Rygter: smalle og energibesparende lysstof~
Fra : Roar

Dato : 28-10-03 11:28

Hej NG

Jeg skal anskaffe mig et nyt akvarium med lampe og er derfor lidt ops.
på, hvad der rører sig.
Og så var det, at jeg fik følgende rygte under neglene ('og der er
ganske vist'):
en bekendt, der kender en i Roskilde Akvarieforening, der kender en
elektriker, der siger, at der en nogle lysstofrør på vej på markedet
som er 2 cm bredde. De skulle bruge væsentlig mindre engergi end de
nuværende lysstofrør, og dermed også afgive mindre varme.
Har det noget på sig (der går ikke røg af en brand, uden at der er
ild) og har det nogen aktualitet for os akvariefolk?

Vh Roar

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 28-10-03 16:20

Hej Roar

De rør du har hørt om er T5 rør. De forhandles i danmark af bl.a.
akvarieudstyr.dk, men er rimeligt dyre i indkøb. Du kan sikkert med stor
fordel kigge på "gør-det-selv" sæt fra Tyskland. Rørene spås af mange at få
stor betydning inden for saltvandsakvarier, så prøv at søge på de to ting
samlet

/Ole

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-10-03 22:43

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole(fjern.dette)@vandborgnet.dk> skrev i en
meddelelse news:3f9e8920$0$30083$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]

> stor betydning inden for saltvandsakvarier, så prøv at søge på de to ting

Der er ingen tvivl om at det er T5 rør, blot er de ikke 2 cm tyke, men
kun 16 mm i diameter.
Desværre er de hammer dyre i indkøb, og færdig lavede armaturer er
tilsvarende dyre.
Det er nu ikke nødvendigt at købe løsdelene i Tyskland, Planteimporten
ligger inde med både forkoblinger(spoler),
fatninger, klemmer og sårme også rør *s*. En forkobling koster ca 300 kr,
og fatningerne omkring 15 kr pr stk.

Carsten

Fra : Jens Jensen

Dato : 29-10-03 08:47

"Carsten Gall" <xxcgallxx@xxvip.cybercity.dkxx> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligger inde med både forkoblinger(spoler),
> fatninger, klemmer og sårme også rør *s*. En forkobling koster ca 300

Hvad er en forkobling? Er det den man også kalder en ballast?

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-10-03 16:21

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
> "Carsten Gall" <xxcgallxx@xxvip.cybercity.dkxx> skrev i en meddelelse
Planteimporten
> kr,
>
> Hvad er en forkobling? Er det den man også kalder en ballast?

Nej det er det ikke, men så vidt jeg ved, er den eneste forskel på en
spole og en forkobling, at til forkoblingen, skal der ikke bruges nogen
glimtænder, og lyset blinker ikke ved opstart.
T5 rør bruger ikke mindre strøm, men giver markant mere lys.
Selvfølgeligt kan man så gå ned i størrelse, men så får man heller ikke
lys helt ud i hjørnerne.

Selvfølgeligt kan du flytte spolen/forkoblingen ud af lampen. Mine sidder
på ydersiden af lampekassen.

Carsten

Fra : Jens Jensen

Dato : 29-10-03 08:51

> [...]
> Har det noget på sig (der går ikke røg af en brand, uden at der er
> ild) og har det nogen aktualitet for os akvariefolk?

Hvis man har problemer med varmen, så kan man flytte ballasten/spolen ud af
lampen.

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 30-10-03 16:30