Erfaringer med skoldning?
Fra : Peter Theglev

Dato : 17-10-03 15:59

Min lille dreng på 1 1/2 år var så uheldig at blive skoldet på sin fod
pga. en letsindig placering af en nylavet kop the.

Han fik en 2. grads forbrænding på sin vrist/ankel. Vi brusede, brusede
og brusede. Huden røg af, og det så farligt ud.

Han har nu en ordentlig forbinding på, som skal sidde i ca. 10 dage.

Mit spørgsmål er, om nogen har erfaringer med hvordan sådan et brandsår
heler?

Venligst
Peter

Fra : Stefan Majland

Dato : 17-10-03 18:05

On Fri, 17 Oct 2003 16:58:41 +0200, Peter Theglev <peth@adpeople.dk>
wrote:

> [...]
>
>Han har nu en ordentlig forbinding på, som skal sidde i ca. 10 dage.
>
>Mit spørgsmål er, om nogen har erfaringer med hvordan sådan et brandsår

Jeg har et par gange prøvet at have andengradsforbrændinger, da jeg
var cirka femten. Den ene gang på skulderen og den anden gang under
foden. Begge gange fik jeg nogle vabler á 5 til 10 cm størrelsen.
Kodeordet for begge tilfælde var koldt vand på, op til et par uger
efter uhældene (undre mig derfor over at din søn er bundet ind, lyder
umiddelbart som noget man gjorde i stenalderen).
Også til svaret på dit spørgsmål, det heler sammen som var det en
vabel du prikker hul på eller piller huden af. Det kan derfor godt
væske op flere dage efter.
Jeg skal lige påpege at for de to tilfælde jeg har nævner, var jeg på
træningslejer og svømmede 2 gange 2-3 timer hver dag i minimum en uge
efter uheldene. Desuden kom jeg koldt vand på midt på dagen (i godt og
vel en time) og igen om aftenen. Med andre ord, det gælder om at køle
forbrændingen ned, som i også har gjort, jævnligt hverdag til det ikke
er irriterende.

Håber det hjalp

SM

Fra : Chr. L.

Dato : 17-10-03 18:59

"Peter Theglev" <peth@adpeople.dk> wrote in message
> [...]
>
> Han har nu en ordentlig forbinding på, som skal sidde i ca. 10 dage.
>
> Mit spørgsmål er, om nogen har erfaringer med hvordan sådan et brandsår

hmmm...jeg kender en ekspert på de område...

Det er er almindelig procedure for sådanne et brandsår,-om det heler eller
ej kommer an på hvor dybt det er, det kan først ses når forbindingen tages
af. I skal være opmærksomme på om forbindingen falder af,bliver
våd/gennemsivet eller lugter grimt, så skal I igen henvende jer til
skadestuen.

Chr.

Fra : Kim

Dato : 17-10-03 19:26

> [...]
>
> Han har nu en ordentlig forbinding på, som skal sidde i ca. 10 dage.<
>
> Mit spørgsmål er, om nogen har erfaringer med hvordan sådan et brandsår

Det skal det nok gøre, men husk, at smøre foden ind i en tyk
creme(kopattesalve eksvis.)hver dag i nogle månder efter forbindningen er
taget af. Ellers vil huden blive ved med, at være tynd. Så et lag creme på
evt. om aften lige før han skal sove.

Kim B. Steffensen.

Fra : Ghita

Dato : 17-10-03 20:46

I news:3f9003a1$0$249$bc7fd3c@news.sonofon.dk griflede Peter Theglev:
> [...]
>
> Han har nu en ordentlig forbinding på, som skal sidde i ca. 10 dage.
>
> Mit spørgsmål er, om nogen har erfaringer med hvordan sådan et

Min datter som nu er 15 år skoldede også sin fod i den alder og huden er
aldrig blevet pæn bagefter. Hun var også forbundet og vi var til
efterfølgende kontrol mm.

--
God bagjul...
Ghita

---

Fra : Hansen

Dato : 18-10-03 16:38

"Peter Theglev" <peth@adpeople.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Han har nu en ordentlig forbinding på, som skal sidde i ca. 10 dage.
>
> Mit spørgsmål er, om nogen har erfaringer med hvordan sådan et brandsår

Hej Peter

Min søn skoldede sig ligeledes på en kop (kaffe) da han var 1 år (2.
gradsforbrænding). Det var på underarmen. Koldt vand på og derefter besøg af
lægen som forbandt armen. Forbindingen skulle sidde i 10-12 dage, det husker
jeg ikke rigtigt.

Der er i dag intet at se på armen.

Hansen

Fra : Winnie feldtmose

Dato : 18-10-03 20:25

Prøv Creme De La Mer, en dyr creme der kan købes i Illum´s er udviklet af en
americaner der også fik volsomme forbrændinger og denne creme går ind og
genopbygger huden også ar og lign.

Fra : Brian K

Dato : 18-10-03 22:31

"Winnie feldtmose" <w_feldtmose@flirt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> americaner der også fik volsomme forbrændinger og denne creme går ind og

Hej

Der er ingen creme der kan "genopbygge" huden !

Hvis der var...tror jeg alle ville bruge den (og se lige smukke ud resten af
livet)

Mvh
Brian

Fra : Chr. L.

Dato : 18-10-03 22:47

"Brian K" <brian@nospam.com> wrote in message
> [...]
>

> Der er ingen creme der kan "genopbygge" huden !
>
> Hvis der var...tror jeg alle ville bruge den (og se lige smukke ud resten

korrekt, huden er vores støreste organ, og hvis den bliver brændt af bliver
den kun genopbygget fra kanten, dvs den kant der ikke er ødelagt, derfor
transplantere man hud med en masse små huller (for at dække mere) da de små
huller jo alle har en 'kant' så bliver der meget mere 'kant' af voksende hud
og 'nettet' gror hurtigt til!.

For at forhindre at huden bliver tyk og grim (arret) kan man udsætte den for
pres så den ikke får så meget blodgennemstrømning feks i ansigtet så får man
en stram 'strømpe' på!.

Creme og andet man kan købe i håndkøb er kun til at fugte huden,-hvis det
virkeligt kunne trænge ind i huden fik man en kæmpe allergisk reaktion,-men
kvinder skal jo have noget at bruge penge på .

Chr.

Fra : Torben Frandsen

Dato : 19-10-03 13:52

"Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev

> Creme og andet man kan købe i håndkøb er kun til at fugte huden,-hvis det
> virkeligt kunne trænge ind i huden fik man en kæmpe allergisk reaktion,

Nok snarere en simpel infektion i de fleste tilfælde. Men det kan også være
slemt nok i et stort sår. Desuden vil den mekaniske påvirkning når man
smører cremen på let kunne rive det nye sarte hudlag af.

> -men kvinder skal jo have noget at bruge penge på .

Verden vil narres, og kosmetikindustrien er ikke sen til at udnytte det.

Torben

Fra : Chr. L.

Dato : 19-10-03 22:03

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> wrote in message
> [...]
> slemt nok i et stort sår. Desuden vil den mekaniske påvirkning når man
> smører cremen på let kunne rive det nye sarte hudlag af.

OK du misforstod mig mig nok,-jeg havde ikke fantasi til at nogle ville
komme noget på et brandsår!!!!...det var mere generelt ment

Chr.

Fra : Torben Frandsen

Dato : 21-10-03 21:39

> [...]

> OK du misforstod mig mig nok,-jeg havde ikke fantasi til at nogle ville
> komme noget på et brandsår!!!!...det var mere generelt ment

Ja, det gjorde jeg vist, men "reality beats out fantasy." Desværre.

Torben

Fra : Torben Frandsen

Dato : 18-10-03 22:51

> [...]

en
> americaner der også fik volsomme forbrændinger og denne creme går ind og

Brug endelig alverdens mirakelcremer, men sørg nu for at lade såret hele op
før du smører noget som helst på.

Torben

Fra : Brian K

Dato : 19-10-03 02:24

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Brug endelig alverdens mirakelcremer, men sørg nu for at lade såret hele
op
> før du smører noget som helst på.

Hej Torben

Korrekt....mennesket er den "bedste" reparatør...lad den selv klare det.....

Jeg ville under ingen omstændigheder smøre noget andet på end det som
lægerne siger (det skulle da lige være naturens egne midler, selv bruger jeg
honning når jeg eller børnene brænder os).

Mvh
brian

Fra : Peter Theglev

Dato : 20-10-03 07:35

Tak for alle jeres svar.
Det lader til at kun tiden kan vise, hvad resultatet bliver. Der er da
ihvertfald forskellige erfaringer med skoldninger her i gruppen!

Venligst
Peter

Fra : Peter Theglev

Dato : 24-10-03 15:55

Peter Theglev wrote:
> [...]
> Det lader til at kun tiden kan vise, hvad resultatet bliver. Der er da
> ihvertfald forskellige erfaringer med skoldninger her i gruppen!

Afslutningsvis kan jeg berette, at vi var på Riget idag og få fjernet
forbindingen: Det så ganske forfærdeligt ud. Det var ikke færdighelet,
det blødte og det var tydeligt, at det langt fra var optimalt!

Lægen vurderede, at hvis det ikke var pænere onsdag er det operation +
hudtransplantation.

Peter