begynder problem
Fra : Keld Thomassen

Dato : 11-10-03 13:32

Hej, jeg har nogle problemer med installation af java og opdatering af
GAIM. Jeg har hentet java flere gange og forsøgt at installere flere
gange, men det er aldrig blevet aktiv. Jeg har Redhat 9 ved siden af
Windows, fordi jeg er igang med at finde ud af om jeg kan bruge Linux lige
så effektivt som Windows til mine daglige opgaver. Det kniber med at komme
ind på netbank og andre steder som kræver java. Jeg har en fil i
usr/share/java som hedder libgcj-3.2.2.jar, men ellers kan jeg ikke finde
andet med tilknytning til java.
GAIM har jeg hentet en opdatering til, men når jeg klikker på den, sker
der noget i ca. 1 sec. Jeg kan ikke nå at se hvad og GAIM bliver ikke
opdateret. Opdateringen hedder: gaim-0.71\~386.rpm.

ekstra spørgsmål: hvordan får jeg numlock aktiveret under boot?

mvh. Keld

Fra : Max Andersen

Dato : 11-10-03 15:53

"Keld Thomassen" <mouseman@uselessmailme.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ind på netbank og andre steder som kræver java. Jeg har en fil i
> usr/share/java som hedder libgcj-3.2.2.jar, men ellers kan jeg ikke finde

Efter at have hentet java 1.4.2_01 fra SUN, og kørt:
# rpm -i javapakke.rpm
# ln -s /usr/java/j2re1.4.2_01/plugin/i386/ns610-gcc32/libjavaplugin_oji.so
/usr/lib/mozilla-1.4/plugins/

virkede det hos mig i Mozilla/Galeon

Og i netscape

# ln -s /usr/java/j2re1.4.2_01/plugin/i386/ns610-gcc32/libjavaplugin_oji.so
/usr/local/netscape/plugins/

> GAIM har jeg hentet en opdatering til, men når jeg klikker på den, sker
> der noget i ca. 1 sec. Jeg kan ikke nå at se hvad og GAIM bliver ikke
> opdateret. Opdateringen hedder: gaim-0.71\~386.rpm.

Drop klikkeriet og skriv i en terminal :

# rpm -i gaim-0.71\~386.rpm

Det virkede hos mig.

> ekstra spørgsmål: hvordan får jeg numlock aktiveret under boot?

i din bios?

Og iøvrigt kan du få XMMS til at afspille mp3filer med denne pakke:
http://havardk.xmms.org/dist/xmms-1.2.7-rh8-rh9-rpm/

Og realplayer til linux fik jeg herfra:
http://195.141.101.151/direct/r1p1_linux22_libc6_i386_a1.bin

Max [3400 Hillerød]

P.S. Et godt tip er at installere Ximian XD2 på din linux. den sparker
numse, og jeg har brugt Ximian og red-carpet i over et år og er helt vild
med det. XD2 har jeg først installeret for et par uger siden, men den er
SUPER......

Fra : Keld Thomassen

Dato : 11-10-03 20:31

Den Sat, 11 Oct 2003 16:53:25 +0200, skrev Max Andersen:

> [...]
> # rpm -i javapakke.rpm
> # ln -s /usr/java/j2re1.4.2_01/plugin/i386/ns610-gcc32/libjavaplugin_oji.so

Min java pakke ender på rpm.bin, skla jeg hente en anden pakke?

> Drop klikkeriet og skriv i en terminal :
>
> # rpm -i gaim-0.71\~386.rpm

så får jeg følgende:
gaim-0.71-1rh8.i386.rpm: V3 DSA signature: NOKEY, key ID 883c1c14
fejl: Failed dependencies:
libgtkspell.so.0 is needed by gaim-0.71-1rh8

hvad nu? (jeg er begynder)

> i din bios?
Den er sat til i bios og det virker fint med windows!

Øh! - hvad er et for nogle programmer?
mvh. Keld

Fra : Max Andersen

Dato : 11-10-03 22:31

On Sat, 11 Oct 2003 21:31:03 +0200, Keld Thomassen wrote:

> Min java pakke ender på rpm.bin, skla jeg hente en anden pakke?

så skriv :
# chmod +x pakkenavn
# ./pakkenavn

> så får jeg følgende:
> gaim-0.71-1rh8.i386.rpm: V3 DSA signature: NOKEY, key ID 883c1c14
> fejl: Failed dependencies:
> libgtkspell.so.0 is needed by gaim-0.71-1rh8

Ja, så skal du hente en pakke der indeholder ovennævnte. Hvis du kører med
Ximian's RedCarpet, så kan den selv hente afhængighedspakker.....Ellers må
du installere alle pakker som Gaim er afhængig af.

> hvad nu? (jeg er begynder)

> Den er sat til i bios og det virker fint med windows!

Det ved jeg faktisk ikke, sorry. men måske google kan hjælpe dig..

> Øh! - hvad er et for nogle programmer?
> mvh. Keld

Se på http://ximian.com Det er en superfed desktop version til nye Linux
brugere.

Max [3400 Hillerød]

Fra : Mikael Hansen

Dato : 12-10-03 12:44

Max Andersen wrote:

<snip>

> Det ved jeg faktisk ikke, sorry. men måske google kan hjælpe dig..
>
> Max [3400 Hillerød]

Min numlock aktiveres heller ikke automatisk under linux.
der var fornylig en tråd om dette her i gruppen.
poster lige indholdet heraf, har ikke selv prøvet det endnu:

m.v.h. Mikael

HeyZan,
nogen der ved hvordan jeg får numlock til at være slået til, når jeg møder
min logonprompt i debian?

-- "Sic gorgiamus allos subjectatos nunc" Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk <-- Nu med fløjlshandsker!

Du kan lægge følgende kode i en opstartfil:

case `basename \`tty\`` in
tty[1-9]) setleds +num;;
esac

Det skulle gerne virke. Programmet, du skal bruge er altså setleds.

Mvh.
--
_ __ _ __
|_| |__ |_| |___| http://www.fepe.dk