Kribensis
Fra : Jon Batsberg

Dato : 25-10-03 19:14

Hej!

Så er jeg tilbage angående den Kribensis der åd mine Neonfisk.
Jeg droppede neon og købte istedet en stime Guldbarber så den sag er ude af
verden.

Men: Min hun-Kribensis er stadig MEGET agressiv den angriber/jagter alle
fisk i hele akvariet:

Rødnæser
Sugemaller
Guldbarber
Marmor Scalarer
Pragtsmerling
og desuden er den specielt ude efter min han-Kribensis.

Han Kribensis gemmer sig bag pumpen hele tiden. 2-3 gange i timen bliver den
så jagtet et par runder i akvariet og så tilbage og gemme sig indtil hunnen
finder den igen. Så gentager det hele sig.

Hvad sker der?
Det er ret belastende da bl.a. scalarerne virker ret stressede over denne
situation.

Naturen skal gå sin gang, men er dette overhovedet Kribensis-natur?

Facts:
128 l Effect line, 25 grader.
Fodrer med myggelarver og tørfoder.

Jeg er 100% sikker på at det er en hun-Kribensis. Hannen er jeg 80% sikker
på, den er ihvertfald mindre farvestrålende, og sælgeren sagde at det var et
"par".

M.v.h.
Jon Batsberg

Fra : Knud

Dato : 25-10-03 19:50

Det lyder som om den er ved at gøre klar til at yngle, har den et skjulested
(kokosnød eller lign.)

Fra : Jon Batsberg

Dato : 25-10-03 20:36

1 halv kokosnød i hvert af de bagerste hjørner. Den ene bliver dog meste
brugt af pragtsmerlingerne.
Jeg har kun haft dem i en måned og det har været som beskrevet siden jeg fik
dem.

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 25-10-03 21:03

Jon Batsberg wrote:
> Hej!

> Men: Min hun-Kribensis er stadig MEGET agressiv den angriber/jagter
> alle fisk i hele akvariet:
>

> Hvad sker der?

Hun spiller helt klart op til familieforøgelse.

> Det er ret belastende da bl.a. scalarerne virker ret stressede over
> denne situation.

Det er nu også synd at holde scalarer sammen med aggressive cichlider i et
128 liters akvarium

Det gælder i øvrigt også for pragtsmerlinger..

> Naturen skal gå sin gang, men er dette overhovedet Kribensis-natur?

Ja

Volds

Fra : Jon Batsberg

Dato : 26-10-03 09:00

> Hun spiller helt klart op til familieforøgelse.

Ok! Det er da fedt nok..

> Det er nu også synd at holde scalarer sammen med aggressive cichlider i et
> 128 liters akvarium
>
> Det gælder i øvrigt også for pragtsmerlinger..

Det er jeg ked af at høre, specielt fordi det var dyrehandleren der "satte
det sammen" for mig.

M.v.h
Jon Batsberg

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 26-10-03 12:05

> Det er jeg ked af at høre, specielt fordi det var dyrehandleren der
> "satte det sammen" for mig.

Det er desværre ikke altid dyrehandleren der er den klogeste
Scalarer og pragtsmerlinger passer ikke sammen temperamentsmæssigt. Scalaren
vil gerne have lidt fred og ro, og det er ikke lige pragtsmerlingens stil. I
øvrigt bliver både scalarer og pragtsmerlinger for store til et 128 liters
akvarium.

Skal der endelig siges noget positivt, så vil du få stor fornøjelse af
kribbernes yngelpleje, når de til stadighed skal beskytte de små mod
pragtsmerlingerne. Du skal nok forvente, at de gamle vil være ret
aggressive.

Volds