/ Forside / Teknologi / Udvikling / ASP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ASP
#NavnPoint
smorch 9259
Harlekin 1866
molokyle 1040
Steffanst.. 758
gandalf 657
smilly 564
gibson 560
cumano 530
MouseKeep.. 480
10  Random 410
RecordSet-mystik
Fra : PB


Dato : 21-10-03 17:00

Hej

Kan det være rigtigt, at pointeren i mit RecordSet flytter sig ved
læsning af et felt i rs'et? (ASP)

Jeg oplever det underlige, at hvis jeg udskriver rs("tekst2") 2 gange,
har den mistet indholdet anden gang den udskrives.

Ligeledes synes den at miste sit indhold ved f.eks:
temp = rs("tekst2")

Der er ikke noget MoveNext, der får den til at flytte sig.

Skal det være sådan? Jeg har ikke tit været ude for at indholdet
ændres ved læsning - bortset fra visse bits i statusregistre og sådan
noget.

hilsen Peter

 
 
Torben Brandt (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Torben Brandt


Dato : 21-10-03 16:58

PB skrev:
> Kan det være rigtigt, at pointeren i mit RecordSet flytter sig ved
> læsning af et felt i rs'et? (ASP)
>
> Jeg oplever det underlige, at hvis jeg udskriver rs("tekst2") 2 gange,
> har den mistet indholdet anden gang den udskrives.

Mon ikke du har at gøre med et notat-felt. Normal kan man (i hvert fald
mig) kun læse fra et notat-felt én gang.
F.eks. vil
If IsNull(rs("notat)) Then
Response.Write ""
Else
Response.Write Replace(rs("notat), "'", "''")
End If
give en Illegal use of Null-fejl.
I stedet skal man så skrive:
sNotat = rs("notat")
If IsNull(sNotat) Then
Response.Write ""
Else
Response.Write Replace(sNotat, "'", "''")
End If
For så bruges rs("notat") kun én gang. Jeg har aldrig oplevet det for
andre felt-typer end notat.

/Torben


PB (21-10-2003)
Kommentar
Fra : PB


Dato : 21-10-03 17:20

Hej Torben

Jo, du har fuldkommen ret. Jeg har vist ikke lige prøvet et notatfelt
før - tak for at opklare mystikken. Der var nok lige gået lidt endnu,
før jeg havde kastet mistanken på databasen.

Jeg kan dog ikke lige sige at jeg forstår hvorfor - jeg har den
opfattelse at et recordsæt er en klump data i memory'en, der forblev
statisk indtil man forsætligt ændrede i den--? Ligesom variabler...

Tak for svaret

hilsen Peter


On Tue, 21 Oct 2003 17:58:16 +0200, Torben Brandt
<name@domain.invalid> wrote:

>PB skrev:
>> Kan det være rigtigt, at pointeren i mit RecordSet flytter sig ved
>> læsning af et felt i rs'et? (ASP)
>>
>> Jeg oplever det underlige, at hvis jeg udskriver rs("tekst2") 2 gange,
>> har den mistet indholdet anden gang den udskrives.
>
>Mon ikke du har at gøre med et notat-felt. Normal kan man (i hvert fald
>mig) kun læse fra et notat-felt én gang.
>F.eks. vil
> If IsNull(rs("notat)) Then
> Response.Write ""
> Else
> Response.Write Replace(rs("notat), "'", "''")
> End If
>give en Illegal use of Null-fejl.
>I stedet skal man så skrive:
> sNotat = rs("notat")
> If IsNull(sNotat) Then
> Response.Write ""
> Else
> Response.Write Replace(sNotat, "'", "''")
> End If
>For så bruges rs("notat") kun én gang. Jeg har aldrig oplevet det for
>andre felt-typer end notat.
>
>/Torben
>


Torben Brandt (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Torben Brandt


Dato : 21-10-03 17:44

PB skrev:
> Jo, du har fuldkommen ret. Jeg har vist ikke lige prøvet et notatfelt
> før - tak for at opklare mystikken. Der var nok lige gået lidt endnu,
> før jeg havde kastet mistanken på databasen.
>
> Jeg kan dog ikke lige sige at jeg forstår hvorfor - jeg har den
> opfattelse at et recordsæt er en klump data i memory'en, der forblev
> statisk indtil man forsætligt ændrede i den--? Ligesom variabler...

Jeg ved heller ikke hvorfor det er sådan...
Du kan læse lidt om det her:
<URL:http://www.4guysfromrolla.com/aspfaqs/ShowFAQ.asp?FAQID=80>

PS. Du må gerne tage et kig på
<URL:http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

/Torben


PB (21-10-2003)
Kommentar
Fra : PB


Dato : 21-10-03 18:53

Hej Torben

Interessant..... det der Microsoft opfører sig som det ofte gør - ikke
helt konsekvent.

Jeg citerede måske lidt rigeligt i mit sidste indlæg. Hvis du sigter
til at svare før eller efter det citerede bliver vi nok aldrig enige
allesammen om hvad der er smartest - - det er efterhånden en gammel
diskussion. Jeg er også begyndt at sætte papir ind i mapper så det
sidste nye er øverst...........

hilsen Peter


On Tue, 21 Oct 2003 18:44:16 +0200, Torben Brandt
<name@domain.invalid> wrote:

>Jeg ved heller ikke hvorfor det er sådan...
>Du kan læse lidt om det her:
><URL:http://www.4guysfromrolla.com/aspfaqs/ShowFAQ.asp?FAQID=80>
>
>PS. Du må gerne tage et kig på
><URL:http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
>
>/Torben
>


Torben Brandt (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Torben Brandt


Dato : 21-10-03 23:15

PB skrev:
> Jeg citerede måske lidt rigeligt i mit sidste indlæg. Hvis du sigter
> til at svare før eller efter det citerede bliver vi nok aldrig enige
> allesammen om hvad der er smartest - - det er efterhånden en gammel
> diskussion. Jeg er også begyndt at sætte papir ind i mapper så det
> sidste nye er øverst...........

<snip : bundcitat>

Det er da også fint hvis du er den eneste der bruger mapperne. Synes du
også det er fint hvis I er to, og den ene putter nyt ind forrest og den
anden bagerst?
Nej, lad være med at svare, bare læs
<URL:http://usenet.dk/netikette/hardball.html>

/Torben


Jens Gyldenkærne Cla~ (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 21-10-03 21:50

PB skrev:

> Jeg citerede måske lidt rigeligt i mit sidste indlæg. Hvis du
> sigter til at svare før eller efter det citerede bliver vi nok
> aldrig enige allesammen om hvad der er smartest - - det er
> efterhånden en gammel diskussion.

Det er o.k. at mene at bundcitering er smart - men det er ikke o.k.
at benytte det på usenet. Prøv at se følgende uddrag fra
<http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

,-------- [ Sameksistens ]
| Hvis ovenstående grunde ikke er nok, står vi tilbage med konsistens
| mellem indlæggene: Det kan godt være det er ligegyldigt, om man
| kører i venstre eller højre side af vejen, men det er ret praktisk,
| at alle gør det samme.
`--------


Hvis du insisterer på at bryde med den gængse citatteknik på
usenet, vil du formentlig miste en del læsere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste