WEP på WLAN
Fra : Ivan G

Dato : 30-10-03 00:49

Hej Nørder/Eksperter!

Jeg har netop indkøbt sådan et sæt (Belkin AP og PCMCIA netkort) og det
kører jo fint. Jeg kan detektere flere WLANs i området og vil gerne
kryptere/kunne angive password for login. Men for dælen de producenter er
dårlige til at lave manualer. Det skal siges at netværket fungere fint, når
det ikke er krypteret. Det er først nå jeg vil kryptere det går galt. Jeg
mener jo selv at jeg har fulgt brugervejledningen, men jeg kan ikke connecte
til AP´en efter at jeg har aktiveret WEP. Jeg har prøvet at sætte klienten
op efter brugervejledningen, men den vil ikke connecte. Findes der en
"Howto" for os alm. mennesker?

Så lige et par hurtige spørgsmål.
Har jeg forstået det korrekt at passwordet SKAL være 5 eller 13 tegn?
Er vi alle enige om at "passphrase" betyder det password der skal tastes ind
for at logge på netværket?

Kommer nok lidt mere senere....

Mvh
en lettere frustreret Ivan G

Fra : Ivan G

Dato : 30-10-03 00:50

Det skal siges at jeg har søgt vidt og bredt på google, i gruppen og på
eksperten.dk.....jeg har fået en masse gode råd om sikkerheden på wlan, men
ikke liiige det der skulle til.....

Fra : Jan Bachman

Dato : 30-10-03 09:38

> [...]
>Er vi alle enige om at "passphrase" betyder det password der skal tastes ind

Nej. Passphrase er en "smutvej" som flere producenter tilbyder. Det
udregner en rigtig WEP-nøgle på baggrund af en, for menneskeøjne,
letgenkendeligt bogstavskombination. WEP-nøglen er længere og svær at
huske.

En WEP-nøgle er typisk 64 eller 128 bit.
Den består af hexidecimale tegn, 0-9 og A-F.
Tegnene er typisk angivet parvist, adskilt med bindestreg.

64 bit WEP er 10 tegn. F.eks:
E4-12-A7-75-33

128 bit WEP 26 tegn. F.eks:
8F-23-75-AF-EF-3B-67-AA-12-33-FF-1C-88

Du kun bruge din passphrase på klienter, hvor modtageren er fra samme
prodcent som dit AP. Yderligere har Windows XP indbyggede WLAN
drivere, der typisk skal bruges frem for producentens. Her kan du ikke
bruge passphrase, og SKAL taste WEP-nøglen.

/Jan

Fra : Ivan G

Dato : 30-10-03 20:07

> [...]
> drivere, der typisk skal bruges frem for producentens. Her kan du ikke
> bruge passphrase, og SKAL taste WEP-nøglen.

Så langt, så godt. Nu har jeg så fået Wlan op at køre på min kærestes
bærbare. Det kører fint.

På min egen maskine sker der noget tricky. Jeg kan kun logge på AP´en når
jeg fjerner fluebenet i netværksgodkendelse(delt tilstand) (hvilket er
angivet i brugervejledningen til at skulle være krydset af. Når den så
fortæller mig at der er hul igennem, fin signalstyrke og 11Mbps forbindelse,
kan jeg ikke komme på nettet. Jeg kan se at jeg kan sende data, men ikke
modtage noget. Jeg har afindstalleret alt hvad der hedder firewalls m.m.
intet hjælper.....nogen ideer?

Ivan G

Fra : jacob

Dato : 30-10-03 23:41

"Ivan G" <nogen@microsoft.dk> wrote in message news:<bnrnc3$moj$1@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
> kan jeg ikke komme på nettet. Jeg kan se at jeg kan sende data, men ikke
> modtage noget. Jeg har afindstalleret alt hvad der hedder firewalls m.m.

har lige siddet og bøvlet med det samme problem.... jeg løste
problemet ved at bruge ASCII istedet for den standardinstillede
hexa-ting. der kan man selv indtaste en kode/nøgle. det gør det lidt
nemmere.

Fra : Ivan G

Dato : 31-10-03 13:06

> [...]
> problemet ved at bruge ASCII istedet for den standardinstillede
> hexa-ting. der kan man selv indtaste en kode/nøgle. det gør det lidt

Og hvordan genererede du koden? er det noget med at den SKAL være 5 eller
13 tegn?

Fra : Jan Bachman

Dato : 31-10-03 18:59

>nogen ideer?

Hvad bruger du af system?
Windows 98? 2000? Me? XP?
Hvis XP, har du den seneste service pack installeret? Den indeholder
en del ændringer relateret til trådløst netværk.

/Jan

Fra : Ivan G

Dato : 31-10-03 20:08

XP.......Den skulle have den sidste service-pack. Hvor er det jeg ser det?
Den har så sent som i dag installeret et eller andet update. Tror lige jeg
skal prøve at have genstartet...

Fra : Jan Bachman

Dato : 31-10-03 20:43

>XP.......Den skulle have den sidste service-pack. Hvor er det jeg ser det?
>Den har så sent som i dag installeret et eller andet update. Tror lige jeg
>skal prøve at have genstartet...

Vælg "Egenskaber" for "Denne computer". I min Windows 2000 står det på
fanebladet "Generelt", der åbnes som standard.

Som jeg husker det, så er der en synlig ændring i dialogen ved
registrering af WEP. Den skal tastes to gange.

Start evt. med 64 bit WEP. Der er koden jo kort (10 hexa-cifre).
Pas på med den passphrase. Taster du f.eks. "Julemand" i XP og
"Julemand" i dit Access Point, så laver de hver sin WEP-kode, da de
benytter hver sin algoritme til at oversætte passphrasen. Ergo det vil
ikke virke.

Held og lykke

/Jan

Fra : No1

Dato : 01-11-03 17:19

> [...]
> Er vi alle enige om at "passphrase" betyder det password der skal tastes ind

Jeg bruger 128 WEP og har fundet på en nøgle i hex format som jeg
indtasteer i hex format i access point og på alle klienter. Det virker.
Det med passphrase og ASCII passwords virkede ikke på de forskellige
klienter. hex har virket fint.