Rotere tekst ved udskrift
Fra : L. E. P.

Dato : 19-10-03 19:36

Hej gruppe

Hvordan får jeg roteret en tekst 90 grader så teksten står lodret på
papieret?

Eksempel:

R := (0, 0, 100, 20);
S := 'Tekst';
DrawText(Printer.Handle, PChar(S),
    -1,
    R,
   DT_VCENTER+DT_SINGLELINE+ DT_RIGHT);

skal roteres så teksten står lodret og det øverste af bogstaverne
vender til venstre.

Jeg har en anelse om at løsningen er ret simpel, men kan alligevel
ikke finde den i de kilder jeg har til rådighed.

Er der en der har en løsning eller en henvisning til et sted hvor jeg
kan finde den?

Bruger Delphi 4.

Med venlig hilsen

Lars

--
Fjern 'paa' i e-mail adressen hvis du vil skrive til mig.

Fra : Thor

Dato : 19-10-03 21:23

Du kan bruge

printer.orientation := polandscape;

når du skriver lodret;

mvh Thomas R

Fra : L. E. P.

Dato : 20-10-03 08:33

Sun, 19 Oct 2003 22:22:59 +0200 skrev "Thor" <thr@image.danmark> i en
meddelelse:

>Du kan bruge
>
>printer.orientation := polandscape;
>
>når du skriver lodret;
>
>mvh Thomas R

Hej Thomas.

Printer.Orientation henviser til papirretningen og skal vælges inden
udskrivningen begynder. Hvis hele udskriften skal have lodret tekst,
kunne den måske bruges, men jeg har tekst der står både vandret og
lodret.

Hilsen Lars

--
Fjern 'paa' i e-mail adressen hvis du vil skrive til mig.

Fra : Thor

Dato : 22-10-03 09:37

Hej LEP
Du har ret.
Jeg fandt denne gamle løsning via Google groups og den virker, er testet

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF8&newwindow=1&frame=right&th=404c675a63abebdd&seekm=582v6q%24dd7%40reznor.larc.nasa.gov#link1

Venlig hilsen
Thomas Riedel

Fra : L. E. P.

Dato : 22-10-03 15:10

Wed, 22 Oct 2003 10:36:31 +0200 skrev "Thor" <thr@image.danmark> i en
meddelelse:

>Hej LEP
>Du har ret.
>Jeg fandt denne gamle løsning via Google groups og den virker, er testet

> [...]
Hej Thomas

I aftes fandt jeg selv en tilsvarende på dette sted:

http://www.efg2.com/Lab/Library/UseNet/1999/0107.txt

og den virker også udmærket - når man bruger TextOut.

Med DrawText kan jeg ikke få justeringen af teksten til at virke. Men
det var kun en hurtig test, så måske skal jeg bare eksperimentere lidt
mere

Hilsen Lars

--
Fjern 'paa' i e-mail adressen hvis du vil skrive til mig.