Form check - validering af flere felter på~
Fra : JSB

Dato : 30-10-03 12:01

Hej.

Jeg har på flg. side: http://www.ihk.dk/studvejl/matbestil.asp forskellige
javascripts, der hhv. de-aktiverer Enter-knappen, skifter farven i
input-feltet samt bekræfter (vha. popup) den angivne email-adresse, inden
formen submittes.

Mit spørgsmål er:
Kan man ikke lave et smart javascript, der ligesom email-valideringen (alert
popup'en), giver en popup, der SAMLET viser flg. indtastninger:

Navn
Adresse
Postnummer
By
Email (hvis det er indtastet)
Telefon (hvis det er indtastet)
Besked (hvis det er indtastet)

Når man efterfølgende så svarer OK, skal formularen submittes.

VH
Jesper

Koden (emailval.js):

function alertemail(which) {
if (confirm("Du har indtastet \""+which.value+"\" som din email-adresse. Er
det korrekt?"))
return true
else{
which.focus()
return false
}
}

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-10-03 20:21

"JSB" <suntum@hotmail.com> writes:

> [...]
> Kan man ikke lave et smart javascript, der ligesom email-valideringen (alert
> popup'en), giver en popup, der SAMLET viser flg. indtastninger:

function alertInput(form) {
var alertString = "";
alertString += "Navn: " + form.elements['navn'].value + "\n";
alertString += "Adresse: " + form.elements['adresse'].value + "\n";
alertString += "Postnummer: " + form.elements['postnummer'].value + "\n";
alertString += "By: " + form.elements['by'].value + "\n";
if (form.elements['email'].value != "") {
alertString += "E-mail: " + form.elements['email'].value + "\n";
}
if (form.elements['telefon'].value != "") {
alertString += "Telefon: " + form.elements['telefon'].value + "\n";
}
if (form.elements['besked'].value != "") {
alertString += "Besked: " + form.elements['besked'].value + "\n";
}
return confirm("Du har indtastet:\n"+alertString);
}

> Når man efterfølgende så svarer OK, skal formularen submittes.

<form .... onsubmit="return alertInput(this)">

/L

Fra : JSB

Dato : 31-10-03 09:59

Hej Lasse.

Jeg har prøvet dit script - nu sker der lige pludselig SLET ikke noget...?
Jeg får ikke nogen alert/popup - formularen submittes blot og sendes afsted.
Mit ønske er som sagt, at jeg gerne vil give brugeren mulighed for at se og
evt. redigere sine indtastninger, inden de sendes endeligt afsted pr. email.

Prøv evt. at udfylde formularen på:
http://www.ihk.dk/studvejl/matbestil2.asp - og bare rolig, emailen sendes
kun som test til mig!

Har du noget bud på, hvad fejlen/den manglende popup kan skyldes?

Til sammenligning kan du prøve http://www.ihk.dk/studvejl/matbestil2.asp og
udfylde formularen. Du mødes her af en alert/popup ved tryk på send - husk
dog her, at formularen er aktiv og data vil blive sendt til skolens
Studiekontor, hvis du siger OK til alert'en

VH
Jesper

<URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>

Fra : JSB

Dato : 31-10-03 10:10

Sorry, der indsneg sig en tyrkfejl - den alternative (og aktive) URL, du til
sammenligning kan prøve, er: http://www.ihk.dk/studvejl/matbestil.asp

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 31-10-03 13:35

"JSB" <suntum@hotmail.com> writes:

> Jeg har prøvet dit script - nu sker der lige pludselig SLET ikke noget...?

Så sker der nok en fejl et sted. Får du en fejlbesked? (Bruger du en
browser der giver brugbare fejlbeskedder, eller bruger du IE? (Bitter?
Hvem, mig?) Og har du slået Javascript-fejlbeskedder til i IE?)

> [...]
> evt. redigere sine indtastninger, inden de sendes endeligt afsted pr. email.

Det lyder helt sikker som en Javascript-fejl. Javascripten dør før den
får muligheden for at returnere false.

> Prøv evt. at udfylde formularen på:
> http://www.ihk.dk/studvejl/matbestil2.asp - og bare rolig, emailen sendes
> kun som test til mig!

Jeg fik vist også trykket send på
en gang. Ups.

> Har du noget bud på, hvad fejlen/den manglende popup kan skyldes?

Jeg kan se at feltnavnene ikke matcher dem jeg brugte som eksempel.
Du skal lige rette det til. Altså:
alertString += "Navn: " + form.elements['navn'].value + "\n";
bliver til
alertString += "Navn: " + form.elements['Navn'].value + "\n";
for at matche dit form-element. De andre navne skal også rettes til
(med stort begyndelsesbogstav undtagen BESKED, og Email, Telefon og
BESKED er der to gange).

> "Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

Slet venligst det du ikke svarer direkte på og skriv svaret under
det du svarer på. Det gør det nemmere at læse, og sparer en del
båndbredde.
/L

Fra : JSB

Dato : 31-10-03 15:59

Hej Lasse.

Tak for dine gode anvisninger - det virker nu som ønsket

Fra : JSB

Dato : 31-10-03 16:42

Hej igen Lasse.

Jeg var lidt for hurtig. Formularen virker upåklageligt i Windows sammen med
iE6+ og NS7/Mozilla 1+, men men...

Jeg opdagede, at indtastninger i Besked-feltet (Textarea) ikke bliver
afsendt sammen med resten af indtastningerne, når jeg benytter
Opera 7 til Windows.

Har du et svar på det?

Fra : JSB

Dato : 31-10-03 16:45

Bemærk hvis du svarer OK, sendes der til Studiekontoret!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 31-10-03 19:33

"JSB" <suntum@hotmail.com> writes:

> Jeg opdagede, at indtastninger i Besked-feltet (Textarea) ikke bliver
> afsendt sammen med resten af indtastningerne, når jeg benytter
> Opera 7 til Windows.

Jeg kan ikke se noget galt med textarea'et, og jeg har ikke hørt noget
om problemer med Opera på det punkt (hvilket selvfølgelig ikke garanterer
noget, men jeg følger da med i opera.beta-nyhedsgruppen).

> Har du et svar på det?
> http://www.ihk.dk/studvejl/matbestil.asp

Det er svært at teste når man ikke kan submitte og slet ikke kan se
resultatet af at submitte.

Har du tjekket på serveren *præcist* hvad der bliver sendt med? Det
kan være feltet bliver sendt på en subtilt anderledes måde end i IE og
Mozilla, så serveren ikke ser det.

Ellers har jeg ikke noget forslag.

/L