Lyd og internet i Debian
Fra : Christian Br?nnum-Ha~

Dato : 10-10-03 15:23

Hej!

Jeg har netop installeret Debian.
Jeg har kompileret min egen kerne for at kunne bruge NVIDIA driveren
og eepro100 som modul til mit netkort (den fejlede nemlig under
installationen) og driveren til mit lydkort.

NVIDIA driveren virker helt uden problemer.
Nu virker mit lydkort. Men kun når jeg er root. Hvordan ændrer jeg
det?
Mit netkort ved jeg ikke om virker. Hver gang jeg prøver at gå ind på
en side siger den noget med Connection refused. Jeg har ikke sat noget
op om hvordan den skal gå på internettet. Måske er det det? Jeg har
ADSL.

Håber I kan hjælpe.

Christian

Fra : Poul Anker Gensmann

Dato : 10-10-03 16:30

Fra : Kent Friis

Dato : 10-10-03 18:04

Den Fri, 10 Oct 2003 17:30:23 +0200 skrev Poul Anker Gensmann:

>Der er en paen maade og en grim maade:
>
>Den grimme:
>
>Som root skriver du: $chmod 777 /dev/dsp
>
>Den paene:
>
>Som root skriver du:
>
>$addgroup audio
>$adduser ditbrugernavn audio
>$chgrp audio /dev/dsp
>$chmod 770 /dev/dsp
>
>Hvis du vil have flere brugere til at bruge lydkortet skal de tilfoejes
>til gruppen audio ogsaa.

Hvorfor skal han have lov til at execute lydkortet?

Mvh
Kent
--
Indlæringskurven til Linux er stejl, til tider lodret... Men for katten
hvor er udsigten på toppen dog fantastisk

Fra : Christian Br?nnum-Ha~

Dato : 11-10-03 17:19

Poul Anker Gensmann <gensmann@pbk.dk> wrote in message news:<Pine.LNX.4.44.0310101719410.11974-100000@venus.pbk.dk>...

> [...]
> $chgrp audio /dev/dsp
> $chmod 770 /dev/dsp
>
> Hvis du vil have flere brugere til at bruge lydkortet skal de tilfoejes

Tak nu virker mit lydkort.
Men når jeg starter KDE spiller den en lille fanfare(jeg bruger kde2
da jeg jo ikke har internet så jeg kan opdatere).
Men når jeg vil høre i lydfil (i XMMS) skal jeg vente cirka et minut
efter computeren er startet til jeg kan bruge det der.

> Hvad skriver dmesg om netkortet? Staar der det virker?

Hvad skal jeg kigge efter?

> Hvis du har dhcp adsl saa skal du have fat i en dhcp klient, fx
> dhcp-client: $apt-get install dhcp-client
> Du kan saa tilfoeje 'iface eth0 inet dhcp' til /etc/network/interfaces
> for at faa det til automatisk at starte ved boot (hvis pakken ikke selv
> goer det) eller blot skrive $dhclient eth0
> og se om du ikke faar en ip fra din udbyder. Check med $ifconfig

Det er i hvert fald DHCP. (Det har nemlig virket i Mandrake og der
stod noget med DHCP). Skal jeg kompilere noget specielt til min kerne
for det?
Og i ifconfig ved jeg heller ikke helt... der er to skemaer hvor den
sender nogle pakker eller sådan noget.
I den ene står der noget med UP BROADCAST RUNNING MULTICAST hvor der i
den anden står min 127.0.0.1 ip.
I den med broadcast står der rx 126 tx 0
Det betyder vel at den mistede alt data da den sendte det. I den anden
lykkes det hele.
Det skal siges at min adsl forbindelse har min mors arbejde som ISP og
den er meget ustabil. Men det burde der vel ikke komme en besked om
Connection Refused før den har stået og tygget et stykke tid?

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 11-10-03 21:00

> [...]

> Men når jeg vil høre i lydfil (i XMMS) skal jeg vente cirka et minut
> efter computeren er startet til jeg kan bruge det der.

Det skyldes at KDE bruger aRts serveren til lyd og det gør xmms ikke, så
xmms er nød til at vente på at aRts frigiver lydkortet.

Du kan løse problemet med et aRts output-plugin til xmms. Prøv at tjekke
Preferences på xmms, måske er dette output-plugin allerede installeret.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Christian Br?nnum-Ha~

Dato : 13-10-03 11:48

bronnum-hansen@mail.dk (Christian Br?nnum-Hansen) wrote in message news:<a7b3881b.0310100622.6f7907be@posting.google.com>...
> [...]
>
> NVIDIA driveren virker helt uden problemer.
> Nu virker mit lydkort. Men kun når jeg er root. Hvordan ændrer jeg

Tak for hjælpen med lydkortet!

> [...]
> en side siger den noget med Connection refused. Jeg har ikke sat noget
> op om hvordan den skal gå på internettet. Måske er det det? Jeg har

Det lykkedes mig at få det til at virke ved hjælp af etherconf og
nogle papirer fra tdc.

Fra : Christian Br?nnum-Ha~

Dato : 13-10-03 11:59

Fra : Poul Anker Gensmann