på nettet med webspeed og slackware
Fra : Kenneth Johansen

Dato : 09-10-03 22:46

Hej!
Jeg har netop fået lavet webspeed-internet, men skidtet virker kun med
windoze... og det er jo knap så godt!

Er der nogen, der har en ide til hvordan jeg skal få internettet til at
fungere? Jeg bruger Slackware Linux, og jeg har tidligere været på nettet
med den distribution - bare ikke med webspeed...

VH
Kenneth Johansen

--
"I have hardly ever known a mathematician who was able to reason."
- Stephen Hawking

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 10-10-03 14:24

On Thu, 09 Oct 2003 23:46:21 +0200, Kenneth Johansen wrote:

> [...]
> fungere? Jeg bruger Slackware Linux, og jeg har tidligere været på nettet
> med den distribution - bare ikke med webspeed...

Hvis det er på samme fysiske pc (dualboot) bør der ikke være noget
problem, der skal du sætte netkortet op til DHCP. Hvis det er på en anden
med et andet netkort, kan det ikke lade sig gøre da IP adressen fra TDC
webspeed binder sig til MAC adressen på netkortet.

--
/Kasper

Fra : Kenneth Johansen

Dato : 10-10-03 16:33

"Kasper Nordal Lund" <ihate@spam.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> med et andet netkort, kan det ikke lade sig gøre da IP adressen fra TDC
> webspeed binder sig til MAC adressen på netkortet.

Ok, så er det sikkert fordi jeg ikke rigtig kan finde ud af at sætte
netkortet op til DHCP...
Er der ikke en eller anden smart funktion der gør det automatisk?
- Kenneth

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 10-10-03 20:40

On Fri, 10 Oct 2003 17:32:59 +0200, Kenneth Johansen wrote:

> [...]
> netkortet op til DHCP...
> Er der ikke en eller anden smart funktion der gør det automatisk?

Det tror jeg næppe i Slackware, men mon ikke det er samme sted som på
debian /etc/network/interfaces. Jeg er ikke sikker men det er da en
mulighed. Ellers kan du selv læse mere her: http://www.slackware.com/book/

--
/Kasper

Fra : news@[127.0.0.1]

Dato : 11-10-03 14:31

Kasper Nordal Lund

*Kenneth*

* Kasper Nordal Lund *
>Det tror jeg næppe i Slackware,

Hvorfor kommer du med feil info her?

>men mon ikke det er samme sted som på
>debian /etc/network/interfaces.

Nei. Debian har sysV-init og Slackware har bsd-init.

>Jeg er ikke sikker men det er da en mulighed.

Man bliver spurt under Slackware install om man skal benytte DHCP
eller fast IP.
Du vil nok gjerne titte under,
/etc/rc.d/
if filen,
/etc/rc.d/rc.inet1
Filen er meget selvforklarende og nem at endre i.

For å slippe reboot kan du benytte dhclient.
(man dhclient)

>Ellers kan du selv læse mere her: http://www.slackware.com/book/

En god link.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 10-10-03 20:53

Kenneth Johansen wrote:

> Ok, så er det sikkert fordi jeg ikke rigtig kan finde ud af at sætte
> netkortet op til DHCP...
> Er der ikke en eller anden smart funktion der gør det automatisk?

Auomatisk er måske så meget sagt, men 'netconfig' burde kunne klare
problemet.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Keld Thomassen

Dato : 11-10-03 07:26

Den Fri, 10 Oct 2003 15:23:39 +0200, skrev Kasper Nordal Lund:

> [...]
> med et andet netkort, kan det ikke lade sig gøre da IP adressen fra TDC
> webspeed binder sig til MAC adressen på netkortet.

Hm, jeg mener nu at weebspeed leveres standard med 2 dynamiske IP'er, så
det burde også kunne lade sig gøre med to PC'er. Men det er rigtig nok at
modemet binder sig til hardwaren.
mvh Keld

Fra : Kenneth Johansen

Dato : 11-10-03 12:44

Jeg tror næsten at jeg er nødt til at skrive MAC-id'et et eller andet sted -
det var nemlig nødvendigt under Window$, men hvor søren (og hvordan) skal
den skrives?

<føl sig som newbie>
Ellers er der jo ikke andet for at jeg må til at læse man-siderne, de ser jo
bare så frygtelig indviklede ud...
</føl sig som newbie>

vh kenneth