baggrundsjob forvinder efter logoff
Fra : Nic Lambar

Dato : 11-10-03 11:55

Jeg eksperimenterer med baggrundsjob, men har et problem med at de afsluttes
ved logoff.
Starter programmet med "programnavn &"
og det kører fint i baggrunden
logger af med "exit" og logger på igen kort efter. Checker med "jobs" og ser
at intet kører.

Hvad kan være problemet? Jeg er almindelig bruger på systemet, og ved ikke
om man kan have forhindret baggrundsjobs efter logoff. Er det noget man kan
komme ud for, eller gør jeg bare noget forkert?

Fra : Martin Andersen

Dato : 11-10-03 12:04

Nic Lambar wrote:

> [...]
> om man kan have forhindret baggrundsjobs efter logoff. Er det noget man
> kan komme ud for, eller gør jeg bare noget forkert?

nohup programnavn &

Fra : Nic Lambar

Dato : 11-10-03 12:13

> nohup programnavn &

Takker for det hurtige svar, men problemet er åbenbart større.
Hvis jeg laver en simpel test som
> nohup sleep 120 &
så starter sleep i baggrunden, men efter logoff/on er jobbet væk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-10-03 12:32

"Nic Lambar" <abba@abba.aa> writes:

> Takker for det hurtige svar, men problemet er åbenbart større.
> Hvis jeg laver en simpel test som
> så starter sleep i baggrunden, men efter logoff/on er jobbet væk

Er du sikker? Jobs viser kun hvilke jobs, der er startet fra den
aktuelle shell og ikke alle kørende processer. Prøv evt. ps i stedet.

Prøv også at kigge på screen.

/Rasmus

I'm a bastard. I have absolutely no clue why people can ever think
otherwise. Yet they do. People think I'm a nice guy, and the fact is
that I'm a scheming, conniving bastard who doesn't care for any hurt
feelings or lost hours of work if it just results in what I consider
to be a better system.
- Linus Torvalds

Fra : Nic Lambar

Dato : 11-10-03 12:59

> Er du sikker? Jobs viser kun hvilke jobs, der er startet fra den
> aktuelle shell og ikke alle kørende processer. Prøv evt. ps i stedet.

Ja det er jeg. Undersøger ps og svaret er nu "ups, nej det er jeg ikke"
Der lå en hel flok processer og ventede nu. Jeg havde åbenbart misforstået
jobs.

> Prøv også at kigge på screen.

Det vil jeg gøre. Som jeg umidelbart forstår det så er det en måde at køre
flere jobs som har visuelt io?
Jeg kigger.

Tak til dig og i andre der svarede. Meget hurtigt endda.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-10-03 12:35

"Nic Lambar" <abba@abba.aa> writes:

> Jeg eksperimenterer med baggrundsjob, men har et problem med at de afsluttes
> ved logoff.

Prøv at tage et kig på screen(1), hvis det findes på dit system.

--
Jacob - www.bunk.cc
Nondeterminism means never having to say you are wrong.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-10-03 12:39

> [...]

>og det kører fint i baggrunden
>logger af med "exit" og logger på igen kort efter. Checker med "jobs" og ser

"jobs" viser de jobs, der kører under den pågældende shell.

Når du logger ud og ind igen, får du en ny shell, og den viser
ikke den gamle shells processer.

Afhængig af platform kan du finde den med "ps -ef | grep procesnavn"
eller "ps -auxwww | grep procesnavn".

"nohup" (som foreslået i anden tråd) har ikke direkte indflydelse
på processens liv efter shellen. Men shellen vil sende sine jobs
et "HUP"-signal, når shellen lukkes. Processer, der lytter på det
signal og håndterer signalet ved at dø, forsvinder derfor, når
shellen forsvinder.

Andre processer ignorerer HUP, genindlæser deres konfigruation og
den slags, så de er mere eller mindre ligeglade med HUP-signalet.

Anyway, nohup har to fordele: den blokerer HUP-signalet (og i
visse tilfælde QUIT), så den givne proces ikke dør af det, når
shellen lukker. Desuden sørger den for (hvis man giver de rigtige
parametre) at smide output fra processens STDOUT/STDERR til filen
nohup.out.

Mvh.
   Klaus.