HTML 4.01 standart og <form> tagget = et l~
Fra : Joe

Dato : 28-10-03 11:30

Jeg har på det seneste, når jeg koder, forsøgt at overholde standarderne
for HTML 4.01, og testet mine sider på http://validator.w3.org/. Jeg er
i den forbindelse rendt ind i et lille problem. Når jeg bruger <form>
tagget således:

<form action="self.php" method="POST">
</form>

....smider IE noget der svare til en <br> efter <form> tagget som jeg
ikke kan slippe uden om. Dette fucker lidt med midt design.

Gør jeg derimod således:

er der ingen problemer, men så brokker http://validator.w3.org/ sig vildt.

Er der nogen der ved kender problemet / ved hvordan man undgår
problemet? Jeg vil jo gerne hve min side i korrekt HTML 4.01, men det
skal helst ikke øddelægge mit design.

MVH Joe

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-03 11:47

Joe skrev:

> ...smider IE noget der svare til en <br> efter <form> tagget

Er problemet den luft der opstår under formen eller det at der er
linjeskift efter formen?

Begge dele skyldes at form er et blokelement. Du kan styre luften
under formen med css-egenskaberne margin og padding:

form {
   margin-bottom: 0px;
   padding-bottom: 0px;
}

Hvis du vil helt af med linjeskiftet (som tabellen dog nok også er
skyld i), kan du sætte følgende egenskab:

form {
   display: inline;
}

- men jeg tror at det første er nok.

> Er der nogen der ved kender problemet / ved hvordan man undgår
> problemet? Jeg vil jo gerne hve min side i korrekt HTML 4.01,
> men det skal helst ikke øddelægge mit design.

Kig evt. på html.dk's tutorial om css - specielt afsnittene om
boksmodellen: <http://www.html.dk/tutorials/css/lektion9.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 28-10-03 11:52

Joe wrote:

> [...]
>
> ...smider IE noget der svare til en <br> efter <form> tagget som jeg
> ikke kan slippe uden om. Dette fucker lidt med midt design.

Det gør alle browsere. Det er fordi <form> er et afsnits-/blokelement (i
modsætning til et bogstav-/inlineelement). Det løses ved at bruge

<form action="self.php" method="POST" style="display: inline;">

[snip]
> er der ingen problemer, men så brokker http://validator.w3.org/ sig vildt.

En anden gang er det nok en fordel at du fortæller _hvad_ den brokker
sig over, eller hvad den skriver, så kan vi lettere hjælpe

> Er der nogen der ved kender problemet / ved hvordan man undgår
> problemet? Jeg vil jo gerne hve min side i korrekt HTML 4.01, men det
> skal helst ikke øddelægge mit design.

Nej - de to dele (design og validering) skulle helst hjælpes ad

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-03 12:16

Jesper Brunholm skrev:

> En anden gang er det nok en fordel at du fortæller _hvad_ den
> brokker sig over, eller hvad den skriver, så kan vi lettere
> hjælpe

Det er generelt set korrekt - men lige i tilfældet her er fejlen
efter min mening ret oplagt.

Det eksempel der gav fejl havde følgende struktur:

Der må ikke være andet end tabelcelleelementer (<td> eller <th>)
inde i en <tr>.

Løsningen til problemet med linjeskift er (som alle tre hidtidige
svar også har pointeret) at benytte css - ikke at ændre html-koden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Joe

Dato : 28-10-03 12:38

Tak til alle der svarede.....jeg skal nok forsøge at være mere præcis i
mine spørgsmål i fremtiden..... og det løste mit problem.

VH Joe

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-03 13:12

Joe skrev:

> Tak til alle der svarede

Velbekomme.

> jeg skal nok forsøge at være mere præcis i mine spørgsmål i
> fremtiden

Der var ikke noget større problem med dit indlæg - men det er
selvfølgelig altid en god ide at spørge præcist.

> ..... og det løste mit problem.

Hvad løste dit problem? Det er lidt svært at se når du svarer oven
over det du citerer. Læs gerne min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Joe

Dato : 28-10-03 12:52

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-10-03 11:53

Joe <amplifymysoul@hotmail.com> skrev :

><form action="self.php" method="POST">

>...smider IE noget der svare til en <br> efter <form> tagget som jeg
>ikke kan slippe uden om. Dette fucker lidt med midt design.

Fordi form er et blockelement.

<form style="display: inline" action ...
--
Knud