Host localhost not found: 3 (NXDOMAIN)
Fra : Rune

Dato : 03-10-03 16:26

Nogen der har en løsning på dette problem ?
når jeg skriver host localhost svar computeren Host localhost not found:
3(NXDOMAIN)

Er der nogen som har nogle ider ?

[rune@mail rune]$ host localhost
Host localhost not found: 3(NXDOMAIN)

problemet er også i postfix
som heller ikke kan slå localhost op
Sep 28 04:02:12 mail postfix/smtpd[6121]: warning: 127.0.0.1: hostname
localhost verification failed: Host not found
Sep 28 04:02:12 mail postfix/smtpd[6121]: connect from unknown[127.0.0.1]

Min hosts fil ser sådan ud.
[rune@mail rune]$ cat /etc/hosts
# Do not remove the following line, or various programs
# that require network functionality will fail.
127.0.0.1 localhost.localdomain localhost
80.62.58.54 mail.goegsig.dk mail

Resolv.conf ser sådan ud
[root@mail root]# cat /etc/resolv.conf
nameserver 193.162.153.164

Fra : Michael

Dato : 03-10-03 17:22

"Rune" <rune@fjern.goegsig.dk> wrote in message
> Nogen der har en løsning på dette problem ?
> når jeg skriver host localhost svar computeren Host localhost not found:
> [...]

Der skal vel ikke svares med hostnavn medmindre din navneserver har en zone
for dette???

Hvad sker der hvis du skriver ping localhost

hvis den pinger 127..0.0.1 er det vel så godt som det kan blive?

Mvh
Michael

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-10-03 17:46

"Michael" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> Der skal vel ikke svares med hostnavn medmindre din navneserver har en zone
> for dette???

Nu kan det jo være at hans resolver bruger /etc/hosts - det er da
fornuftigt i langt de fleste tilfælde.

--
Jacob - www.bunk.cc
To laugh at men of sense is the privilege of fools.

Fra : Michael

Dato : 03-10-03 21:42

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> Nu kan det jo være at hans resolver bruger /etc/hosts - det er da
> fornuftigt i langt de fleste tilfælde.

Muligvis men det tror jeg bare ikke er tilfældet her, hviklet det jo alt
andet lige tyder på

Mvh
Michael

Fra : Rune

Dato : 03-10-03 18:01

> Der skal vel ikke svares med hostnavn medmindre din navneserver har en
zone
> for dette???
>
> Hvad sker der hvis du skriver ping localhost

Den skriver
[root@mail httpd]# ping localhost
PING localhost.localdomain (127.0.0.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from localhost.localdomain (127.0.0.1): icmp_seq=1 ttl=64
time=0.065 ms
64 bytes from localhost.localdomain (127.0.0.1): icmp_seq=2 ttl=64
time=0.053 ms
64 bytes from localhost.localdomain (127.0.0.1): icmp_seq=3 ttl=64
time=0.038 ms

> hvis den pinger 127..0.0.1 er det vel så godt som det kan blive?

Men min forventning er at nå jeg laver en "host localhost" at den skal svare

Eksempel
[root@mail httpd]# host localhost
localhost has address 127.0.0.1

Men det gør den ikke og det forstår jeg ik

/rune

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-10-03 18:15

"Rune" <rune@fjern.goegsig.dk> writes:

> Men min forventning er at nå jeg laver en "host localhost" at den skal svare
>
> Eksempel
> [root@mail httpd]# host localhost
> localhost has address 127.0.0.1

Min host(1) siger:

host(1) host(1)

NAME
host - query nameserver about domain names and zones

host(1) bruger altså næppe gethostbyname(3) som nsswitch.conf og
/etc/hosts konfigurerer. host(1) slår direkte op på en
nameserver. Derfor får du ikke noget svar.

Det er altså nok din forventning der er noget galt med og ikke din
opsætning. ping(8) bruger derimod gethostbyname og gethostbyaddr til
at slå navne og adresser op med og ser derfor hvad der står i
/etc/hosts.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying

Fra : Rune

Dato : 03-10-03 18:29

> [...]
> opsætning. ping(8) bruger derimod gethostbyname og gethostbyaddr til
> at slå navne og adresser op med og ser derfor hvad der står i

Hvad skal jeg så gøre for at få postfix til at holde op med at brokke sig
over at den ikke kan slå localhost op?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-10-03 17:46

"Rune" <rune@fjern.goegsig.dk> writes:

> Er der nogen som har nogle ider ?

Hvordan ser din /etc/nsswitch.conf's indstilling for hosts ud?

--
Jacob - www.bunk.cc
To err is human, to forgive is against company policy.

Fra : Rune

Dato : 03-10-03 17:55

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> Hvordan ser din /etc/nsswitch.conf's indstilling for hosts ud?>

Den ser sådan ud.

[root@mail httpd]# cat /etc/nsswitch.conf
#
# /etc/nsswitch.conf
#
# An example Name Service Switch config file. This file should be
# sorted with the most-used services at the beginning.
#
# The entry '[NOTFOUND=return]' means that the search for an
# entry should stop if the search in the previous entry turned
# up nothing. Note that if the search failed due to some other reason
# (like no NIS server responding) then the search continues with the
# next entry.
#
# Legal entries are:
#
# nisplus or nis+ Use NIS+ (NIS version 3)
# nis or yp Use NIS (NIS version 2), also called YP
# dns Use DNS (Domain Name Service)
# files Use the local files
# db Use the local database (.db) files
# compat Use NIS on compat mode
# hesiod Use Hesiod for user lookups
# [NOTFOUND=return] Stop searching if not found so far
#

# To use db, put the "db" in front of "files" for entries you want to be
# looked up first in the databases
#
# Example:
#passwd: db files nisplus nis
#shadow: db files nisplus nis
#group: db files nisplus nis

passwd: files nisplus
shadow: files nisplus
group: files nisplus

#hosts: db files nisplus nis dns
hosts: files nisplus dns

# Example - obey only what nisplus tells us...
#services: nisplus [NOTFOUND=return] files
#networks: nisplus [NOTFOUND=return] files
#protocols: nisplus [NOTFOUND=return] files
#rpc: nisplus [NOTFOUND=return] files
#ethers: nisplus [NOTFOUND=return] files
#netmasks: nisplus [NOTFOUND=return] files

bootparams: nisplus [NOTFOUND=return] files

ethers: files
netmasks: files
networks: files
protocols: files nisplus
rpc: files
services: files nisplus

netgroup: files nisplus

publickey: nisplus

automount: files nisplus
aliases: files nisplus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-10-03 17:56

"Rune" <rune@fjern.goegsig.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev...

> hosts: files nisplus dns

Det ser vist også OK ud.

Prøv lige at checke om din /etc/hosts ender med en newline? Ellers har
jeg vist ikke flere gode idéer.

--
Jacob - www.bunk.cc
You will be surprised by a loud noise.

Fra : Rune

Dato : 03-10-03 18:06

> Prøv lige at checke om din /etc/hosts ender med en newline? Ellers har
> jeg vist ikke flere gode idéer.

Det ser sådan ud så ja der er en nylinie.
[root@mail httpd]# cat /etc/hosts

[root@mail httpd]#

/rune

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-10-03 18:39

> [...]

> localhost verification failed: Host not found
> Sep 28 04:02:12 mail postfix/smtpd[6121]: connect from unknown[127.0.0.1]

køre din smtpd chrootet? Er der en korrekt /etc/hosts i postfix'
chroot? (/var/spool/postfix/etc/hosts formodentligt)

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Rune

Dato : 03-10-03 18:47

> køre din smtpd chrootet? Er der en korrekt /etc/hosts i postfix'
> chroot? (/var/spool/postfix/etc/hosts formodentligt)

Ja den køre chrootet.
og efter jeg her rodet lidt rund valgte jeg at kopier filen /etc/hosts ind i
/var/spool/postfix/etc
Og nu kører postfix uden problemer.

Så jeg takker og bukker for alle de gode svar.

/rune