen. Jeg
laver selv grød til min søn på den måde. Jeg rører bare vand og ris- eller
majsmel sammen i en tallerken (1 1/2 - 2 spsk mel til 1 1/2 - 2 dl vand) ind
på fuld effekt i omkring 4 minutter. Jeg stopper et par gange og rører for
at det ikke skal klumpe for meget. Jeg tror du bare skal gøre det samme når
du laver vælling.

Held og lykke med din sultne guldklump! fra Tina, der også har en meget
sulten knægt i huset... (Tro mig, det er en stor glæde med et mad-glad barn,
jeg har prøvet det modsatte!)

Fra : Friberg

Dato : 19-10-03 18:43

cordulla@ofir.dk (HC Christensen) wrote in

> Nogen der har erfaringer med det ene eller det andet ?

Har erfaringer med at søde ris - udkogte eller blendede - har en
stofsammensætning, der minder om det der ønskes erstattet - altså
modermælk. Jeg aner dog intet om det er en 100% erstatning, men det er
vist ikke så langt fra. Men netop fordi barnet er mere end 3 mdr. er
det vist et meget fornuftig valg, hvis det skal være. Risene skal til
gengæld være ordentlige og er derfor vanskelige at skaffe. Urtekram har
i hvert fald tidligere kunnet levere. Men nu?

S Friberg