JMail, udsende til mange modtagere ?
Fra : Peter

Dato : 13-10-03 12:59

Hej,

Jeg er ved at lave en funktion til at udsende et nyhedsbrev.

Alle email-adresser ligger i en Access-database, og min første tanke er at
tilføje hver enkelt modtager til Bcc-feltet som dette:

Do
JMail.AddRecipientBcc rs("Email")
rs.MoveNext
Loop While Not rs.EOF

Det virker fint på mine test-data (8 email-adresser), men jeg er kommet i
tvivl, om det også virker ved større mængder.
I øjeblikket er der ca. 1200 tilmeldte til nyhedsbrevet, men 5-6000 er ikke
urealistisk om et par måneder !

Ville det være smartere at sende een email ud pr. modtager, altså at lave en
JMail.Execute efter hver record ?
Har nogle her erfaringer med udsendelse af større mængder emails via JMail ?

Pft
Peter

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 13-10-03 14:18

> Ville det være smartere at sende een email ud pr. modtager, altså at lave en
> JMail.Execute efter hver record ?
> Har nogle her erfaringer med udsendelse af større mængder emails via JMail ?

Jeg ved ikke noget om, om det vil give problemer hvis du har 5000 adresser i bcc feltet, men kan ikke forestille mig at det vil.
Alligevel synes jeg du bør overveje den sidste, da du så kan undlade at bruge bcc feltet. Mange folk har flere email adresser, og
kan sikkert ikke altid lige huske hvilken adresse de har brugt til at subscribe med, og hvis du sender til dem via bcc feltet kan de
jo ikke se det.
Do
JMail.AddRecipientEx rs("email")
JMail.Execute
JMail.ClearRecipients
Loop While Not rs.EOF

Sådan ville jeg gøre det, og så måske dele databasen op i mindre portioner, så serveren ikke går helt ned på det.
--
Ryan

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-10-03 15:47

On Mon, 13 Oct 2003 13:58:51 +0200, "Peter" <pkhn@kommunedata.dk>
wrote:

> [...]
>urealistisk om et par måneder !
>
>Ville det være smartere at sende een email ud pr. modtager, altså at lave en

Jeg tror nok jeg ville lægge 50-100-200 adresser i hver afsending.
Altså tælle AddRecientBcc op til et passende antal og afsende,
herefter starte på en ny mail, tælle op og afsende osv.

Jeg kender ikke den øvre grænse for Bcc-feltet, men 5-6000 lyder
umiddelbart voldsomt.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-10-03 00:45

> [...]
> JMail.Execute efter hver record ?
> Har nogle her erfaringer med udsendelse af større mængder emails via JMail
?

Nogle mailservere har begrænsninger på, hvor mange modtagere man een enkelt
mail kan indeholde. Det er meget forskelligt fra mailserver til mailserver,
da det er noget sysadminen sætter op. Andre mailservere har ikke denne
mulighed.

Den mest optimale metode at anvende er JMails nq funktion, som du kan læse
om på <http://tech.dimac.net/Products/w3JMail/Version43/Examples/Quing.htm>.

Med nq skrives der en fil til serverens pickup bibliotek. Jeg udsender
10.000 mails på denne måde - på en brøkdel af den tid, det ville have taget,
hvis den anden metode var anvendt. Årsagen er, at de er meget hurtigere at
skrive en fil til disken, end at oprette f.eks. 10.000 forbindelser til SMTP
serveren.

--
Mvh. Jesper

Fra : Peter Konner

Dato : 15-10-03 00:02

> [...]
> skrive en fil til disken, end at oprette f.eks. 10.000 forbindelser til

Takker, men desværre tilbyder min ISP ikke NQ
/Peter