Sneglehuse
Fra : Carsten Jensen

Dato : 25-10-03 19:26

Jeg har startet et akvarie op med sneglehuschilider og har i aften spist 12
vinbjergsnegle (mums). Jeg har skyllet sneglehusene i varmt vand længe, men
kan stadig lugte hvidløgen. Gør det noget ? Hvad kan jeg ellers gøre dem
rene i (uden at slå fiskene ihjel) ?

Carsten

Fra : Ole

Dato : 25-10-03 22:09

Jeg ved ikke om det gør noget at sneglehusene lugter af hvidløg, men
jeg ved at brintoverilte kan være en mulighed for rensning.
Hilsen Ole

Fra : Aardvark

Dato : 25-10-03 23:12

"Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> wrote in

> [...]
> vand længe, men kan stadig lugte hvidløgen. Gør det noget ? Hvad kan
> jeg ellers gøre dem rene i (uden at slå fiskene ihjel) ?

Oprindeligt, da jeg havde snegle-legere (Ocelatus og Brevis) blev der
sagt til mig, at mad snegle var 'farlige' at købe, da man aldrig fik
renset dem helt, og at de derved gik i forrådnelse i akvariet.
Jeg købte 10 sneglehuse (store) i en forretning, som var helt klart
lugtfrie, og de var ikke så dyre...og...jeg hader også at spise
snegle...hehe

/Aard

Fra : Carsten Jensen

Dato : 26-10-03 06:22

Jeg har de købte snegle i det andet akvarie, men i mange bøger står at man
kan bruge vinbjergsnegle. Jeg fik 12 vinbjergsnegle for 29kr incl et måltid
og dem fra akvariehandleren koster 5kr stk.
Jeg prøver det med brintoilten og vender tilbage hvis det virker.

Jeg har også ocelatus, men er de ikke meget voldsome ved de andre fisk ? Jeg
har 5 og der er en stor imellem som mener alle sneglehusene er hans.

Carsten

Carsten

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-10-03 15:04

"Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg
> har 5 og der er en stor imellem som mener alle sneglehusene er hans.

Eller hvad med en tur langs stranden? Der kan man finde flote
Konksneglehue, de er en hel del mere solide en
vinbjerg sneglehuse, og lidt større. Har også den fordel at fiskene ikke
lige sådan kan flytte rundt på dem.

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 26-10-03 16:03

Stranden ?? Jeg dykker en del med harpun og har ikke set (tænkt på ) at
finde sneglehuse. Skal man se godt efter eller er der mange ?

Carsten

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-10-03 16:57

> Stranden ?? Jeg dykker en del med harpun og har ikke set (tænkt på ) at
> finde sneglehuse. Skal man se godt efter eller er der mange ?

Hvis du har dykket, så vil du også have set dem. De er ret almindelige,
men tror ikke de findes over alt.

Carsten

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 26-10-03 17:22

Til gengæld passer de bare meget dårligt ind i et Tanganyika-akvarium - hvis
du altså spørger mig!

Mikkel

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-10-03 18:43

"Mikkel Stepién Munk" <nobody@nowhere.com> wrote in message
> Til gengæld passer de bare meget dårligt ind i et Tanganyika-akvarium
> - hvis du altså spørger mig!

Værre end vinbjergsnegle? - selvom de sidste kan tænkes at være en fordel
for fisk, der ka' li' hvidløg
Jeg skal gerne indrømme, at jeg ikke er verdensmester i sneglehuscichlider,
men jeg har puslet en lille smule med det. Og har setr en hel del billeder
fra de biotoper i Tanganyikasøen, hvor sneglehuscichliderne bor. Og kan ikke
se, at det kan have nogen som helst betydning, hvilke sneglehuse, der
benyttes, al den stund at sneglehusene er mere eller mindre begravet.
"My way" er efter lidt eksperimenteren (og succeskriteriet er trivsel og
spændende adfærd):
Jeg bruger så mange sneglehuse, at de dækker bunden totalt. For at sikre, at
de er tømt for luft, roterer jeg alle sammen en gang under vand, før de får
lov til at synke til bunds. Derefter (satdigvæk med vand i akvariet) hælder
jeg så sand ud over hele bunden, så kun toppen af sneglehusene stikker op
over. Da jeg sørger for at alle sneglehuse ikke vender åbningen nedad
(hvilket ikke er det samme, som at alle vender op ad!) og de er næsten
dækket af sand, går mine meleagris'er i gang med at finde gode sneglehuse og
grave dem fri fra sandet. Det er simpelthen en fryd at se denne aktivitet.
Og da sandemængden er så stor at de når det graver et sneglehus fri begraver
nogle andre, er der altid noget at rive i for de små wannabee-entrepenører.
Havde jeg adgang til uendelige mængder billig el, ville jeg fyre så meget
lys af, at alt hurtigt ville gro til i alger (se billederne fra T-søend
sneglehusbiotoper), men det synes jeg ikke er rimeligt.
Men - og det var vel udgangspunktet - jeg synes ikke det er specielt
afgørende hvilke sneglehuse, der er tale om. Og en tur på stranden efter
lidt pålandsstorm kan i løbet af en halv time give en hel sækfuld
konksneglehuse, som fiskene tilsyneladende er begejstrede for.
Og så lidt om rensningen af disse: Jeg er en doven hund, og foretrækker at
lade vorherre og hans små bakterielle hjælpere gøre arbejdet - hvis det
overhovedet er nødvendigt. Når konksneglehusene blæser op på stranden, har
de været døde længe, og er efter min erfaring stort set rene. Jeg plejer at
smide dem i en spand med ferskvand, og så lade dem ligge et par døgn. Når
jeg så tager dem om, snuser jeg til åbningen. Lugter denne af enten
ingenting eller af "hav", så er den fin. Er der organiske rester lugter man
det tydeligt - og så får de bare lov til at ligge en uges tid i ferskvandet
(indendørs på denne årstid - der sker ikke noget, hvis vandet er iskoldt).
Så er de rene.

vh

Jan

--
Haves: super ynglepar Neolamprologus leleupi (kuldstørrelser + 200)
Ønskes: Sneglehuscichlider (ikke meleagris) eller andre små Tanganyikaer.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-10-03 18:55

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message

Fandt lige et billede af sneglehuse, der ligger som jeg synes de skal ligge
(selvom jeg ville bruge mange flere):
http://tanganyika.netliberte.org/Lamprologues/Neolamprologus_helianthus_4_EG.jpg

vh
Jan

--
Haves: ynglepar Neolamprologus helianthus og en flok unger 2-3 cm.
Ønskes: Sneglehuscichlider (ikke meleagris) eller andre små Tanganyikaer.
Jeg er i princippet hamrende ligeglad med prisen, forærer
evt. gerne fiskene væk til seriøs liebhaver - men vil selvfølgeligt helst
bytte.

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 26-10-03 20:18

Jo, jeg synes faktisk vinbjergsnegle passer bedre ind i et
Tanganyika-akvarium end konksneglehuse - om det bare er mig skal jeg lade
være usagt!

Men du har da helt ret i, at det er hamrende ligegyldigt - i princippet -
hvilke sneglehuse man bruger! Så er det jo bare op til ens smag - og måske
temperament - hvilke man foretrækker!!

Mikkel

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-10-03 03:34

"Mikkel Stepién Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilke sneglehuse man bruger! Så er det jo bare op til ens smag - og måske

Det er ganske underordnet hvilket sneglehus man bruger, men konken er
meget mere solid i huset end vinbjerg sneglens.
Og når selve huset bliver gravet ned så kun åbningen er fri, kna det være
ganske underordnet hvilken snegl der har lagt hs til.

Carsten

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 27-10-03 16:07

Vinbjergsneglehuse er da solide nok til at huse cichlider - det er jo ikke
tanks vi holder

Fra : Jon Batsberg

Dato : 26-10-03 17:15

> Stranden ?? Jeg dykker en del med harpun og har ikke set (tænkt på ) at
> finde sneglehuse. Skal man se godt efter eller er der mange ?

Jeg tror Carten snakker om ganske alm. konkylie, se her:
http://www.svada.dk/images/Konkylie.jpg

Dem er der masser af på de danske strande har selv en del i huset da
kæresten bruger dem til sine dekorationer.
Om de kan bruges til de omtalte Chiclider aner jeg ikke..

M.v.h
Jon Batsberg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-10-03 18:55

"Jon Batsberg" <jon@batsberg.dk> wrote in message

> Jeg tror Carten snakker om ganske alm. konkylie, se her:
> http://www.svada.dk/images/Konkylie.jpg
>
> Dem er der masser af på de danske strande har selv en del i huset da
> kæresten bruger dem til sine dekorationer.

Hvor dælen har du set den henne?
Det ligner ikke en almindelig konk (de danske konk'er jeg har set er ikke så
smukke).
Se en konk her:
http://www.foodsubs.com/Photos/conchmeat3.jpg

vh
Jan

--
Haves: ynglepar Neolamprologus helianthus og en flok unger 2-3 cm.
Ønskes: Sneglehuscichlider (ikke meleagris) eller andre små Tanganyikaer.
Jeg er i princippet hamrende ligeglad med prisen, forærer
evt. gerne fiskene væk til liebhaver.

Fra : Jon Batsberg

Dato : 26-10-03 19:00

> Hvor dælen har du set den henne?

På googles image-søgning.

Fra : Jesper Buch

Dato : 26-10-03 07:44

> Oprindeligt, da jeg havde snegle-legere (Ocelatus og Brevis) blev der
> sagt til mig, at mad snegle var 'farlige' at købe, da man aldrig fik
> renset dem helt, og at de derved gik i forrådnelse i akvariet.

Hvad gør folk som har snegle i deres akvarier så ? Der er da ingen der
samle døde malajsnegle op fra bundlaget.

Det må da være en ivrig sælger der har bildt dig det ind.
Den smulle organisk nedbrydeligt material der måtte sidde på efter kogning
og rensning er ubetydelig sammenlignet med hvad akvariet ellers skal
nedbryde.

Med hensyn til hvidløgs lugt så skal sneglehuse koges igen efter at du har
renset dem.
Så koger du også den smule kød af som måtte sidde på.

Fra : Aardvark

Dato : 26-10-03 10:51

> [...]
> har renset dem.
> Så koger du også den smule kød af som måtte sidde på.

Det er faktisk en udløber af en diskussion vi har haft herinde før...at
rådet blev givet til IKKE at bruge dem man køber i supermarkederne.
Men hvis det er ok for jer, at købe dem, så go ahead.
Har ikke prøvet dem i supermarkederne, ergo aner jeg ikke om de er gode
eller dårlige

/Aard

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-10-03 18:56

"Aardvark" <AardvarkREMOVE@mail.sonofon.dk> wrote in message

> Har ikke prøvet dem i supermarkederne, ergo aner jeg ikke om de er
> gode eller dårlige

IMHO er de for små.

vh
Jan

vh
Jan

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 26-10-03 10:44

Du kan godt smide dem i selvom du kan lugte hvidløgen - det sker der intet
ved!

Fra : Brian C

Dato : 26-10-03 11:38

Jeg ved ikke om det har været nævnt, men i en del supermarkeder kan man købe
tomme
sneglehuse, hvor det er meningen man selv skal komme fyld i... bvadrr
De lugter ikke af hvidløg, og de fungere udemærket i akvrier, har selv brugt
dem

--
/Brian C.
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

Fra : Carsten Jensen

Dato : 26-10-03 20:06

Jeg takker for de mange svar. Jeg har købt dyre sneglehuse ved min
akvariepusher og vinbjerghusene er kun meget lidt mindre, og samme brune
farve. På et af billederne er sneglehusene hvide. Hvilken farve har de i
t.søen ? Er occelatus meget agrasive? Jeg har en stor ocelatus som mener
alle sneglehuse er hans. Der går 5 occelatus i et 325 l, sammen med
krebendis, kobberpansermaller og lidt selvskabsfisk, men han jager kun med
sine egne.

Carsten

Fra : news.stofanet.dk

Dato : 27-10-03 21:19

> [...]
> akvariepusher og vinbjerghusene er kun meget lidt mindre, og samme brune
> farve. På et af billederne er sneglehusene hvide. Hvilken farve har de i

Udfra din beskrivelse lyder det som malawi sneglehuse, du har fået fat i.
Disse er brune, og en anelse større end vinbjerg-sneglehuse. Tanganyika
sneglehusene er som du selv siger helt hvide, så man skulle tro de blev
renset inden de havner hos dyrehandelen. Men med noget godt lys, bliver de
dog hurtigt overbegroet med alger, og får et mere naturligt udseende.

se evt: http://www.ikola.dk/gallery/tanganyika/n-brevis.html

Tanganyika sneglehusene er desuden en del mindre end vinbjerg-sneglehusene,
hvilket gør at hannerne ikke kan komme ind i husene, for nogle af sneglehus
cichlidernes vedkommende.

Men både vinbjerg og malawi sneglehusene er fortrinlige til de fleste typer
sneglehus-cichlider.

mvh
René
www.ikola.dk