Nødder
Fra : Allan Møller

Dato : 25-10-03 09:46

Ja jeg vil starte med at beklage min manglende viden om nødder og andet
haverelateret.
Jeg kunne godt tænke mig at få nogen hasselnødder, mandler eller lignende i
haven.
Kan man det i Danmark ? Er det træer eller buske ?

Mvh. Allan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-10-03 13:18

Allan Møller wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at få nogen hasselnødder, mandler eller
> lignende i haven.
> Kan man det i Danmark ? Er det træer eller buske ?

Hasselnødder er ikke noget problem - de gror vildt i skoven, så de kan
sagtens trives i en have.

Der findes forædlede have-sorter med lidt større nødder end de vilde
nødder.

Det er en stor busk eller et lille træ.

Mandler er også "nødder" med en lille frugt rundt om - de kan trives ved
en lun sydvæg.

Det er et lille træ.

Valnødder trives også fint - men bliver et temmeligt stort træ.

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 26-10-03 00:12

On Sat, 25 Oct 2003 14:18:16 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.dk>
wrote:

>Det er en stor busk eller et lille træ.
Hassel er en busk.

mvh kmo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 26-10-03 05:35

kristian mikael de freitas olesen wrote:

> Hassel er en busk.

Nej, de findes også som træer, de er bare ikke så almindelige endnu

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 26-10-03 16:09

On Sun, 26 Oct 2003 05:35:28 +0100, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>Nej, de findes også som træer, de er bare ikke så almindelige endnu
Det kunne jeg godt tænke mig at se et billede af.

mvh kmo

Fra : Bent

Dato : 26-10-03 18:53

kristian mikael de freitas olesen wrote:

> Det kunne jeg godt tænke mig at se et billede af.
>
> mvh kmo
Det er vel en opstammet busk, så botanisk er det stadig en busk, men ser ud
som et træ.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 27-10-03 02:19

On Sun, 26 Oct 2003 18:53:17 +0100, Bent <ebbp@mail1.stofanet.dk>
wrote:

>Det er vel en opstammet busk, så botanisk er det stadig en busk, men ser ud
>som et træ.
Det tror jeg også.
Jeg tror ikke man kan lave et hasseltræ.

mvh kmo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-10-03 04:01

kristian mikael de freitas olesen wrote:

> Det kunne jeg godt tænke mig at se et billede af

Prøv google:

Corylus colurna eller
Turkish Filbert

http://www.coloradotrees.org/treeomonth/2001/sep_01.htm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-10-03 10:13

On Mon, 27 Oct 2003 04:01:27 +0100, Peter Ole Kvint

>Prøv google:
>
>Corylus colurna eller

Altså en tyrkisk hassel og ikke det vi her i landet forbinder med en
hassel.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-10-03 15:00

Mads Lie Jensen wrote:

> Altså en tyrkisk hassel og ikke det vi her i landet forbinder med en
> hassel.

Den får da nøder, og der findes mellemformer imellem den og
almindlig hassel. De tykskalde hasselnøder,
som du køber til jul er fra tyrkisk hassel

Fra : Peter Mortensen

Dato : 27-10-03 01:50

On Sun, 26 Oct 2003 05:35:28 +0100, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>Nej, de findes også som træer, de er bare ikke så almindelige endnu

Det er vel et definitions-spørgsmål. Hvad kalder man noget
som er meget højt, men flerstammet. Hvis noget er 10 m højt,
kan man så kalde det en busk? Hvis noget har 25 stammer, kan
man så kalde det et træ?

"In the beginning the universe was created. This
has made a lot of people very angry." --D. Adams
--

Regards,
Peter Mortensen

Peter Mortensen, E-mail: NukeSPAMMERSpmortensen@forskning.dk
Software Engineer, M.Sc.E.E. 65 97 39 39 / 23 34 29 88.
Bioinformatics Application developer
<http://mortensenforskn.homepage.dk/> and maybe
<http://radio.weblogs.com/0106961/>
DKK 26600 (US$ 3800) charge to accept unsolicited commercial messages.
Echelon illegal secret conspiracy corruption bribe return commission.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 27-10-03 02:13

On Mon, 27 Oct 2003 00:50:01 GMT, NukeSPAMMERSmortensen@protana.com
(Peter Mortensen) wrote:

>Det er vel et definitions-spørgsmål.
Ja.

>Hvad kalder man noget som er meget højt, men flerstammet.
Busk.

>Hvis noget er 10 m højt, kan man så kalde det en busk?
Ja

>Hvis noget har 25 stammer, kan man så kalde det et træ?
Umiddelbart nej.
Hvis flere stammer skyldes tidligere afhugning og efterfølgende
skuddannelse ved stubben, er det ikke en busk, men stadig et træ.

mvh kmo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-10-03 04:06

Peter Mortensen wrote:

> [...]
> som er meget højt, men flerstammet. Hvis noget er 10 m højt,
> kan man så kalde det en busk? Hvis noget har 25 stammer, kan

Er det et træ?

De kan blive over 15m i Danmark.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 27-10-03 23:43

On Mon, 27 Oct 2003 04:06:16 +0100, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>http://www.coloradotrees.org/treeomonth/2001/sep_01.htm
>
>Er det et træ?
Ja
Et træ i birkefamilien, Betulaceae

>De kan blive over 15m i Danmark.
Og ...?
Det er ikke højden, der skiller buske og træer, men antallet af vedede
stængler fra roden.

mvh kmo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-10-03 15:02

> [...]

> Et træ i birkefamilien, Betulaceae

> Og ...?
> Det er ikke højden, der skiller buske og træer, men antallet af vedede

En stykke oppe har den tit flere stammer.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 28-10-03 17:43

On Tue, 28 Oct 2003 15:01:53 +0100, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>En stykke oppe har den tit flere stammer
Jeg vil kalde det forgreninger, men er på siddende mås usikker på om,
min fornemmelse af at det kun er stænglen fra roden der kaldes stamme,
er rigtig.
Man kan kalde det grundstammen?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 31-10-03 07:30

> [...]

> Jeg vil kalde det forgreninger, men er på siddende mås usikker på om,
> min fornemmelse af at det kun er stænglen fra roden der kaldes stamme,

Nej, for den findes kun på podede planter.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 31-10-03 20:46

On Fri, 31 Oct 2003 07:30:26 +0100, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>Nej, for den findes kun på podede planter.
Det er så et gartnerudtryk. Det kender jeg ikke meget til.
Men jeg har også fundet et bedre ord, nemlig hovedstammen.

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 28-10-03 00:03

On Mon, 27 Oct 2003 04:06:16 +0100, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>http://www.coloradotrees.org/treeomonth/2001/sep_01.htm
>
>Er det et træ?
Mit første svar kan måske misforstås.
Jeg svarer ja, til at det er et træ, fordi det har een stamme.
At det hører til birkefamilien står på siden.
Jeg undrer mig dog over at siden placerer en Corylus sp.
i birkefamilien og ikke i hasselfamilien.
Begge familier er dog beslægtede idet de hører til birkeordenen
Fagales.

mvh kmo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-10-03 15:05

> [...]

> At det hører til birkefamilien står på siden.
> Jeg undrer mig dog over at siden placerer en Corylus sp.
> i birkefamilien og ikke i hasselfamilien.

Der findes ikke noget fast system for plantefamilerne.

Buksbom, troldnød og papegøjetræ har hver deres famille selvom de er
nærbeslægtede.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 28-10-03 17:31

On Tue, 28 Oct 2003 15:04:47 +0100, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>Der findes ikke noget fast system for plantefamilerne.
Nå da da ...
Det gør der da.
Hvad mener du med at der ikke findes noget fast system?

>Buksbom, troldnød og papegøjetræ har hver deres famille selvom de er
>nærbeslægtede.
Jeg kender ikke lige på siddende mås hvor disse planter placeres, men
hvis de tilhører hver sim familie er der en grund til det.
Men det er da ikke unormalt at nærtbeslægtede arter tilhører hver sin
familie.

mvh kmo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 31-10-03 07:33

kristian mikael de freitas olesen wrote:

> Nå da da ...
> Det gør der da.
> Hvad mener du med at der ikke findes noget fast system?

At der ikke findes et system som alle bøger bruger.

> [...]
> hvis de tilhører hver sim familie er der en grund til det.
> Men det er da ikke unormalt at nærtbeslægtede arter tilhører hver sin

Det er menings løst at nærstående arter har hver deres famille.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 31-10-03 20:44

On Fri, 31 Oct 2003 07:32:54 +0100, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>At der ikke findes et system som alle bøger bruger.
Hmm... Gad vide hvad det er for bøger du kikker i.
Det er en meget præcis systematisk metode man bruger til at
systematisere planter - taxonomi. Den er international.

>Det er menings løst at nærstående arter har hver deres famille.
Aldeles ikke.
Jeg er ikke herre over det, så det må du tage op med de forskellige
botaniske institutter rundt om i Verden, der beskæftiger sig med
dette.

mvh kmo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-11-03 10:00

kristian mikael de freitas olesen wrote:

> Hmm... Gad vide hvad det er for bøger du kikker i.
> Det er en meget præcis systematisk metode man bruger til at
> systematisere planter - taxonomi. Den er international.

Nå hvorfor er det så sådan at man både kan finde ud af
Hassel tilhøre Hasselfamilien og birkefamilien?

> Aldeles ikke.
> Jeg er ikke herre over det, så det må du tage op med de forskellige
> botaniske institutter rundt om i Verden, der beskæftiger sig med
> dette.

Er du kar over hvor mange der er?

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 01-11-03 10:48

> Nå hvorfor er det så sådan at man både kan finde ud af
> Hassel tilhøre Hasselfamilien og birkefamilien?

> Er du kar over hvor mange der er?

Kværulant.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 01-11-03 10:58

On Sat, 01 Nov 2003 09:59:58 +0100, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>Nå hvorfor er det så sådan at man både kan finde ud af
>Hassel tilhøre Hasselfamilien og birkefamilien?
Det gør den heller ikke.
Hassel (Corylus avellana) hører til Hasselfamilien (Corylaceae) som
hører til birkeordenen (Betulales).
Det der forvirrede mig, var at det træ, der tidligere i tråden blev
henvist til.
Det var en Corylus columa, jeg ved ikke hvad den hedder på dansk.
Der står på den hjemmeside, at den tilhører Betulaceae (Birkefam.).
Nu har jeg surfet lidt rundt og fundet ud af at både C. avellana og C.
columa placeres både i birkefam. og hasselfam.
Det kan skyldes at hasselfam. er så lille at nogle botanikere ikke
regner den for en selvstændig familie.

mvh kmo

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-11-03 11:21

On Sat, 01 Nov 2003 10:58:03 +0100, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbpost.invalid> wrote:

>Det var en Corylus columa, jeg ved ikke hvad den hedder på dansk.

Tyrkisk hassel hedder den.

> [...]
>columa placeres både i birkefam. og hasselfam.
>Det kan skyldes at hasselfam. er så lille at nogle botanikere ikke

Uden at være helt inde i botaniske tilhørsforhold osv. så har jeg hørt
at der de sidste par år har været ret store omvæltninger i
plantefamilierne. Nogle familier findes slet ikke mere, andre er kommet
til. Det øger jo ikke ligefrem forståelsen

http://www.gartneriet.dk

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 01-11-03 14:22

On Sat, 01 Nov 2003 11:20:58 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>plantefamilierne. Nogle familier findes slet ikke mere, andre er kommet
>til. Det øger jo ikke ligefrem forståelsen
Jeg har allerede sendt en forespørgsel til Botanisk Institut på
Københavns Universitet; så nu er det jo spændende hvad de svarer.
Min bog om taxonomi er fra 1973, så det er ikke usandsynligt at der er
sket landvindinger i forskningen her også.
Jeg kan da svagt huske, at der dengang var noget uenighed om
Bøgeordenen (Fagales), som kun indeholder een familie nemlig
Skalfrugtfamilien (Fagaceae), skulle betragtes som en selvstændig
orden, eller om Fagaceae skulle henføres til samme orden som de to
familier i Birkeordenen (Betulales).

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 06-11-03 16:32

On Sat, 01 Nov 2003 14:21:38 +0100, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbpost.invalid> wrote:

>Jeg har allerede sendt en forespørgsel til Botanisk Institut på
>Københavns Universitet;
Og idag er der kommet et svar fra Jette Dahl Møller på BI.
Hun skriver:
"Det er ganske korrekt, at man tidligere regnede Corylus colurna
(bemærk stavemåden) og øvrige Corylus til Corylaceae. Det er
imidlertid således, at de fleste moderne taxonomer inkluderer den i
Betulaceae."

Så min forvirring omkring dette skyldes at min "lærdom" er gammeldags,
og jeg beklager hvis jeg har været påståelig desangående.

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 31-10-03 04:29

(Peter Mortensen) wrote:

>Det er vel et definitions-spørgsmål.
Jeg har lige i dk.natur skrevet et indlæg, hvor jeg citerer et
botanisk værk om dette.
<cnk3qv0iuhbn793u267l50giviofg9pg58@4ax.com>

Jeg refererer til denne tråd og glemte i farten at debatten om
forskellen mellem træer og buske foregik her og ikke i d.n.

mvh kmo

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-10-03 19:47

kristian mikael de freitas olesen wrote:
> Hassel er en busk.

Det har du vist ret i - men når man på i tur i skoven har siddet i nogle
5-6 meter høje stammer og plukket nødder, så er man tilbøjelig til at
kalde det for et træ.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-10-03 22:09

> [...]

> sagtens trives i en have.
>
> Der findes forædlede have-sorter med lidt større nødder end de vilde

Må jeg komme med et tillægsspørgsmål? Tak ! Det gør jeg så
Vi har nogle hasselbuske i række, de er ca. 10 år gamle, sætter ikke ret
mange nødder (i hvert fald ikke i år!)
Mener at have hørt, at det kan forbedre frugtsætningen, hvis man skærer
dem ned til cirka ankelhøjde nu her i vinter. De skulle så sætte nye
skud og blive bedre ydende med nødder?

Har nogen af jer erfaring med metoden? Virker den?

> Valnødder trives også fint - men bliver et temmeligt stort træ.

Ja, et smukt træ. Frugterne er også særdeles velegnede til kryddersnaps
(!)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Calle.

Dato : 30-10-03 22:16

Mich. Ottosen wrote:
> [...]
> sætte nye skud og blive bedre ydende med nødder?
>
> Har nogen af jer erfaring med metoden? Virker den?

normalt fjerner man bare de tykkeste stammer hver år.
Hos både mig, og mine forældre har der været rigtigt mange nødder i år
--
Calle

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-10-03 23:51

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> skrev:

> Har nogen af jer erfaring med metoden? Virker den?

Vi har 9 enormt store nøddebuske - de er nok 5-6 meter
i højden og det samme i bredden - og de har givet mange
nødder i år. Sidste år gav de til gengæld kun nogle få
kilo. De giver normalt kun et stort udbytte hvert andet år.

De har stået der i 30 år og har aldrig været skåret ned -
og de bliver bare flottere og flottere.

Vi har så mange nødder at vi kan sælge af dem til jul

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Peter Mortensen

Dato : 25-10-03 18:34

wrote:

> [...]
>haverelateret.
>Jeg kunne godt tænke mig at få nogen hasselnødder, mandler eller lignende i

Ja., hassel trives fint. Som ved al anden nytte-plantning:
hold fri for græs mindst 1-2 m omkring busken/træet.
Planteskolerne sælger hassel som sætter særligt store
nødder.

Fra bogen "Danmarks træer og buske" (politikens håndbøger):
"Hassel blomstrer hvert år fra omkring 10-årsalderen, men
frugtsætningen er meget svingende afhængig af
vejrforholdene, bl.a. omfanget af frost omkring
blomstringstidspunktet"

Mandler hører vel troperne til (eller sub-troperne?). Den KAN
lade sig gøre i DK ifølge "Gyldendals store havebog", men er
nok ikke besværet værd.

>Er det træer eller buske ?

Hassel kan betegnes som en meget stor busk. Op til 12 m.

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 27-10-03 09:01

husk du skal have mindst 2 da de ikke er selvbestøvende.

Córylus, Hassel er en busk eller træ siger min systematisk botanik bog.

Córylus avellána Almindelig hassel oftest flerstammet busk

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 27-10-03 23:55

On Mon, 27 Oct 2003 09:01:00 +0100, "Tina Bach Nygaard"
<tinab@dsr.fjernmigkvl.dk> wrote:

>Córylus, Hassel er en busk eller træ siger min systematisk botanik bog.
Hvilken?
Corylaceae, hasselfam. består af ca. 40 arter.
Jeg skal ikke udelukke at enkelte kan være træer, jeg har ikke kunnet
finde noget der be- eller afkræfter dette.

>Córylus avellána Almindelig hassel oftest flerstammet busk
Corylus avelana er en busk, "oftest" er fejlinformation.
Hvis en busk er enstammet er det et træ.
Man kan naturligvis beskære stammerne, således at der kun vokser een
op, men det skal holdes ved lige, og så er der jo heller ikke tale om
en naturlig egenskab.
Et træ gør det fra naturens side (hæmmer yderligere vækst af skud fra
roden.)

mvh kmo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-10-03 15:08

> [...]

> en naturlig egenskab.
> Et træ gør det fra naturens side (hæmmer yderligere vækst af skud fra

Vilde hasslbuske kan godt være enstammde, fordi de kæmper om lyset.
Modsat i haverne hvor de har mere plads.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 28-10-03 17:49

On Tue, 28 Oct 2003 15:08:07 +0100, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>Vilde hasslbuske kan godt være enstammde, fordi de kæmper om lyset.
>Modsat i haverne hvor de har mere plads.
OK.
Det mindes jeg ikke at have set, men benægter ikke at det kan
forekomme.
Altså trækker jeg min udtalelse, om at "oftest" i beskrivelsen af
Hassel er overflødig, tilbage.
Planter opfører sig nogen gange somom de ikke har læst på lektien.

mvh kmo