Initialisering af et array
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-03 00:30

Hej alle

Jeg er lige begyndt at kikke på ASP. Jeg har erfaring med
programmering og lidt kendskab til PHP, så det ser rimeligt nemt
ud. Men i det eksempel jeg så, skulle hvert element i et array
initialiseres eksplicit. Kan det ikke gøres nemmere?

<%
Dim famname(5),i
famname(0) = "Jan Egil"
famname(1) = "Tove"
famname(2) = "Hege"
famname(3) = "Stale"
famname(4) = "Kai Jim"
famname(5) = "Borge"
%>

Jeg forestiller mig noget i retning af:

Dim famname(3),i = "Jan Egil", "Tove", "Hege", "Stale"

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-10-03 01:05

On Mon, 20 Oct 2003 01:29:59 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>%>
>
>Jeg forestiller mig noget i retning af:
>
>Dim famname(3),i = "Jan Egil", "Tove", "Hege", "Stale"

[VB Script]
Brug Split-funktionen, fx:
arrFamName = Split("Jan Egil,Tove,Hege,Stale", ",")

Skal du den modsatte vej, hedder funktionen Join.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-03 01:43

Jørn Andersen skrev:

>[VB Script]
>Brug Split-funktionen, fx:
>arrFamName = Split("Jan Egil,Tove,Hege,Stale", ",")

Tak.

Kan man også have et array inden i et array?

PHP:
   $sider = array (
      array ("index", "Forside"),
      array ("vedtaegter", "Vedtægter"),
      array ("medlemskab", "Medlemskab"),

Kan man have et array med blandede typer?

PHP:
   $sider = array (
      array ("index", "Forside",0),
      array ("vedtaegter", "Vedtægter",1),
      array ("medlemskab", "Medlemskab",7),

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-10-03 03:13

On Mon, 20 Oct 2003 02:43:08 +0200, Bertel Lund Hansen

Jeg glemte lige, at man selvfølgelig også kan bruge Array-funktionen:
arrFamName = Array("Jan Egil", "Tove", "Hege", "Stale")

Array-funktionen er nok den mest generelle, mens SPlit-funktionen er
beregnet til at splitte en tekststrengen efter et bestemt tegn
(default er mellemrumstegnet " " - i eksemplet er det ",")

>Kan man også have et array inden i et array?

Se det vidste jeg ikke, så det måtte prøves, og svaret er ja.

>Kan man have et array med blandede typer?

Ja.

Følgende viser både Array, Split og blandede typer.
ArrSamle = Array(Split("123 45 678 abc"), Array(1, 2, 3, 4, 5, "7"))

y = arrSamle(0)
Response.Write y(3)
- vil udskrive "abc"

I øvrigt kan jeg anbefale dig at bruge VB Script-dokumentationen.

Du kan enten slå op i den online:
<url: http://www.html.dk/dokumentation/vbscript/html-vss/vbsTOC.htm>
- eller downloade VBScript-dokumentationen i Windows HelpFile format
(.chm) og installére den lokalt:
<url:
http://www.msdn.microsoft.com/downloads/default.asp?url=/downloads/sample.asp?url=/msdn-files/027/001/728/msdncompositedoc.xml&frame=true>
- eller direkte:
<url:
http://download.microsoft.com/download/winscript56/Install/5.6/W982KMeXP/EN-US/scrdoc56en.exe>

Jeg vil klart anbefale at bruge den lokale version i Windows
Helpfile-format. Jeg har den stort set altid åben, når jeg arbejder
med ASP - både til at checke syntax og til lige at finde den rigtige
funktion.
Den er samtidig også reference for JScript.
Desuden har den faktisk en udmærket introduktion til såvel JScript som
VBScript.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-10-03 13:14

Bertel Lund Hansen wrote :

> Jeg er lige begyndt at kikke på ASP.

Det er lidt OT, men hvorfor kigger du ikke på ASP.Net i stedet? Jvf trådene
i dk.edb.programmering, så vil jeg mene at du ikke ville have problemer med
at kigge på det i stedet. Der er langt mere "brugbar" programmeringsmetodik
i .Net set i forhold til ASP/PHP og andre scripttyper, og jeg vil tro, at
du hurtigt vil kunne udnytte mulighederne der er tilgængelige i .Net.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-03 13:49

Jesper Stocholm skrev:

>Det er lidt OT, men hvorfor kigger du ikke på ASP.Net i stedet?

Fordi jeg kun skal have oversat et sæt enkle sider fra PHP til
ASP. Det er af ren nød.

>Jvf trådene i dk.edb.programmering, så vil jeg mene at du ikke ville have problemer med
>at kigge på det i stedet.

Jeg er ikke vild med lukkede standarder og da især ikke nogen som
M$ sidder på.

--
Bertel

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-10-03 13:59

Bertel Lund Hansen wrote :

> Fordi jeg kun skal have oversat et sæt enkle sider fra PHP til
> ASP. Det er af ren nød.

OK.

> Jeg er ikke vild med lukkede standarder

..Net er så vidt jeg ved frigivet som ECMA-standard og i modsætning til
Sun og Java, så har Microsoft ikke noget sidste ord i forbindelse med
fremtidig udvikling. ASP.Net er ved at blive porteret til *Nix i Mono-
projektet, og en ren C#-kompiler og dertil hørende framework til *Nix er
vist ved at være på trapperne.

> M$ sidder på.

Jeg synes, at dette er under din værdighed :)

Vær i øvrigt opmærksom på at dette jo er en ASP-gruppe, så jeg forsøger
sådan set ikke umotiveret at hive dig over til "landet der flyder med
mælk og honning". Da du jo selv havde fundet herind, synes jeg det var
passende med et råd om anvendelse af et andet framework, som jeg (om ikke
andre) synes er et langt bedre valg.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-03 14:19

Jesper Stocholm skrev:

>.Net er så vidt jeg ved frigivet som ECMA-standard og i modsætning til
>Sun og Java, så har Microsoft ikke noget sidste ord i forbindelse med
>fremtidig udvikling.

Kan man stole på det?

> [...]

>Vær i øvrigt opmærksom på at dette jo er en ASP-gruppe, så jeg forsøger
>sådan set ikke umotiveret at hive dig over til "landet der flyder med

Du milde, nej. Dit råd var da helt relevant, og sådan opfattede
jeg det også.

--
Bertel

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-10-03 14:46

Bertel Lund Hansen wrote :

> Kan man stole på det?

Det vil jeg mene (jeg kan self. tage fejl).

http://msdn.microsoft.com/net/ecma/

goodie ... :)

Fra : Claus O

Dato : 20-10-03 15:29

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> wrote

> Jeg synes, at dette er under din værdighed :)
>
> Vær i øvrigt opmærksom på at dette jo er en ASP-gruppe, så jeg forsøger

Lad for Guds skyld Bertil være i fred og ro......
(og meget gerne udenfor denne gruppe)
put ham hellere tilbage til hans venner i syren!

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-10-03 15:32

Claus O wrote :

> "Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> wrote

> Lad for Guds skyld Bertil være i fred og ro......
> (og meget gerne udenfor denne gruppe)
> put ham hellere tilbage til hans venner i syren!

Hold nu op, Claus. Bertel beder pænt om hjælp, og det skal han da så
også have. At du måske har et problem med Bertel kan vi andre jo være
ligeglade med.

FUT: alt.dev.null (alternativt dk.admin.netikette, men jeg følger heller
ikke denne)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-10-03 15:38

Claus O skrev:

> Lad for Guds skyld Bertil være i fred og ro......

Hvem er Bertil?

> (og meget gerne udenfor denne gruppe)
> put ham hellere tilbage til hans venner i syren!

Øh - hvad har du at bidrage med? Bertel har skrevet et indlæg der
passer fint til gruppen. Hvis du ikke bryder dig om at læse Bertels
indlæg, kan du jo filtrere på ham - men lad være med at brokke dig
over indlæg hvor der ikke er noget at brokke sig over.

FUT: <news:dk.admin.netikette>
Svar på dette indlæg henvises til nævnte gruppe og kan kun ses der
Se evt. <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus O

Dato : 20-10-03 15:47

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote

> indlæg, kan du jo filtrere på ham - men lad være med at brokke dig
> over indlæg hvor der ikke er noget at brokke sig over.

Jeg brokker mig ikke. Kun når Bertil kommer udenfor
*hans* syredam (dk.admin) og så er der jo nogen der
må hjælpe ham med at finde hjem igen........

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-10-03 15:51

Claus O wrote :

> "Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote

> Jeg brokker mig ikke. Kun når Bertil kommer udenfor
> *hans* syredam (dk.admin) og så er der jo nogen der
> må hjælpe ham med at finde hjem igen........

velkommen til (endnu) 100 dage i min plonk-fil.

Se dette indlæg som en service fra mig til dig, så du ikke bruger din
dyrebare tid på at svare på mit indlæg, da jeg ikke længere kan se
eventuelle svar.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-10-03 15:52

Claus O skrev:

> Jeg brokker mig ikke. Kun når Bertil kommer udenfor
> *hans* syredam (dk.admin) og så er der jo nogen der
> må hjælpe ham med at finde hjem igen.

Hvis der er nogen der kan finde rundt på usenet på egen hånd, så er
det vist Bertel. Jeg kan ikke rigtig se hvorfor du vil forhindre
ham i at bruge andre grupper end dem han plejer at være i (det er i
øvrigt en hel del mere end dk.admin).

Jeg kan heller ikke rigtig se din begrundelse for at fjerne min fut
- her får du den igen.