20w 6volt Halogen stiftpære, til Treble-li~
Fra : Michael Ulstrup

Dato : 28-10-03 18:16

Hej Alle.

Jeg står og mangler en lille stiftpære til min Treble-light MX6, lygte...
jeg har søgt en del på nettet, men uden held.
Er der nogen som ved hvor man kan købe disse

Halogen HLX 20 W / 6 V

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-10-03 19:09

"Michael Ulstrup" <mu@3dimage.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg står og mangler en lille stiftpære til min Treble-light MX6, lygte...
> jeg har søgt en del på nettet, men uden held.
> Er der nogen som ved hvor man kan købe disse
> Halogen HLX 20 W / 6 V

En velassoteret fotohandler burde have eller skaffe disse. Pæren hedder
Osram HLX 64250. Ellers kan du prøve nettet f. eks
http://www.wittner-kinotechnik.de/katalog/05_licht/a_lampen.php ( 5
Øv/stk )

Allan Hansen, Fra Osrams katalog ( år 2000 ):
Stiftpærer:

6 V:
20 W ben G4 HLX 64250 lumen 480
20 W ben PG22 HLX64251 lumen 500

12 V:
50 W ben GY6,35 HLX 64610 lumen 1600
75 W ben G4 HLX 64616 lumen 2350
100 W ben GY6,35 HLX 64623 lumen 2800
100 W ben GY6,35 HLX 64625 lumen 3600

Fra : Michael Ulstrup

Dato : 29-10-03 00:08

Hej Allan.

Mange tak for hjælpen!

Jeg vil lige høre, om det kan lade sig gøre, at smide en 30w pære i istedet,
og hvad vil det evt. betyde for lampen ?

Lampens batterier yder: 6V / 3800mAh.

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Niels

Dato : 29-10-03 20:21

Hej

Hvis batteriet kan yde: 6V / 3800mAh. vil det jo svare til 6 * 3,8 = 22,8 W
hvilket jo er mindre end 30W, det kan vel ikke være sundt for batterierne at
putte mere end en 20W pære i...

-niels

Fra : Asger Nybo Larsen

Dato : 29-10-03 22:01

Der er vist et eller andet galt med den udregning. Læg mærke til at enheden
er milliamperetimer.
De 3800mAh siger vel ingenting om hvor meget strøm der kan løbe i batteriet.

Din fine udregning viser at batteriet teoretisk kan trække en 22,8 W lampe i
en time. Ligeledes kan man regne ud at den teoretisk kan trække en 45,6W
lampe i en halv time.

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-10-03 22:56

> [...]
> hvilket jo er mindre end 30W, det kan vel ikke være sundt for batterierne

Sådan kan man ikke regne tingene ud. De 3800mAh er en kapasitet for
batteriet som siger ( teoretisk ) at det kan levere 3800 mA ( 3,8A ) i 1
time eller f.eks 7,6 A i en halv time. En 6 V 20 W pærer bruger 20/6= 3,6 A.
Pærer kan derfor lyse ( teoretisk ) i 3,8/3,6= 1,05 t. Tilsvarende for en 6
V 30 W pære: 30/6=5A~3,8/5= 0,75 time.

Mine tommelfingerregler for batterier:
Man skal kun regne med at de i praksis lyser 75 % af den teoretiske tid med
fuld effekt.
Ingen batterier ( og specielt bly ) har godt af at være afladet i længere
tid da de mister kapasitet.
Blybatterier kan sjatlades.
NiCa skal aflades før opladning da der eller kan komme memoryeffekt ( de kan
ikke huske hvor stor deres kapasitet er ).
NiMH kan sjatlades men bør efter deres specifikationen helt aflades hver
5-10 gang før opladning. Hvis de ligger længere tid oplade vil de miste
effekt og skal oplades igen for fuld effekt.
Blybatterier er billige og tilsvarende NiMH 5 gange så dyre.

Allan Hansen

Fra : Jeff

Dato : 30-10-03 14:53

> NiCa skal aflades før opladning da der eller kan komme memoryeffekt ( de
kan
> ikke huske hvor stor deres kapasitet er ).

Det er ikke memoryeffekten som tar livet av NiCD-batteriene. Men
dyputlading og overlading.
Memoryeffekten oppstår først når batteriene bli oppladet og utladet til
_nøyaktig_ samme nivå minst 80 ganger. Og derfor er den i praksis ikke til
stedet slik vi bruker våre batterier.

Slik vi bruker batterene i lykter er det meget større sansynlighet for å
ødelegge dem ved dyputladning. Det gjør man enkelt og greit ved å bruke
lykten lengre enn den oppgitte brenntid. For lykten slukker jo ikke med en
gang. Men altså...NiCD batterier har godt av å lades ut og lades helt opp
(sykles) en gang i mellom, (ca hver tredje) Da kan de lades opp flere
ganger.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-10-03 00:14

Michael Ulstrup skrev i Message-ID: <bnmst5$23bo$1@news.cybercity.dk>:

> Jeg vil lige høre, om det kan lade sig gøre, at smide en 30w pære i
> istedet, og hvad vil det evt. betyde for lampen ?

Kortere brændtid/kraftigere afladning af batteriet.

> Lampens batterier yder: 6V / 3800mAh.

Alt andet lige vil brændtiden være 2/3 af hvad den var før, måske endda
endnu mindre. Pas på kraftig afladning af batteriet.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Stefan

Dato : 29-10-03 11:07

Vedr. 6v 20w

Et firma i Skive har dem, jeg har selv købt dem der, de har bl.a. også 6v
50w !
Firmaet, Hem El og Automation A/S, tlf 97 51 12 33

Hilsen Stefan
http://hjem.get2net.dk/stefans/

Fra : Michael Ulstrup @ 3d~

Dato : 29-10-03 11:20

Hej Stefan.

Mange tak for hjælpen!

Tror jeg holder mig til de max 30w..... 50w lyder godt, men med Peter
fjelsted´s svar ang. afladning, er det nok bedst at holde sig på måtten.

Hilsen | Michael .

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 29-10-03 14:32

> Alt andet lige vil brændtiden være 2/3 af hvad den var før, måske endda
> endnu mindre. Pas på kraftig afladning af batteriet.

Hvad skulle problemet med "kraftig" afladming af batteriet være?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-10-03 14:41

Claus Grell Hansen skrev i Message-ID: <JeYtcEinDHA.4060@gud.bends.dk>:

> Hvad skulle problemet med "kraftig" afladming af batteriet være?

Det kommer an på batteritypen.

12V blybatterier har f.eks ikke godt af at kommer under 10V.

Der gælder andet for NiCd og andet igen for NiMH. Jeg er ikke
batteriekspert, men jeg ved at man kan ødelægge batterier ret nemt hvis
man lader/aflader forkert.

Fra : Jeff

Dato : 30-10-03 14:35

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding

> [...]
>
> Der gælder andet for NiCd og andet igen for NiMH. Jeg er ikke
> batteriekspert, men jeg ved at man kan ødelægge batterier ret nemt hvis

Hvis det er er snakk om NiCD eller NiMH er det ingen problem å øker pæren
til 30W det kan disse batteriene godt tåle. Eneste forskjel vil være at
brenntiden vil synke fra ca 1t og 10min (20W) til ca 40-45min (30W) . Det
er heller ikke den helt store forskjellen i varmeutvikling fra pæren slik at
man evt. skulle komme til å skade/brenne lampehuset/lyktehodet.