Opsætning af BIND (authoritative svar for ~
Fra : Dennis

Dato : 02-10-03 14:12

Jeg har to nameservere og har lige for nyligt opsat min sekundære nameserver
helt fra bunden. Mit problem er, at hvis jeg tager en nslookup for nogle af
mine domæner, så er det kun min sekundære nameserver som står for
"authoritative nameserver" - min primære gør ikke!?

su-2.05b# nslookup -q=ns domain.dk ns.dk.net
Server: ns.DK.net
Address: 193.88.44.42

Non-authoritative answer:
domain.dk nameserver = ns2.myns.dk
domain.dk nameserver = ns.myns.dk

Authoritative answers can be found from:
ns2.myns.dk internet address = 61.2.211.10

(alle navne/tal er fiktive)

Jeg tillader at alle kan zone-transfer og har som sådan ingen begrænsning i
hvem der kan lave opslag.

Hvad er det der gør, at min primære nameserver ikke også er authoritative
nameserver? Jeg ved ikke om den nogensinde har været, men det er vel så en
fejl, hvis ikke den har (jeg kan ikke huske om jeg har lagt mærke til det
tidligere).

Dennis

Fra : Claus Alboege

Dato : 02-10-03 14:47

"Dennis" <jada@INVALID.nowhere.com> writes:

> [...]
> domain.dk nameserver = ns.myns.dk
>
> Authoritative answers can be found from:
> ns2.myns.dk internet address = 61.2.211.10

http://homepages.tesco.net/~J.deBoynePollard/FGA/dont-obscure-your-dns-data.html

/Claus A

Fra : Dennis

Dato : 02-10-03 15:30

http://homepages.tesco.net/~J.deBoynePollard/FGA/dont-obscure-your-dns-data.
html

Ja, jeg beklager min paranoia men jeg vælger nu en gang at fremstå som
anonym her i news. Mit problem kan sagtens løses uden, at man har den
information, da jeg netop poster præcist det samme resultat som andre kan
få. Ellers skal jeg naturligvis gerne komme med yderligere information, hvis
nogen spørger.

Dennis

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-10-03 17:24

> [...]

> få. Ellers skal jeg naturligvis gerne komme med yderligere information, hvis

Men jeg kan fx bedre li' dig eller host end nslookup, så dem bruger
jeg altid når jeg skal fejlsøge på DNS. Andre har måske andre
værktøjer som de er vant til at tolke outputtet fra. Lev med at du må
give noget reel information, eller afskære dig fra megen af den hjælp
du ellers kunne have fået.

Specielt DNS er noget mange spørger om på usenet, og hvor det kan være
vildt let at debugge, hvis bare man får de rette oplysninger.

--
Jacob - www.bunk.cc
Cache miss - please take better aim next time