debian/ingen kontakt
Fra : Jan Agermose

Dato : 07-10-03 07:44

Jeg har et mærkeligt problem med en af mine maskiner. Den "falder ud". Ikke
at den laver en shutdown, eller hænger totalt. Hvis man har en ssh åben på
det tidspunkt, hvor det sker, så kan man stadig lave linie skift på prompten
og få en ny prompt, men lige så snart man kører en kommando, så er den gal,
prompten hænger. Ude fra, kan man pinge, og forsøger man at lave en ny
connection til ssh, så laver den vist en accept på porten, men så ikke meget
mere. Altså ingen mulighed for andet end genstart.

Jeg ved ikke lige hvad jeg leder efter her, eller hvilken log information
jeg kan bruge til at komme videre... Er der nogen ideer om, hvad jeg skal
kigge efter?

Mvh
Jan

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-10-03 09:10

On Tue, 7 Oct 2003 08:43:30 +0200, Jan wrote:

> [...]
> ssh, så laver den vist en accept på porten, men så ikke meget
> mere. Altså ingen mulighed for andet end genstart.

Kan det være harddisken der giver problemer (så når du skriver en
kommando skal den til at læse fra disken, og så venter den i laaang
tid)? Står der noget på konsollen?

Mvh.

--
"This is either madness... or brilliance." Adam Sjøgren
"It's remarkable how often those two traits coincide." asjo@koldfront.dk

Fra : Jan Agermose

Dato : 07-10-03 12:20

> Kan det være harddisken der giver problemer (så når du skriver en
> kommando skal den til at læse fra disken, og så venter den i laaang
> tid)? Står der noget på konsollen?

Nej, der står ikke noget brugbart på konsollen og jeg tror ikke det er HD
problemer. Har kørt adskillige tests uden problemer.

Fra : Christian Laursen

Dato : 07-10-03 09:11

"Jan Agermose" <jan@topix.dk> writes:

> [...]
> connection til ssh, så laver den vist en accept på porten, men så ikke meget
> mere. Altså ingen mulighed for andet end genstart.

En mulighed er, at noget har brugt en masse RAM og den derfor står og swapper
ret voldsomt. Det giver ca. de symptomer, du beskriver.

Hvor længe har du ventet på at der sker noget?

Med tilpas meget tålmodighed kan man godt sommetider få reddet situationen.
Jeg har fx. været ude for at det tog 20-30 minutter at logge ind på en
maskine med ssh og efterfølgende 5-10 minutter at få startet en top, så
jeg kunne se, hvad der foregik. Derefter fik jeg ret hurtigt slået det
rigtige ned, så maskinen opførte sig pænt igen.

Christian Laursen

Fra : Jan Agermose

Dato : 07-10-03 12:22

> [...]
> jeg kunne se, hvad der foregik. Derefter fik jeg ret hurtigt slået det
> rigtige ned, så maskinen opførte sig pænt igen.

Nej, jeg har ikke lige ventet så lang tid Så tror jeg der er nogen, der
bliver meget sure... meeen, jeg vil se om jeg ikke kan finde en måde at
logge hukommelsesforbruget på - din ide om at det er det, lyder mulig.

Måske sar kan bruges eller dump af top...

Fra : Jan Agermose

Dato : 07-10-03 15:34

Er der nogen, der ved hvad disse dækker over?

Oct 7 14:19:42 alpha kernel: invalid operand: 0000
Oct 7 14:19:42 alpha kernel: CPU: 0
Oct 7 14:19:42 alpha kernel: EIP: 0010:[__free_pages_ok+40/500]
Tainted: P
Oct 7 14:19:42 alpha kernel: EFLAGS: 00010286
Oct 7 14:19:42 alpha kernel: eax: c1249f9c ebx: c100d8c0 ecx: c100d8c0
edx: c17dc6a0
Oct 7 14:19:42 alpha kernel: esi: c100d8c0 edi: 00000000 ebp: 00001ca3
esp: c17bdf28
Oct 7 14:19:42 alpha kernel: ds: 0018 es: 0018 ss: 0018
Oct 7 14:19:42 alpha kernel: Process kswapd (pid: 4, stackpage=c17bd000)
Oct 7 14:19:42 alpha kernel: Stack: cef4ac80 c100d8c0 00000002 00001ca3
c100d8c0 000001d0 cef4ac80 c100d8c0
Oct 7 14:19:42 alpha kernel: c0129ff2 c012ad63 c012a02b 00000020
000001d0 00000020 00000006 00000010
Oct 7 14:19:42 alpha kernel: c17bc000 00000200 000001d0 c03278a8
c012a220 00000006 00000011 00000006
Oct 7 14:19:42 alpha kernel: Call Trace: [shrink_cache+458/728]
[__free_pages+27/28] [shrink_cache+515/728] [shrink_caches+92/140]
[try_to_free_pages+50/80]
Oct 7 14:19:42 alpha kernel: [kswapd_balance_pgdat+67/140]
[kswapd_balance+18/40] [kswapd+153/188] [kernel_thread+40/56]
Oct 7 14:19:42 alpha kernel:

Fra : Jan Agermose

Dato : 07-10-03 15:35

Kan det lade sig gøre, at en swap partion kan være corrupted?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-10-03 22:40

"Jan Agermose" <jan@topix.dk> writes:

> Er der nogen, der ved hvad disse dækker over?
>
> Oct 7 14:19:42 alpha kernel: invalid operand: 0000

<SNIP>

En fejl i kernen. Det kan også skyldes inkonsitente data i
hukommelsen; f. eks. hvis din RAM/CPU/bundkort er defekt eller der er
noget galt med din swap. Tjek evt. sidstnævnte for dårlige sektorer
med badblocks.

Og se også, hvad der står i kerneloggen inden fejlen opstår.

/Rasmus

Vampires are not visible in mirrors, which explains why they are often
backed over in parking lots.