Boot manager / Fdisk problemer efter insta~
Fra : The Amazing Grace

Dato : 11-01-01 02:26

Hej,

jeg håber at mit problem er ganske banalt...

Jeg har Boot Manager installeret.

Her til aften har jeg installeret Red Hat Linux 6.2 på to logiske
partitioner (native + swap), med Lilo lagt ind på Linux-partitionen,
ikke i MBR.

Min OS/2 (Warp 4, fp 10) ligger i en primær partition.
Derudover findes PC DOS 7 i en primær partition, og
BeOS 4.5 i en logisk partition.

Efter Linux-installationen startede jeg OS/2 op i tekstmode ("F2"), for
at tilføje Linux til Boot Manager - uden held.

Fdisk dør med en Trap 000D, og returnerer til kommandolinje. Systemet
fryser altså ikke.

Samme resultat ved boot fra disketter.

Hvis jeg prøver at boote OS/2 almindeligt, og køre Fdisk i en OS/2 box,
får jeg "A program in this session encountered a problem..."

Boot menuen har fået tilføjet en linje med underlige tegn og gerninger.
Hvis man vælger den, får man "The selected partition is not
formatted..." (Linux _har_ fået sat mount-point til "/", som den skal.)

Ideer? Det er ikke noget problem at slette Linux og BeOS, og jeg har
fuld backup af både DOS og OS/2 - men jeg håber at der er nogen der kan
give mere elegante ideer til løsning, end at slette hele lortet og
starte forfra!

Jeg tør ikke at slette Boot Manager, før jeg ved at Fdisk vil køre - men
er det i virkeligheden løsningen: Slette BM og lægge den ind igen?

Mads Hansen

--
Never ascribe to malice that which is
adequately explained by incompetence.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 11-01-01 13:15

On Thu, 11 Jan 2001 02:26:22 +0100, The Amazing Grace wrote:

<snip>

> [...]
>fuld backup af både DOS og OS/2 - men jeg håber at der er nogen der kan
>give mere elegante ideer til løsning, end at slette hele lortet og

Hmmmm......hvad brugte du til at oprette Linux partitionerne ???

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
If you break a crumb in half, you now have two crumbs. - (SNL)

Fra : Allan

Dato : 11-01-01 20:01

On Thu, 11 Jan 2001 01:26:22, The Amazing Grace <amaze@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg prøver at boote OS/2 almindeligt, og køre Fdisk i en OS/2 box,
> får jeg "A program in this session encountered a problem..."

Hvad med fdiskpm - har du prøvet den ? Det kunne jo være, at den var
mere heldig.

> Jeg tør ikke at slette Boot Manager, før jeg ved at Fdisk vil køre - men
> er det i virkeligheden løsningen: Slette BM og lægge den ind igen?

Jo, det lyder som den løsning jeg ville prøve; men der er selvfølgeligt
ingen garantier.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 11-01-01 22:06

The Amazing Grace skrev:

> [...]

> fuld backup af både DOS og OS/2 - men jeg håber at der er nogen der kan
> give mere elegante ideer til løsning, end at slette hele lortet og
Fdisk vil ikke med mere end 4 primær afsnit på disk 1, men jeg plejer at
slette den og bruge Vpart (free ware) i stedet for, da der så er en mere
til brug. Den findes i DOS og OS/2 install.

Den kan laver ikke hidden eller andet ved disken, men den kan boote alt
det jeg har haft brug for. (hvis et os har brug for en selvstændig
loder, så instalere jeg den i det disk afsnit som OS skal booete fra)
Det kan være et problem med a DOS er på c: også er c: OS/2. Jeg bruger
PTS-DOS i stedet, da den kan boot fra logiske drev, bare det er fat. Men
den laver noget ved MB, så den skal fornyes med fdisk/newmbr fra OS/2.

Jeg kan heller ikke bruge OS/2 Bootmaneger, da QNX realtime laver om på
disken.

Jeg har dog fundet det bedre at lave alle afsnit i OS/2 og så ændre ID
nr for afsnit til det du skal bruge, det viker, men så ved du hvodan de
er og kan få de forskelle ting ind hvor du vil de skal være. De
forskelleige afsnit bliver så formatert til brug af de OS der bruger
disse disk ID.

Jeg har selv prøver en gang noget der lignede det du beskriver, da
slettede jeg bootnaneger og bruge en andet i MBR, dog aldrig Lilo, da
den ikke kan tilgås fra dos eller OS/2.
Det har dog også i enkelte tilfælde være nødvendig at sletter nogle af
de fremmede OS og så oprette nye disk afsnit, med det er da gået galt en
gang imellem, så nu er der kun 2 C: og resten logiske HPFS drev og
flyttet all de andrer OS ting en anden maskine hvor det er tilladt at
bruge alt uden at tage hensyn til hvad der er på den.
Måske ikke hvad du skal bruge, men det er hvordan jeg gør når jeg
forsøger med BeOS Linux og QNX O.S.V Men held og lykke med diverse
forsøg. Men jeg har dog lært at bruge min tape streammer efter disse
lidt dyrt købte test eller fejl. Bruger nu en Gammel 486DX 133 og OS/2
Warp 3 Connect og share alt fra den, da den ikke kræver ret maskine.
Måske lidt rodet, men hvad gør det.

Mvh BN

Fra : Morten, Marc, Carl-E~

Dato : 12-01-01 14:22

Det må være din MBR, som warp ikke kan lide, den kan måske reetableres fra
DOS?

Morten

Fra : The Amazing Grace

Dato : 12-01-01 18:10

Tak for alle svarene, problemet er nu løst:

Linux-partitionerne var oprettet med Linux, og det er formentlig det der
var problemet.

Jeg prøvede først Mortens forslag om fdisk /mbr fra DOS, det hjalp ikke.

Så jeg tog chancen - slettede BM med fdisk fra DOS, og satte OS/2
partitionen aktiv.

OS/2 frøs nu under boot - begyndende panik. Men ved boot fra OS/2
disketter kom den op, og Fdisk fungerede (pyha...).

Har nu geninstalleret BM uden problemer - tak for tips.

Mads Hansen