Problem med deling - Win 98/XP
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-10-03 23:23

Jeg har to maskiner i netværk, en maskine med Win98 (2. udgave) og en
med WinXP.

Efter reinstallation af 98-maskinen, så er jeg stødt ind i nogle
problemer, som jeg ikke lige kan gennemskue løsningen på.

Fra XP-maskinen skal jeg kunne have adgang til C-drevet på
98-maskinen, som jeg havde før. Alt er sat rigtigt op (skulle jeg
mene), deling er sat til, og jeg kan se PCen via i arbejdsgruppen på
XP-maskinen. På selve 98-maskinen kan jeg også se maskinen selv, og gå
ind på C-drevet (på samme PC) denne vej, men hvis jeg prøver fra
XP-maskinen får jeg at vide, at jeg ikke har adgang, og skal kontakte
netværksadminstratoren.

Der er umiddebart ikke sat nogle restriktioner på delingen, jeg mener
at have sat alt op som jeg havde før. Jeg kan ikke engang få lov at
se, at C-drevet er sat til deling, da fejlen opstår så snart jeg
klikker på PCen (98). Der er også tilsluttet nogle printere der skal
deles, og disse kan selvfølgelig heller ikke ses.

Nogle forslag?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- også Siemens MC60 og C60 (samt M55, C55 og S55)...

Fra : Dennis Bostrøm

Dato : 07-10-03 23:34

> men hvis jeg prøver fra
> XP-maskinen får jeg at vide, at jeg ikke har adgang, og skal kontakte
> netværksadminstratoren.

Jeg har tit tilføjet IPX/SPX og Netbios protokollerne på, især W98
maskiner, når der var den type problemer...

Jeg er ikke sikker, men jeg har indtrykket af at W98 skal bruge disse for at
"se" andre maskiner (andre w98 maskiner).. jeg tør dog ikke prøve at
forklare hvorfor..
Har bare oplevet, efterhånden flere gange ved smånørdfester, at der altid er
nogle der ikke kan få deres net til at virke..
Folk kan ikke se deres computer, eller de kan ikke se ret mange af de
andre... Så smider vi lige de 2 protokoller ind, og så er den i vinkel...

Håber det hjælper...
Mvh Dennis

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-10-03 23:43

Dennis Bostrøm skrev:

>Jeg har tit tilføjet IPX/SPX og Netbios protokollerne på, især W98
>maskiner, når der var den type problemer...

Hmm, jeg har aldrig brugt disse protokoller...

> [...]
>Folk kan ikke se deres computer, eller de kan ikke se ret mange af de
>andre... Så smider vi lige de 2 protokoller ind, og så er den i vinkel...

Det lyder ikke så smart, der er vel ingen grund til at installere
noget der ikke skal bruges. TCP/IP burde være nok.

Jeg kan sagtens få adgang fra XP-maskinen til min bærbare (som også
kører Win98), og der er kun installeret TCP/IP.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- nu også Siemens MC60 og C60 (samt M55, C55 og S55)

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-10-03 23:51

Dennis Bostrøm skrev:

>Jeg er ikke sikker, men jeg har indtrykket af at W98 skal bruge disse for at
>"se" andre maskiner (andre w98 maskiner)

Jeg kan godt se maskinen, men får en fejl når jeg klikker mig ind på
den.

Jeg har prøvet at installere IPX/SPX, det hjælper ikke.

Jeg burde måske nævne, at der sidder to netkort i maskinen, hvor det
ene ikke bliver brugt. Umiddelbart er maskinen sat op til kun at bruge
det korrekte kort, men det kan være det er det der giver problemer?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-10-03 00:13

Meget besynderligt...

Under opstart af PCen, dvs. inden PCen var stille igen (harddisk), så
kunne jeg kort klikke mig ind på den via XP-maskinen (og se at
C-drevet og de to printere bliver delt). Nu kan jeg ikke igen...

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-10-03 01:05

Forvirringen fortsætter.

Fra 98-maskinen:
Jeg kan pinge maskinen selv, og XP-masknen

Fra XP-maskinen:
Jeg kan pinge maskinen selv, men IKKE 98-maskinen.

Jeg har prøvet at sætte RealVNC op, ingen forbindelse!

98-maskinen kan fint gå på nettet gennem en router, men den opfører
sig nu altså lidt sært mht lokalnettet...

Godnat,
Lasse Hedegaard

Fra : ----OR----

Dato : 08-10-03 02:49

> [...]
> klikker på PCen (98). Der er også tilsluttet nogle printere der skal
> deles, og disse kan selvfølgelig heller ikke ses.

En firewall aktiv?