Moms af salg til andet EU-land?
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 27-10-03 18:18

Jeg har i år faktureret en virksomhed i et andet EU-land for langt over de
250.000, jeg har hørt [1] er grænsen.

Skal jeg selv momsregistreres i det modsatte land? Er det overhovedet
nødvendigt? Vil jeg automatisk blive kontaktet af "fjernlandet", hvis de
ønsker mig momsregistreret?

Momsen i det andet land er kun 22%, men jeg har indtil videre kørt 25% på
alle fakturaerne, og firmaet i den modsatte ende har betalt. Er jeg så ude
over alle problemer?

[1] Jeg tænker her på amazon.co.uk i England, som Told&Skat har krævet
afregner dansk moms, da de sælger for mere end 250.000DKK til Danmark om
året.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : Knud Berggreen

Dato : 27-10-03 23:45

On Mon, 27 Oct 2003 18:18:23 +0100, "Anders Vind Ebbesen"
<usenet@ebbesen.org> wrote:

> [...]
>
>[1] Jeg tænker her på amazon.co.uk i England, som Told&Skat har krævet
>afregner dansk moms, da de sælger for mere end 250.000DKK til Danmark om

Du har faktisk gjort det forkert...
Når du sælger til en virksomhed indenfor EU skal du bede om
virksomhedens momsnummer og derved sælge uden moms.
Omsætningen indberettes til T&S i en såkaldt listeangivelse.

Det er kun ved salg til private ikke-momsregistrerede kunder
at du skal beregne moms hvor den nævnte beløbsgrænse har
virkning
.... og så altså også til virksomheder der ikke kan/vil
oplyse deres momsnummer, men hvorfor skulle de ikke gøre
det? De kan jo alligevel ikke fradrage den danske moms i
noget som helst.

/Knud
--
Berggreen Service