fremgangsmåde ved ejerskift af I/S ??
Fra : Thomas

Dato : 27-10-03 21:38

hejsa allesammen

jeg er med i et I/S hvor vi er 4 ejere, de 3 andr har nu overdraget mig
firmaet og har underskrevet en seddel om dette.

hvad gør jeg nu ??

kan jeg bare meddele told og skat om ejerskiftet ??

eller skal firmaet nedlægges og oprettes igen bagefter, og får jeg så samme
se nummer ??

er der nogen der har en nem forståelig opskrift på et ejerskifte

thomas

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-03 00:14

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote in message
> [...]
> firmaet og har underskrevet en seddel om dette.
> eller skal firmaet nedlægges og oprettes igen bagefter, og får jeg så

Hej Thomas

For 4 år siden lavede jeg selv samme nummer - købte min makker ud af vores
fælles I/S og dannede i stedet en enkeltmandsvirksomhed. Da selskabsformen
ændres betragter Told & Skat det som en nedlæggelse af det gamle firma og
påbegyndelse af et nyt - derfor får du et nyt SE-nummer.

Jeg fik ingen forklaring på hvorfor - kun at "sådan var det bare". Jeg kunne
dog forestille mig, at det skyldes, at i I/S'et var vi 2 ejere, der hæftede
solidarisk for momsen og anden gæld til det offentlige. Hvis T&S tillod mig
at køre videre med samme SE-nummer, ville de i princippet afskære sig selv
fra retten til at indkassere penge hos min makker, hvis jeg ikke kunne
betale den forfaldne moms. Der skulle derfor laves en regnskabsafslutning på
I/S'et, hvorefter jeg ku' fortsætte som en enkeltmandsvirksomhed med samme
navn - men et nyt SE-nummer.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com
chefredaktør, www.unfairpris.dk

Fra : Team Momentum

Dato : 29-10-03 14:51

> [...]
samme
> se nummer ??
>
> er der nogen der har en nem forståelig opskrift på et ejerskifte

Havde en gang samme problem og henvendte mig til told og skat. Jeg måtte
lukke I/S 'et helt ned om momsregistrere mig på ny, fordi der ikke kun kan
være én ejer af et I/S.

Altså=nyt cvr nummer.

MVH
Kenneth