Kun root kan køre program.
Fra : Rune Nielsen

Dato : 05-10-03 11:04

Hej,

Jeg er nybegynder inden for linux og har lige for første gang
installeret RH9.
Da jeg er grøn inden for området foretrækker jeg at installere
applikationer med RPM-pakker, da det er ret nemt. Mit problem er så
at jeg bliver nød til at logge ind som root for at installere pakken.
Når jeg derefter gerne vil køre programmet så bliver jeg nødt til at
logge ind som root for at starte det. Kan det være rigtigt? Gør jeg
noget forkert?

Nogle af de programmer jeg haft det problem med:
Bluefish editor
CoffeeCup HTML Editor
Elcipse
Apache webserver

Håber på hjælp
Rune

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 05-10-03 11:16

"Rune Nielsen" <veerasawmy@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> noget forkert?
>

> Nogle af de programmer jeg haft det problem med:

Jeg kender ikke lige de 3 foerste, men for Apache's vedkommende er det
sikkert fordi Apache binder til port 80 (default http port). Alle porte
under 1024 er priviligerede og kraever root rettigheder.
Hvis det ikke er et krav at koere paa port 80 kan du aendre det i httpd.conf
til et eller andet over 1024.

/Jesper

Fra : Svend-Erik Madsen

Dato : 05-10-03 11:33

Sun, 05 Oct 2003 12:03:42 +0200, ytrede Rune Nielsen sig om :

> Hej,
>
> Jeg er nybegynder inden for linux og har lige for første gang
> installeret RH9.

Hej Rune

Prøv at runde <www.linuxbog.dk>

Her er svar på alle vigtige begynder spørgsmål.

Det som dit problem sikkert drejer sig om, er rettighedder til det enkelte
program, det kan du finde en forklaring omkring via ovenstående link, og
jeg vil tro du skal starte med "friheden til at vælge installation".

God vind med Linux.

Svend-Erik Madsen
<-! fjern spam i mailadressen ved svar -->

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-10-03 11:36

Rune Nielsen wrote:

> [...]
> Når jeg derefter gerne vil køre programmet så bliver jeg nødt til at
> logge ind som root for at starte det. Kan det være rigtigt?

Jeg kender ikke lige RH, men det er helt normalt at kun root kan installere
programmer, men du skulle gerne kunne køre dem som alm. bruger.

Log dog kun på som root hvis det er abosolut nødvendigt, og det er den (næsten)
aldrig. Log istædet for på som alm. bruger og så su til root.

Ivar

Fra : Martin Andersen

Dato : 05-10-03 11:41

Rune Nielsen wrote:

> Hej,

> Nogle af de programmer jeg haft det problem med:
> Bluefish editor
Hvad sker der når du prøver at starte bluefish ?
> Rune

Martin.

Fra : Rune Nielsen

Dato : 05-10-03 12:45

Den Sun, 05 Oct 2003 12:41:02 +0200, skrev Martin Andersen:

> Hvad sker der når du prøver at starte bluefish ?
>
> Martin.
Hej Martin den kommer med denne melding:

Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: No protocol specified

(bluefish:4046): Gtk-WARNING **: cannot open display:

Som sagt er jeg newbie, så jeg ved ikke hvad fejlen er?

Hilsen

Rune

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-10-03 13:27

Rune Nielsen wrote:
> (bluefish:4046): Gtk-WARNING **: cannot open display:

Forkert værdi af DISPLAY-environmentvariablen?

Hvad siger "echo $DISPLAY"? Virker der, hvis du skriver
"DISPLAY=127.0.0.1:0.0 bluefish"?

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Rune Nielsen

Dato : 06-10-03 21:20

Den Sun, 05 Oct 2003 14:26:51 +0200, skrev Lars Kongshøj:

> Forkert værdi af DISPLAY-environmentvariablen?
>
> Hvad siger "echo $DISPLAY"? Virker der, hvis du skriver
> "DISPLAY=127.0.0.1:0.0 bluefish"?

Tak for hjælpen nu virker det.
Bare af ren nysgerighed, jeg vil jo gerne lære. Hvad gør
kommandoen "DISPLAY=127.0.0.1:0.0 bluefish"? og hvad
beskriver 0.0 værdien?

Lige et sidste spørgsmål som ikke har noget med det andet
at gøre.
Jeg ville gerne vide noget om opbygningen af filstystemet
altså hvilke filer befinder sig hvor? I hvilken mappe skal
jeg installere nye programmer, plugins o.s.v. Jeg har prøvet
at finde noget materiale om det men uden held. Findes der
nogle sider der beskriver dette? Eller hvad skal jeg gøre?

Mange tak for hjælpen
-----
Rune

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-10-03 21:45

Rune Nielsen wrote:
> Tak for hjælpen nu virker det.
> Bare af ren nysgerighed, jeg vil jo gerne lære. Hvad gør
> kommandoen "DISPLAY=127.0.0.1:0.0 bluefish"? og hvad
> beskriver 0.0 værdien?

X-programmer skal vide hvilken skærm, de skal åbne vinduer på, det læser
de i DISPLAY-variablen. 0.0 er normalt første "skærm" på en maskine.

http://www.pathname.com/fhs/
http://www.linuxbog.dk/

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 06-10-03 13:02

Rune Nielsen wrote:

> (bluefish:4046): Gtk-WARNING **: cannot open display:
>
> Som sagt er jeg newbie, så jeg ved ikke hvad fejlen er?

Det er ikke sikkert at det er en fejl, det kan også være en
sikkerhedspolitik.

I så fald skal det klares ved at installere sudo.

Hilsen Claus