at sende mail
Fra : Leonard

Dato : 01-10-03 20:14

Jeg har installeret RH9 og kan ikke få mail til at fungere.
Jeg kan ikke se at der bliver sendt mail fra en bruger til en anden.
Jeg kan fint sende en mail ud til en ekstern adresse, men ikke fra
root til en bruger eller den anden vej.

Hvordan får jeg det til at virke?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-10-03 20:21

Leonard wrote:
> [...]
> Jeg kan ikke se at der bliver sendt mail fra en bruger til en anden.
> Jeg kan fint sende en mail ud til en ekstern adresse, men ikke fra

Beskrivelser af _hvad_ du gør og hvordan systemet reagerer er en fordel
for at kunne diagnostisere problemet.

Peter

Fra : Leonard

Dato : 01-10-03 20:30

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>Beskrivelser af _hvad_ du gør og hvordan systemet reagerer er en fordel
>for at kunne diagnostisere problemet.

Jeg logger på som root, åbner KMail og skriver en mail til thomas (den
eneste bruger jeg har udover root) skriver noget i subject og noget
tekst og sender mailen. Mailen forsvinder ud af Udbakken.

Når jeg så logger på som thomas og kigger efter mail, så er der ikke
noget.
Sender jeg til min mailadresse kommer mailen godt nok frem.

Jeg har også prøvet i textmode med mail og mutt, men det gør ingen
forskel.
Jeg aktiveret postfix og stoppet sendmail.
Systemet reagerer ikke med nogen fejlmelding.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-10-03 20:58

Hvad står der i postfix loggen?
/var/log/<et-eller-andet-jeg-ikke-ved-da-jeg-ikke-bruger-redhat>

Hvad ligger der i /var/spool/mail/thomas ?

Peter

Fra : Leonard

Dato : 01-10-03 21:49

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>Hvad står der i postfix loggen?
>/var/log/<et-eller-andet-jeg-ikke-ved-da-jeg-ikke-bruger-redhat>

/var/log/maillog
Nameservice error for localhost.localdomain: Host not found

Det tyder vel på at jeg skal fortælle maskinen hvad
localhost.ocaldomain er?
- i /etc/postfix/main.cf har jeg en linie:
$myhostname = mail.domæne.dk

Der skal vel stå noget andet eller mere?

>Hvad ligger der i /var/spool/mail/thomas ?

Den er tom.

Jeg har forsøgt at få postfix til at køre med MySQL, men nu er jeg
begyndt forfra, så først vil jeg bare gerne have intern mail til at
virke.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Peter Mogensen

Dato : 02-10-03 09:39

Leonard wrote:
> /var/log/maillog
> Nameservice error for localhost.localdomain: Host not found

Har du ikke en linie i /etc/hosts ala:
127.0.0.1   localhost localhost.localdomain
?
> Det tyder vel på at jeg skal fortælle maskinen hvad
> localhost.ocaldomain er?
> - i /etc/postfix/main.cf har jeg en linie:
> $myhostname = mail.domæne.dk

Jeg ved ikke hvad Postfix' konfigurationsparameter, der definerer lokale
domænerhedder, (jeg bruger Exim).
Men det er da muligt at du ikke kan have æøå i det.

Peter