Åbne database?
Fra : Erland Rasmussen

Dato : 26-10-03 21:37

Jeg er ved at lære mig at håndtere asp-filer, men er rendt ind i det
problem, at jeg ikke kan finde ud af at åbne en database.

Til øvebrug bruger jeg en lokal server (PWS), og databasens fysiske adresse
er således: C:\inetpub\wwwroot\testbase.mdb.
Hvad skriver jeg nøjagtigt i den asp-fil, der skal åbne databasen?

Hilsen Erland

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-03 22:24

Erland Rasmussen skrev:

> Til øvebrug bruger jeg en lokal server (PWS), og databasens
> fysiske adresse er således: C:\inetpub\wwwroot\testbase.mdb.
> Hvad skriver jeg nøjagtigt i den asp-fil, der skal åbne
> databasen?

Prøv at starte her: <http://html.dk/tutorials/asp/lektion18.asp>.

Hvis du har problemer, så vend tilbage med en beskrivelse af hvad
der går galt.

Brug gerne <http://html.dk/tutorials/asp/lektion18.asp> til at se
hvad der er relevant at sende med.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-10-03 22:26

<url: http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion18.asp>

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erland Rasmussen

Dato : 27-10-03 21:38

"Erland Rasmussen" <erlandra@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er således: C:\inetpub\wwwroot\testbase.mdb.
> Hvad skriver jeg nøjagtigt i den asp-fil, der skal åbne databasen?

Hej igen.

Tak for henvisningerne til <http://html.dk/tutorials/asp/lektion18.asp>. Det
er netop den lektion, jeg er kørt fast i. Jeg har downloadet databasen, som
nu er placeret i C:/inetpub/wwwroot/cgi-bin, og jeg bruger lektionens
asp-fil således:

<head>
<!-- Minus AutoDato -->
<title>[Ingen titel]</title>
</head>

<%
' ADODB connection objektet
' Husk at angive den rigtige sti til din database
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" &
Server.MapPath("/cgi-bin/database.mdb")
' Åben databaseforbindelsen
Conn.Open DSN
%>

Fejlmeldingen ser sådan ud:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fejl '80004005'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Filen "(ukendt)" kan ikke findes.

/aabndb.asp, linje 16

Kan nogen hjælpe mig videre?

Hilsen

Erland

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-10-03 21:55

Erland Rasmussen skrev:

> DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" &
> Server.MapPath("/cgi-bin/database.mdb")

Ligesom ved sql-problemer er det en god ide at se præcis hvad man
sender til serveren. Det er formentlig linjen "Conn.Open DSN" der
fejler - men den fejler ikke noget rent syntaksmæssigt. Det
interessante er så hvad variablen DSN indeholder.

Udskriv din dns-variabel som følger:

' Debug-udskrift af dsn - udkommenter når det kører:
Response.write "DSN = " & DSN
Response.End

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erland Rasmussen

Dato : 28-10-03 11:34

> [...]
> interessante er så hvad variablen DSN indeholder.
>
> Udskriv din dns-variabel som følger:
>
> ' Debug-udskrift af dsn - udkommenter når det kører:

Hej igen.

Nu har jeg fulgt begge de nye råd - lagt databasen i samme mappe som
asp-filen - og lagt ovenstående "debug-udskrift" ind. Svaret ser sådan ud:

DSN = DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};
DBQ=C:\Inetpub\wwwroot\database.mdb

Det er altsammen rigtigt, men det åbner ikke databasen, og det var det, jeg
så gerne ville!

MVH Erland

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-10-03 22:08

On Mon, 27 Oct 2003 21:38:15 +0100, "Erland Rasmussen"
> [...]

>er netop den lektion, jeg er kørt fast i. Jeg har downloadet databasen, som
>nu er placeret i C:/inetpub/wwwroot/cgi-bin, og jeg bruger lektionens
<snip>

>' Husk at angive den rigtige sti til din database
>DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" &
>Server.MapPath("/cgi-bin/database.mdb")

Prøv at starte med at lægge databasen i samme
bibliotek/directory/mappe (kært barn har mange navne) som din
..asp-fil. Og brug så:
Server.MapPath("database.mdb")

Hvis det virker, så er du sikker på, at "alt det andet" er rigtigt.
Herefter må du så rette stien ind, så den passer.

>Fejlmeldingen ser sådan ud:
>
>Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fejl '80004005'
>
>[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Filen "(ukendt)" kan ikke findes.
>
>/aabndb.asp, linje 16

Hvad er den fysiske sti til din .asp-fil?

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-03 11:55

Erland Rasmussen skrev:

> DSN = DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};
> DBQ=C:\Inetpub\wwwroot\database.mdb

Hm - det ser umiddelbart fint ud.

> Det er altsammen rigtigt, men det åbner ikke databasen, og det
> var det, jeg så gerne ville!

Hvilken fejlmeddelelse får du?

Du har vel ikke databasen åbnet (i Access) når du forsøger at køre
asp-siden?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erland Rasmussen

Dato : 28-10-03 12:52

> Erland Rasmussen skrev:
>

> Hvilken fejlmeddelelse får du?

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fejl '80004005'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Filen "(ukendt)" kan ikke findes.

/aabndb.asp, linje 19

> Du har vel ikke databasen åbnet (i Access) når du forsøger at køre
> asp-siden?

Nej, Access er ikke åben, og jeg har geninstalleret Access for alle
evntualiteters skyld

Erland Rasmussen

Fra : Erland Rasmussen

Dato : 28-10-03 20:34

> [...]
> er således: C:\inetpub\wwwroot\testbase.mdb.
> Hvad skriver jeg nøjagtigt i den asp-fil, der skal åbne databasen?

Tak for hjælpen. Nu kører det bare. Det var forståelsen, det var galt med.

Hilsen

Erland

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-10-03 22:25

On Tue, 28 Oct 2003 20:34:13 +0100, "Erland Rasmussen"
<erlandra@post4.tele.dk> wrote:

>Tak for hjælpen. Nu kører det bare. Det var forståelsen, det var galt med.

Så billigt slipper du Ikke

Hvad var fejlen?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erland Rasmussen

Dato : 29-10-03 14:10

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Så billigt slipper du Ikke
>
> Hvad var fejlen?
>
> --
> Jørn Andersen,
> Brønshøj

Det var skam ikke billigt, Jørn Andersen. Der ligger mange timers slid bag.
Forklaringen er at finde i Danmarks Netskoles undervisningsmateriale:
1. Den tekniske årsag til de mange fejlmeldinger er formentlig en konflikt
mellem PSW og Access 2000.
2. Det med forståelsen har at gøre med, at jeg ventede at se noget, når
connectionen var i orden, og det rigtige er jo netop en blank side! Hvor dum
kan man være.
Nu har jeg lagt det ud hos min udbyder, og resultatet af min første øvelse
kan ses på adressen

www.erlandra.dk/database/conn.asp

Hilsen og endnu engang tak!

Erland