Integreret Admin eller For sig selv..
Fra : Walther Jensen

Dato : 20-10-03 19:04

Hey guttarne...

Jeg har lige et spørgsmål til folket..

Efter at have spurgt en par andre programmør venner om hva de
synes er bedst når det kommer til om jeg skal lave et integreret
admin system eller om jeg skal lave det for sig selv, er udfaldet
blevet sådan hips om haps,, der er lige mange for det ene og lige
mange for det andet..

Så ville høre jer om i har en mening og en begrundelse for jeres
mening.

CheerZ
/// Walther aka D-Runner

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 20-10-03 19:52

"Walther Jensen" <walther_jensen@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> admin system eller om jeg skal lave det for sig selv, er udfaldet
> blevet sådan hips om haps,, der er lige mange for det ene og lige

Hvad mener du med et integreret admin system?

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Morten R. Rasmussen

Dato : 21-10-03 01:22

> [...]
> admin system eller om jeg skal lave det for sig selv, er udfaldet
> blevet sådan hips om haps,, der er lige mange for det ene og lige

Det kommer an på
- hvad du mener med integreret
- hvad du mener med admin-system - admin af hvad
- hvem målgruppen (administratorerne) er
og herefter muligvis andre ting

- Morten

Fra : Walther Jensen

Dato : 21-10-03 07:39

> [...]
> - hvad du mener med integreret
> - hvad du mener med admin-system - admin af hvad
> - hvem målgruppen (administratorerne) er

Det jeg mener er, jeg er ved at lave endnu en side til nettet på
dansk som skal hjælpe folk igang med webdesign, ikke en konkurrent
til html.dk eller activedeveloper.dk. Håber på når den er ved at være
færdig og jeg kan fremvise siden til html.dk og activedeveloper.dk at
der kan laves et form for samarbejde med de 2 sider.
Det jeg så mener med integreret admin, er hvis, du ligesom her på
siden, når du logger ind får administrations mulighederne på siden
hvis du har admin status, og de er integreret i siden som den normalt
ser ud, eller om jeg skal lave en hel administrations del for sig
selv, så man skal et andet sted hen og logge ind for at kunne
administrere siden.

Håber det svarer dine spørgsmål ;)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-10-03 10:25

Walther Jensen skrev:

> [...]
>færdig og jeg kan fremvise siden til html.dk og activedeveloper.dk at
>der kan laves et form for samarbejde med de 2 sider.

Det forstås.

>Det jeg så mener med integreret admin, er hvis, du ligesom her på
>siden

Her på siden? Hvor?

>når du logger ind får administrations mulighederne på siden
>hvis du har admin status

Hvad er adminstatus? Betyder det at man kan rette i indholdet på
siden?

>og de er integreret i siden som den normalt ser ud, eller om jeg skal lave
>en hel administrations del for sig selv,

Det er ikke til at svare på når man ikke ved hvad en admin skal
lave og heller ikke hvad en ikke-admin skal lave på siden.

>så man skal et andet sted hen og logge ind for at kunne administrere siden.

Hvad vil det sige?

--
Bertel

Fra : Walther Jensen

Dato : 21-10-03 12:16

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Det forstås.

> Her på siden? Hvor?

Jeg prøver på en bedre måde :)

Lad os sige at du har admin status, altså du er administrator på artikel delen
her på siden. Når du så er logget ind, vil du når du trykker på artikler have
muligheden for at ændre, rette og slette en artikel. Og en anden har måske
admin status til Dokumentation, hvilket gør at han under Dokumentation kan
ændre rette eller slette der. <-- det mener jeg med integreret admin.

> Hvad er adminstatus? Betyder det at man kan rette i indholdet på
> siden?

Lige præcis.

> Det er ikke til at svare på når man ikke ved hvad en admin skal
> lave og heller ikke hvad en ikke-admin skal lave på siden.

> Hvad vil det sige?

f.eks. kommer du ind på hovedsiden ved at skrive URL.. når du så skal ind på
administrerings delen skal du skrive f.eks. URL/admin/ og der skal du så logge
ind, og hvis du ikke har admin status af nogen art, så kan du ikke logge ind.
Det er det jeg mener med en admin del for sig selv..

Håber det hjalp lidt på det..

Fra : Morten R. Rasmussen

Dato : 21-10-03 17:39

> [...]
> admin status til Dokumentation, hvilket gør at han under Dokumentation kan
> ændre rette eller slette der. <-- det mener jeg med integreret admin.

Hvis det er administratorer der ikke kommer ind på sitet hver dag, så læg
administrationen så tæt på det sted de skal administrere som muligt, og i et
udseende der er så tæt på normalt bruger-udseende som muligt. Det giver
nemmere adgang til det, og vil derfor ofte betyde at administratorerne laver
mere.
Så hvis man fx læser en artikel man har mulighed for at rette, så er der et
"ret" link.

Hvis man vel at mærke alligevel skal logge ind på sitet.
Hvis brugeren i forvejen er logget ind på sitet, er der jo ikke nogen grund
til at de skal skrive en anden URL (eller logge ind et andet sted) for at
administrere.
Hvis det ikke er praktisk med "opret/ret/slet" links rundt på sitet, kunne
administratorerne (når de er logget ind på det normale site) få et ekstra
admin menu, som indeholder de funktioner de kan bruge på det aktuelle sted.
Jeg har nogle gange valgt at lægge et (ikke frames-baseret) site ind i et
frameset, hvor administrations-menu og funktioner ligger i en anden frame.
Selve sitet kan så holdes i nøjagtigt samme udseende som normalt, og skal
blot "kalde" konfigurations-scripts i admin-frame, der viser hvilke
muligheder man har på den aktuelle side..

Hvis man ikke skal logge ind på sitet for "normal brug", vil jeg foreslå at
du lægger login på en anden URL (som ikke hedder admin).

Hvis det er administratorer der hele tiden administerer, så betyder
udseendet ikke så meget. Her er det vigtigere at administrationen fungerer
så enkelt/hurtigt som muligt.

- Morten

Fra : Walther Jensen

Dato : 21-10-03 22:17

"Morten R. Rasmussen" <mortrr@liamtoh.com> wrote in message

> [...]
>
> Hvis det er administratorer der hele tiden administerer, så betyder
> udseendet ikke så meget. Her er det vigtigere at administrationen fungerer

Lige præcis..

Du har svaret på mit spørgsmål, og givet den mening jeg ville høre :)

Mange tak ;)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-10-03 12:26

"Bertel Lund Hansen" wrote in a message

> Her på siden? Hvor?

Walther poster igennem html.dk og ikke igennem de alm usenet kanaler

Det kan til tider være lidt anstrengende, da brugerne (af html.dk) ikke
umiddelbart kan se at man poster til et helt andet forum and html.dk's
"private fora"

Jeg regner med at du er klar over dette forhold?

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-10-03 12:40

Peter Lykkegaard skrev:

>Walther poster igennem html.dk og ikke igennem de alm usenet kanaler

>Jeg regner med at du er klar over dette forhold?

Nej, i mit tjek af hans mail læste jeg kun headere ned til noget
med Sunsite. Jeg kan nu se at jeg skulle have fortsat.

--
Bertel

Fra : Walther Jensen

Dato : 21-10-03 13:04

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Nej, i mit tjek af hans mail læste jeg kun headere ned til noget
> med Sunsite. Jeg kan nu se at jeg skulle have fortsat.

Kunne være jeg også skulle have fortalt det,, havde ikke lige tænkt over
det her også kører andre steder end lige på html.dk

Sorry :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-10-03 13:12

Walther Jensen skrev:

>Kunne være jeg også skulle have fortalt det,,

Jeg vil ikke sige at man generelt behøver oplyse hvordan man
tilgår debatgrupperne, men det er nok smart at huske at kun en
forsvindende brøkdel af læserne forstår et udtsryk som "den her
side" fordi de fleste læser med usenetlæseprogrammer.

--
Bertel

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 21-10-03 13:27

Bertel Lund Hansen wrote :

> [...]
> forsvindende brøkdel af læserne forstår et udtsryk som "den her
> side" fordi de fleste læser med usenetlæseprogrammer.

Problemet ligger her nok mere i, at de fleste brugere af HTML.dk ('s
tilgang til nyhedsgrupperne) ikke har den store erfaring med de dele af
internettet, der ikke "starter" med enten http eller ftp.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at html.dk gjorde bedre opmærksom på
dette på deres sider. Jeg er klar over at de har en beskrivelse af hvad
Usenet er på linket Jens sendte i indlægget
<Xns941B8E97D1DBDjcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk>, men jeg personligt
har aldrig lagt mærke til linket i oversigten over nyhedsgrupperne på
html.dk . I den gule boks der fremkommer ved postning af indlæg på
html.dk kunne der passene stå teksten:

[...]
Vær opmærksom på at nyhedsgrupperne ikke er en del af html.dk . html.dk
giver blot mulighed for at skrive i grupperne via din browser. Da
størstedelen af brugerne af nyhedsgrupperne anvedner andre måder til at
sende indlæg, så undlad da at bruge formuleringer som "Hej brugere af
html.dk", "Kan man selv lave et forum som på disse sider?" og lignende.
[...]

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-10-03 14:33

"Bertel Lund Hansen" wrote in a message

> Nej, i mit tjek af hans mail læste jeg kun headere ned til noget
> med Sunsite. Jeg kan nu se at jeg skulle have fortsat.

Ach, Walthers signatur (autogenereret af html.dk) bliver jo automatisk
klippet væk i din reader - sorry

- Peter

Fra : Walther Jensen

Dato : 21-10-03 19:24

Peter Lykkegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> "Bertel Lund Hansen" wrote in a message

> Ach, Walthers signatur (autogenereret af html.dk) bliver jo automatisk
> klippet væk i din reader - sorry
>
> - Peter

Ikke for at bryde snakken om hvor der bliver skrevet fra eller ikke,
men er der nogle meninger på det jeg egentlig startede tråden med ?

Heeh. Sorry :)

Anyways, nogle der et gode usenet prog, som kan smides i systray'en
istedet for at fylde i taskbar'en ?

Jeg har brugt Outlook Express, men det kan desværre ikke minimeres til
systrayen.. :(

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-10-03 12:52

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej, i mit tjek af hans mail læste jeg kun headere ned til
> noget med Sunsite. Jeg kan nu se at jeg skulle have fortsat.

HTML.dk-brugere er lette at kende på den autosignatur der altid
medsendes.
--
Jens Gyldenkærne Clausen