Post Redhat - quo vadis?
Fra : Michael Eriksen

Dato : 20-10-03 20:00

Jeg har fået min Linux børnelærdom med Redhat, og har været nogenlunde
tilfreds - for meget slam, men nem at find hjælp til på nettet.

Jeg har nogle 7.3 boxe til seriøst brug, og RH's vedlighold af 7.3
pakker standser 31/12. Jeg havde så tænkt mig at fedtspille og vente på
en 9.1 og være problemfri de næsten 18 mnd.

Men nej. RH overgiver tilsyneladende non-Enterprise af nye RH versioner
til fedora (fedora.redhat.com). Fred være med det, hvis det ikke lige
var fordi (iflg. http://fedora.redhat.com/about/rhel.html):

Release Interval    4-6 months
Update Lifetime    2-3 months after next release

Såeh - tvangsopgradering hver 8-9 måned, da jeg ikke har budget til
Redhat Enterprise versioner.

Bye Redhat!

Men hvor går jeg nu hen? Mandrake? Tjaeh, men hvem siger de lever om 8-9
måneder, når man tager deres betalingsstandsning in mente.

Suse kender jeg næsten intet til, men jeg synes det er underligt man
ikke kan downloade en iso-version. Det ene forsøg jeg havde med Suse var
en fiasko, men den fik ikke mange chancer.

Jeg har flirtet lidt med Debian til serverbrug, det det har fungeret
fint, men Woody er altså noget stiv og gammeldags. Men trofast og
pålidelig, og man skal ikke opgradere i tide og utide.

Hvad har alle I andre Redhatbrugere i produktionsmiljøet tænkt jer at
gøre?

Dette er ikke en opfordring til "Jeg bruger distro XXX - det er den
fedeste!" propagande, men til erfaringsudveksling med andre
Redhatbrugere, der føler sig tabt.

Michael

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-10-03 20:04

I dk.edb.system.unix, skrev Michael Eriksen:
> Men hvor går jeg nu hen? Mandrake? Tjaeh, men hvem siger de lever om 8-9
> måneder, når man tager deres betalingsstandsning in mente.

Mandrake har det klart bedre nu end de havde for ½ år siden. Så jeg er
begyndt at anbefale Mandrake igen, de skal nok klare det.

> Jeg har flirtet lidt med Debian til serverbrug, det det har fungeret
> fint, men Woody er altså noget stiv og gammeldags. Men trofast og
> pålidelig, og man skal ikke opgradere i tide og utide.

Debian er også lækker. Men det er godtnok en anden verden end Mandrake
og Red Hat.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Preben Traerup

Dato : 21-10-03 19:34

Jesper Krogh wrote:
> I dk.edb.system.unix, skrev Michael Eriksen:
[SNIP]

> Debian er også lækker. Men det er godtnok en anden verden end Mandrake
> og Red Hat.

Ja og en helt anden verden er FreeBSD, det var der jeg gik hen, da jeg
stod med samme overvejelse.

Fra : Troels Arvin

Dato : 20-10-03 20:57

On Mon, 20 Oct 2003 19:00:10 +0000, Michael Eriksen wrote:

> Men hvor går jeg nu hen?

Godt spørgsmål.

Jeg ville egentlig hoppe til Debian, og prøve at benytte deres
cutting-end udgave til min arbejdssation ("sid"?), og så den stabile
udgave på servere. Men jeg kan simpelthen ikke fatte, hvorledes
sikkerheden kan være i orden på Debian, når deres pakker ikke bærer
digitale signaturer. Der er noget med, at Debians mirror-system har et
eller andet hashing-system, men jeg har ikke forstået det.

Jeg har aldrig haft fidus til SUSE. En af pointerne ved at benytte Linux
er jo, at man kan kopiere CD'er og installere alverdens steder uden at
være bange for at rende ind i bureaukrati. Det synes ikke at være muligt
med SUSE.

Mandrake vil jeg lige se an; ligesom du er jeg skeptisk overfor, hvordan
det skal gå dem. Måske de får en (endda også økonomisk) opblomstring i
form af bortløbne Red Hat brugere.

Endelig kan det være, at community'et omkring Fedora bliver så
effektivt, at patches udsendes til tidligere releases i længere tid end
det, du nævner, og så er alt jo fryd og gammen.

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 21-10-03 05:36

Troels Arvin skrev:

> Endelig kan det være, at community'et omkring Fedora bliver så
> effektivt, at patches udsendes til tidligere releases i længere tid end
> det, du nævner, og så er alt jo fryd og gammen.

Det håber jeg inderligt!
Jeg bliver ved Fedora.

Gunner
--