mail sendt som en anden
Fra : Ukendt

Dato : 05-10-03 15:09

Når jeg sender mail via mail-komandoen, skal mit hostname være et gyldigt
hostname for at blive accepteret af modtageren.
Da jeg ikke har noget gyldigt hostname på internettet , da min linuxbox
befinder sig på et lokalnet, og min gateway har dynamisk ip, bliver
returmails sendt til forkerte mailadresse. (name@hostname, hvor hostname er
gyldigt men ikke er mit).

Kan jeg ikke sende mails fra min linuxbox, hvor jeg så kan angive en
afsender e-mailadresse, så eventuelle returmails bliver sendt til mig og
ikke til en eller anden bruger på "hostname" ?
Hvad skriver jeg når jeg sender mails og jeg vil angive en bestemt
afsender-email-adresse? (Min linuxbox antager jo altid min mail er sendt fra
mitloginnavn@mithostname)

/Jesper

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-10-03 15:12

Jesper wrote:
> Kan jeg ikke sende mails fra min linuxbox, hvor jeg så kan angive en
> afsender e-mailadresse, så eventuelle returmails bliver sendt til mig og
> ikke til en eller anden bruger på "hostname" ?

Jo.

Det kan være, at du skulle skrive hvilket program du vil sende med.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-03 16:05

> Det kan være, at du skulle skrive hvilket program du vil sende med.

Jeg sender mail vha. mail kommandoen, som sikkert bruger sendmail til at
distrubuere mails..

Fra : Mikael Hansen

Dato : 05-10-03 17:34

Jesper wrote:

> Jeg sender mail vha. mail kommandoen, som sikkert bruger sendmail til at
> distrubuere mails..

hvis det er postfix sendmail kan man med "-f" optionen angive
afsenderadressen.

sendmail -f afsender@host modtager@host

m.v.h. Mikael

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-10-03 17:32

Jesper wrote:
> Jeg sender mail vha. mail kommandoen, som sikkert bruger sendmail til at
> distrubuere mails..

Jeg ved ikke om mail kan bruges til det du vil. Sendmail og smtpclient
kan . Sikkert også mutt.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 05-10-03 16:28

Jesper wrote:
> [...]
> Hvad skriver jeg når jeg sender mails og jeg vil angive en bestemt
> afsender-email-adresse? (Min linuxbox antager jo altid min mail er sendt fra

Gå indpå dyndns.dk og opret dit eget domæne - f.eks.
superjesper.dyndns.dk. Dette er et fuldt gyldigt domænenavn, og du kan
herefter kalde din box for dette navn - eller blot kort superjesper. Når
du kobler på nettet skal du "blot" kalde en bestemt side hos dyndns.dk,
hvor du fortæller hvad din aktuelle IP adresse. Efter (op til) 10
minutter er denne adresse opdateret i deres DNS, og du er nu på nettet.
Side du skal kalde kan du placere som startside i din browser.

Du kan herefter også kontaktes (hvis du har en webserver, ftp server
eller andet) via et logisk navn (superjesper.dyndns.dk) i stedet for en
underlig IP adresse.

Jeg har selv brugt denne løsning inden jeg købte mit eget domæne. Med
adsl og 24 timers drift kan du ligge et kald til opdatering af din IP
adresse i cron, og derved opnår du i praksis fast IP.

Jørn