Hvad skal jeg købe?
Fra : Claus Nielsen

Dato : 15-10-03 21:43

Hejsa

Jeg har en stationær computer og 3 bærbare som jeg godt kunne tænke mig at
forbinde i et lille hjemmenetværk fra tid til anden. Derudover har jeg
internet via webspeed som jeg også skal kunne bruge.

Da jeg desværre ikke ved så meget om netværk vil jeg gerne have nogle gode
råd til hvad jeg skal købe af hardware. Jeg vil også gerne have nogle råd
angående hvad jeg skal være opmærksom på når jeg køber en router/switch. Er
der nogle bestemte ting den skal kunne, eller funktioner der skal være der?

Al info er velkommen, da jeg ved meget lidt om det.

På forhånd tak
Claus

Fra : Uni Bull

Dato : 15-10-03 23:31

Claus Nielsen wrote:

> Jeg har en stationær computer og 3 bærbare som jeg godt kunne tænke
> mig at forbinde i et lille hjemmenetværk fra tid til anden. Derudover
> har jeg internet via webspeed som jeg også skal kunne bruge.

WebSpeed fås mig bekendt i flere konfigurationer (antal IP, med/uden
router-funktion...)
Lad os høre hvilken forbindelse/opsætning du har pt....
--
Uni Bull
København K

Fra : Claus Nielsen

Dato : 16-10-03 09:29

Har ikke hørt noget fra TDC angående forskellige konfigurationer. Ved bare
at jeg har 1 dynamisk IP, men det er så også kun den ene computer jeg skal
gå på nettet med.

Angående Router-funktion, aner det ikke...

Det vigtigste for mig lige nu er også at få bundet computerne sammen så jeg
kan udveksle filer, spille og ellers teste client/server applikationer som
jeg koder i Delphi.

Fra : Uni Bull

Dato : 16-10-03 17:08

Claus Nielsen wrote:
> [...]
>
> Det vigtigste for mig lige nu er også at få bundet computerne sammen
> så jeg kan udveksle filer, spille og ellers teste client/server

Ok.
For så vidt angår dit lokale netværk skal du bare bruge en lille switch -
tildele lidt IP-adresser til de fire computere og så skulle du være kørende.
Det betyder desværre, at du ikke umiddelbart kan være online med din
stationære PC samtidig. Idet du har én dynamisk IP, duer det ikke at sætte
flere computere til.
Du kan løse det problem ved at købe en router med indbygget switch istedet.
Så bliver det din router der får den dynamiske IP og dine fire computere
bliver så tilsluttet routerens indbyggede switch. Computerne får så en lokal
IP-adresse og du har derved ikke bare internetadgang fra din stationære -
men også fra de bærbare.

Hvis du ikke VIL have internetadgang til de bærbare... Hmmm... Så må det
vist blive noget med en switch og to netkort i den stationære. Et netkort
til internetadgangen og et netkort til dit LAN.

Routerløsningen med indbygget switch må være det mest elegante!
Der er formodentlig andre fra gruppen der kan komme med forslag til et
specifikt produkt...

Fra : Claus Nielsen

Dato : 16-10-03 19:41

> [...]
>
> Routerløsningen med indbygget switch må være det mest elegante!
> Der er formodentlig andre fra gruppen der kan komme med forslag til et

Takker for svaret
Nu er jeg da blevet lidt klogere på hvad jeg kan gøre. Jeg synes at
løsningen med at bruge en router med indbygget switch lyder meget elegant.

Jeg har ikke noget imod at alle computerne kan komme på nettet, det er bare
et ekstra plus. Hvis der er nogen der har et godt forslag til hvilken
hardware jeg skal købe så vil jeg da meget gerne høre det.

Tak for god og hurtig hjælp

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-10-03 20:02

Hej Claus,

"Claus Nielsen" <claus.daldorph.nielsen@webspeed.dk> wrote in

> Nu er jeg da blevet lidt klogere på hvad jeg kan gøre. Jeg synes at
> løsningen med at bruge en router med indbygget switch lyder meget
> elegant.

Jeps, det virker rigtig godt.

> Jeg har ikke noget imod at alle computerne kan komme på nettet, det er
> bare et ekstra plus. Hvis der er nogen der har et godt forslag til
> hvilken hardware jeg skal købe så vil jeg da meget gerne høre det.

Jeg har lige købt en Netgear MR814 router med 4 ports switch og trådløs
netværk i en og samme lille boks. Den kan ihvertifælde anbefales ud fra
betragtningen om at den er nem at sætte til (tog en halv times tid at få det
til at spille; 3 PC'eere, en bærbar på trådløs og en netværksprinter på en
TDC Bredbånd).

Den er absolut rimelig i pris, og hvis du har børn eller andre du skal styre
kan du sætte den op så man kun kan surfe i specifikke tidsrum osv.

** Lars

Fra : Claus Nielsen

Dato : 16-10-03 22:55

"Lars Knudsen" <newspost@landligt.dk> wrote in message
> [...]
styre
> kan du sætte den op så man kun kan surfe i specifikke tidsrum osv.

Takker for tippet. Den vil jeg lige kigge nærmere på ved lejlighed. Lyder
som om den passer meget godt til det jeg har brug for.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-10-03 16:18

Hej Claus,

"Claus Nielsen" <claus.daldorph.nielsen@webspeed.dk> wrote in news:3f8f13c6
$0$29375$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Takker for tippet. Den vil jeg lige kigge nærmere på ved lejlighed. Lyder
> som om den passer meget godt til det jeg har brug for.

Det var så lidt. Jeg har nu kørt med den en uges tid - den fungerer ganske
glimrende, uden problemer. Og wireless funktionen ligeså, uden udfald eller
andet ballade.

** Lars