ø problem i samba æ og å virker
Fra : Morten Graae

Dato : 22-10-03 14:16

Hej, jeg har lidt små problemer med min samba og æøå

æå virker men ø gør ikke. nogle der har nogle forslag.

jeg bruger samba-2.2.7-5.8.0
og redhat 8.0
140 brugere, udskrivning via cups

Jeg har forsøgt med samba 3.0.1 men det giver flere problemer end det løser,
jeg synes også netværket bliver langsommere - så det bliver ikke før jeg får
det ordentligt testet.

locale = [root@bs sysconfig]# locale
LANG=da_DK
LC_CTYPE="da_DK"
LC_NUMERIC="da_DK"
LC_TIME="da_DK"
LC_COLLATE="da_DK"
LC_MONETARY="da_DK"
LC_MESSAGES="da_DK"
LC_PAPER="da_DK"
LC_NAME="da_DK"
LC_ADDRESS="da_DK"
LC_TELEPHONE="da_DK"
LC_MEASUREMENT="da_DK"
LC_IDENTIFICATION="da_DK"
LC_ALL=

/etc/sysconfig/i18n:
LANG='da_DK'
SUPPORTED='da_DK.UTF-8:da_DK:da'
Encoding=ISO8859-1
SYSFONT='latarcyrheb-sun16'

--
mhv. Morten Graae
http://www.bjergsnaes.dk :Arbejde

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 22-10-03 23:10

Morten Graae wrote:
> æå virker men ø gør ikke. nogle der har nogle forslag.

Du skal i din smb.conf angive, hvilket tegnsæt som klient-computeren kører.

Lars.

--
Freelance programmør

Fra : Morten Graae

Dato : 23-10-03 06:02

"Lars Dybdahl" <lars@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal i din smb.conf angive, hvilket tegnsæt som klient-computeren
kører.

jeg har angivet den til

character set = iso8859-1
client code page = 850
valid chars = æ:Æ ø:Ø å:Å

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-10-03 21:18

On 2003-10-23,
Morten Graae <ikt@bjergsnaes.dk> wrote:

> "Lars Dybdahl" <lars@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse

> kører.
>>
> jeg har angivet den til
>
> character set = iso8859-1
> client code page = 850
> valid chars = æ:Æ ø:Ø å:Å

Du bruger ikke skandinavisk tegnsæt CP=865 med oO i stedet for
cent og yen ?

Fra : Morten Graae

Dato : 24-10-03 09:14

> Du bruger ikke skandinavisk tegnsæt CP=865 med oO i stedet for
> cent og yen ?

nej jeg bruger cp=860

Fra : Morten Graae

Dato : 29-10-03 09:13

problemet er løst.

Fejlen lå ikke i samba men i win98 tegn opsætning. Jeg kørte
chdoscp og satte den til dansk 850, så virker det.

(Det stod den nu også til før, men der må have manglet noget)

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 25-10-03 16:46

On Wed, 22 Oct 2003 16:15:40 +0200, Morten Graae wrote:

> Hej, jeg har lidt små problemer med min samba og æøå
> æå virker men ø gør ikke. nogle der har nogle forslag.

> /etc/sysconfig/i18n:
> LANG='da_DK'
> SUPPORTED='da_DK.UTF-8:da_DK:da'

Læg nu mærke til at RedHat bruger utf-8. Dette er ikke det samme som
iso-latin-1 som du har sat samba til at bruge.

Jeg vil skyde på at dit problem er at hvis du opretter en fil med navn
ællebøllå fra linux vil æøå ikke fremstå korrekt på din windows
boks - korrekt?
Skift LANG til da_DK.ISO_8859-1.

Sven

Fra : news.sektornet.dk

Dato : 29-10-03 07:13

> [...]
>
> Jeg vil skyde på at dit problem er at hvis du opretter en fil med navn
> ællebøllå fra linux vil æøå ikke fremstå korrekt på din windows

Det virkede heller ikke, men på xp virker ææå fint, det er nu kun mine win98
maskiner som har problemet......

øv også Hvilke filer på en redhat 8.0, bestemmer hvilket tegnsæt man kører
med ?

Hvilken service skal genstartes, for at ændringer i tegnsættet slår igennem.

mvh. Morten Graae