linux eller bsd?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-10-03 13:53

Hejsa gruppe,

Jeg har købt mig en ny server, hvor jeg nu skal til at installere et OS.
Efter at have prøvet forskellige linux varianter, overvejer jeg nu en
BSD på maskinen.

Jeg har erfaring med Debian og Gentoo, men gentoo falder vist ikke under
stabilitet, når det kommer til opgradering ;) Det også relativt vigtigt,
at nye version af software eg. PHP bliver hutigt tilgængeligt i et evt.
pakkesystem.

Min prioriteter ligger i sikkerhed og stabilitet, og jeg skal have noget
software raid sat op. Serveren skal køre HTTP(S), SSH, CVS, MySQL,
PostgreSQL og evt. en tomcat og noget fildeling (samba/nfs).

Hvad ville i anbefale? Fordele/ulemper?

Mvh
Tonni

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 07-10-03 13:27

On Tue, 07 Oct 2003 12:53:15 +0000,
Tonni Aagesen <use.my@signature.please> wrote:

> Min prioriteter ligger i sikkerhed og stabilitet, og jeg skal have noget
> software raid sat op. Serveren skal køre HTTP(S), SSH, CVS, MySQL,
> PostgreSQL og evt. en tomcat og noget fildeling (samba/nfs).

Tomcat lugter af Java og der har FreeBSD native support. Ellers saa
er der vist frit slag alt efter mentalitet.

--
Jesper

Fra : Christian Laursen

Dato : 07-10-03 13:31

jlouis@pc-063.diku.dk (Jesper Louis Andersen) writes:

> Tomcat lugter af Java og der har FreeBSD native support. Ellers saa
> er der vist frit slag alt efter mentalitet.

native jdk 1.4 er dog ikke helt stabilt på FreeBSD endnu, men 1.3 kører
perfekt.

Christian Laursen

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 07-10-03 13:37

On Tue, 07 Oct 2003 12:53:15 +0000, Tonni Aagesen wrote:

> [...]
> stabilitet, når det kommer til opgradering ;) Det også relativt vigtigt,
> at nye version af software eg. PHP bliver hutigt tilgængeligt i et evt.

Det er ikke altid rigtigt. Hvis man har et website der er afhængig af
f.eks PHP3 og MySQL 3.23.* så er det meget belastende når pakke systemet
prøver at opgradere. Tror mig den slags sker faktisk.

> Min prioriteter ligger i sikkerhed og stabilitet, og jeg skal have noget
> software raid sat op. Serveren skal køre HTTP(S), SSH, CVS, MySQL,
> PostgreSQL og evt. en tomcat og noget fildeling (samba/nfs).

Jeg er ikke helt sikker på at OpenBSD og NetBSD har software RAID, så
valget kommer nok til at stå mellem en eller anden Linux og FreeBSD.

Nu skriver du ikke noget om antal brugere eller om du vil kører store
websites, hvilket hardware du vil bruge og alt den slags. Så jeg vil nok
anbefale at du vælger noget du kender. FreeBSD er et helt fantastisk
operativ system, men det hjælper bare ikke noget hvis du er i tvivl om
hvordan du skal sætte det op. Generelt anser de fleste vel BSD'erne som
værende mere stabile og en smule mere sikker (OpenBSD meget sikker). Hvis
du vil køre det nyeste nye og bruge et pakkesystem vil jeg nok anbefale
Linux, BSD'ernes port bliver vidst ikke opdateret helt så hurtigt (ret
mig hvis jeg tager fejl).

Personligt valg fra min side ville nok være Slackware Linux, meget
simplet, ligner BSD'erne meget og man slipper nemt omkring pakkesystemet.
Jeg er ikke altid lige imponeret over pakkesystemer og slet ikke på
servere, men det er der jo nok delte meninger om.

Men vælge det operativ system du kender bedst, det vil være langt det
nemmeste for dig, medmindre der er helt specielle krav.

--
Simon

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-10-03 16:23

Simon Lyngshede wrote:

> Det er ikke altid rigtigt. Hvis man har et website der er afhængig af
> f.eks PHP3 og MySQL 3.23.* så er det meget belastende når pakke systemet
> prøver at opgradere. Tror mig den slags sker faktisk.

Det er til en semi-intern dev-server, så det at kunne vælge den nyeste
version er vigtig.

> Jeg er ikke helt sikker på at OpenBSD og NetBSD har software RAID, så
> valget kommer nok til at stå mellem en eller anden Linux og FreeBSD.

RAID er ikke et 100% must. Jeg fandt i øvrigt noget om det på
openbsd.org, som jeg er ved at læse i gennem.

> [...]
> du vil køre det nyeste nye og bruge et pakkesystem vil jeg nok anbefale
> Linux, BSD'ernes port bliver vidst ikke opdateret helt så hurtigt (ret

Der bliver ikke det store antal brugere, men "store websites" skal der
nok blive en eller flere af. Jeg overvejer BSD pga. stabilitet og
sikkerhed + evt. jail.

Jeg står mellem Debian, som jeg kender og har kørende på en anden
server, eller en BSD, som jeg egentlig gerne vil prøve.

Med de ting jeg har læst og hørt om BSD, prøver jeg nok en variant af denne.

Tak for input.

Mvh
Tonni

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 09-10-03 15:22

On Tue, 07 Oct 2003 16:23:19 +0000, Tonni Aagesen wrote:

> Det er til en semi-intern dev-server, så det at kunne vælge den nyeste
> version er vigtig.

Det lugter jo af FreeBSD. FreeBSD ports bliver løbende opdateret med de
nyeste programmer. Det kræver dog lidt tilvedning når man kommer fra
Debian.

> RAID er ikke et 100% must. Jeg fandt i øvrigt noget om det på
> openbsd.org, som jeg er ved at læse i gennem.

Net/OpenBSD har raidctl. OpenBSD kan ikke bruge det til at boote fra.
FreeBSD har vinum og raidctl. Vinum er for dem der kan lide at rode med
RAID (især hvis der er en disk der står af). Raidctl er ikke
produktionsklart.
Jeg vil anbefale en promise eller 3ware controller. Så kan du bruge din
tid på at rode med andre ting :)

> Jeg står mellem Debian, som jeg kender og har kørende på en anden
> server, eller en BSD, som jeg egentlig gerne vil prøve.

Fordelen ved BSD er at du kan få nyeste apache/php whatever med et
stabilt og velafprøvet system nedunder.

Hvis du skal lege kan jeg anbefale FreeBSD med jail's.

Hvis du beslutter dig for BSD kan du benytte dig af bsd-dk brugergruppen
som har postlister og en udemærket irc kanal.

Mvh.
Sven Esbjerg

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-10-03 15:27

On Tue, 07 Oct 2003 14:36:30 +0200, Simon wrote:

> Jeg er ikke altid lige imponeret over pakkesystemer og slet ikke på
> servere, men det er der jo nok delte meninger om.

Jeg synes det er rart at være fri for selv at skulle finde ud af at
lægge den nyeste sikkerheds-patch til Openssh eller Apache på - eller
backporte' den til den de stabile udgaver der er på serverne - men i
stedet bare kan installere den relevante sikkerhedsopdateringede pakke
fra systemet/distributionen.

Mvh.

--
"This is either madness... or brilliance." Adam Sjøgren
"It's remarkable how often those two traits coincide." asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 09-10-03 09:57

On Tue, 07 Oct 2003 14:36:30 +0200, Simon Lyngshede wrote:

> [...]
>>
> Jeg er ikke helt sikker på at OpenBSD og NetBSD har software RAID, så
> valget kommer nok til at stå mellem en eller anden Linux og FreeBSD.

Både OpenBSD og NetBSD har software raid i form af RAIDframe. Vinum (fra
FreeBSD) er ved at blive portet til NetBSD.

Der udover er der selvfølgelig support for en del forskellige hardware
RAID controllere.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
ZX-9R

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-10-03 15:36

On Tue, 07 Oct 2003 12:53:15 +0000, Tonni wrote:

> Det også relativt vigtigt, at nye version af software eg. PHP bliver
> hutigt tilgængeligt i et evt. pakkesystem.

> Min prioriteter ligger i sikkerhed og stabilitet,

Jeg synes de to mål modsiger hinanden. Stabilitet og nye
pakker/versioner hænger ikke sammen.

Mvh.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-10-03 21:47

Adam Sjøgren wrote:

> Jeg synes de to mål modsiger hinanden. Stabilitet og nye
> pakker/versioner hænger ikke sammen.

Jeg citerer lige mig selv :)

^^^^^^^^

I debian/stable er PHP vist stadig i version 4.1.2 og det er i
underkanten. Jeg mener ikke 4.3.x "stadig" kan kaldes for ustabil.

Naturligvis vil det altid blive en balance mellem nyeste og mest stabile
stykker software.

Mvh
Tonni