Logbog
Fra : Søren Arnvig

Dato : 26-10-03 16:55

Jeg har ført en logbog på papir siden 1982.
En overgang prøvede jeg at bruge PC men syntes at det var
alt for besværligt. For omkring 10 år siden, havde
jeg en periode, hvor jeg ikke førte logbog fordi
jeg syntes at jeg var så erfaren at det ikke var nødvendigt,
men idag ærgrer det mig at jeg ikke har gemt oplysninger
om vrag og steder jeg har været.

Hvad gør I andre ?

Skal man overhovedet føre en logbog og hvor
omfattende skal registreringerne være ?

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 26-10-03 22:19

Søren Arnvig skrev i Message-ID:
<3f9bee8c$0$70010$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Hvad gør I andre ?

Jeg havde en papir til dyk nummer 300 (tror jeg). Så gad jeg ikke i lang
tid.

På et tidspunkt fik jeg en Vyper og DLede mine dyk - for at rode med
profilerne, men jeg har ikke gjort så meget i det på det seneste.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Johnny Christensen

Dato : 26-10-03 23:38

"Søren Arnvig" <venator@SPAMOFF_get2net.dk> wrote in message
> [...]
> om vrag og steder jeg har været.
>
> Hvad gør I andre ?
>
> Skal man overhovedet føre en logbog og hvor

Har ikke ført traditionel logbog over mine dyk i de sidste 7 år, men fører
en relativ ok logbog over vrag, de vigtige features derpå og hvis jeg fik
lavet noget rod. De dyk der gik perfekt er der ingen grund til at beskæftige
sig indgående med.

JZC

Fra : Allan Hansen

Dato : 27-10-03 11:18

Søren Arnvig <venator@SPAMOFF_get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f9bee8c$0$70010$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Skal man overhovedet føre en logbog og hvor
> omfattende skal registreringerne være ?

Jeg førte logbog de første 4-5 år jeg dykkede. Jeg skrev detaljerede om
dykket og forholdene i vandet ( sigt, strøm temp o. a. ). Desværre kunne det
ikke rigtigt bruges til planlægning og efterhånden ophørte jeg med at føre
logbog. Principielt mener jeg at man minimum bør føre en logbog der
beskrivet dykket ( tider, dybder, gasser og dykkerforhold ). Hvis man skulle
være uheldig at blive syg i egentligt ganske lang tid efter et dyk ( 24
timer ), er det jo ikke sikkert at man lige har sin makker/dykkerleder ved
hånden der kan bidrage med information. En logbog kunne hjælpe her.

Allan Hansen

Fra : Morten Saabye

Dato : 27-10-03 17:00

Jeg fører elektronisk logbog ved at tømme min Suunto over på PC´en..
Derved får jeg tid, dybde, profil mv. automatisk. Det er hurtigt og
nemt. Skriver dog ikke de store kommentarer andet end hvor
det var og hvis der skete noget helt specielt på dykket. Har haft glæde
af dette, da jeg enkelte gange er blevet bedt om at fremvise logbog ved
dyk i udlandet. Nu medbringer jeg et oversigts-print, når jeg rejser
(for en sikkerhedsskyld).. Ved dyk i fx udlandet, noterer jeg også
hvilket dragt, jeg brugte samt mængden af bly, da jeg så har gavn af den
info næste gang, jeg skal afsted.

MVH

/Morten Saabye

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 27-10-03 22:26

Jeg har altid skrevet skrevet mine dyk, og vil altid gøre det, ned næsten
alle informationer også dragt og inderdragt, også når jeg fotograferer med
MX 10 eller Sony P5 han jeg gå ind på et dyk og se hvad for nogle billeder
der er taget på hvad for et dyk, efter jeg købte Suunto's Cobra da den kom
frem har jeg det hele på PCen, men jeg skriver stadigt logbog og jeg har
ALLE's underskrift( 47 stk. )som jeg har dykket med i de godt 4 år og 370
dyk.

Sten Nordstrøm

Fra : Klaus Christensen

Dato : 28-10-03 19:32

Søren jeg var klar over at du har dykket længe, men at du er Gandalf med
Scuba, det anede jeg ikke... du må have kælderen fyldt af log?

KC

"KC"

Klaus Christensen - www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster - Basic nitrox CMAS og PADI

Fra : Søren Arnvig

Dato : 28-10-03 21:57

"Klaus Christensen" <klausc@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Søren jeg var klar over at du har dykket længe, men at du er Gandalf med
> Scuba, det anede jeg ikke... du må have kælderen fyldt af log?

mjaa, det bliver til nogen stykker og nogen er da
også blevet væk undervejs, men jeg har stadig
min første logbog.

Første dyk står der bare
"7 Marts 1982 Stevns , Stærk strøm Temp. 2 C."
Ikke særligt oplysende.

Når jeg sidder og bladrer dem igennem kan jeg se en
del vragdyk i Kattegat og Østersøen, med små tegninger af
vragene. Desværre mangler navnene på vragene flere steder og
der er overhovedet ingen positioner. Til gengæld må jeg
med skam indrømme, at der er flere omhyggelige lister med
koøjer, lanterner, ankre og andre effekter som vi bjærgede
uden tilladelse i midt firserne. Noget af det er stadig at finde
i klubben, med meget af det er bare røget til skrot.

Jeg kan også se at jeg har foretaget solodykning med
vragpenetrering på 25 m, med 2x7 og en enkelt automat.
Hvilket jeg i dag kun kan betegne som topmålet af idioti
og udtryk for en total mangel på respekt for situationen.

Men det er sjovt at sidde og bladre tilbage og huske både
dykkene og de mennesker, som man var sammen med dengang.

Så selvom det synes latterligt efter de første 100 dyk,
så blive ved med at skrive logbog. På et tidspunkt bliver
det sjovt igen.

Søren Arnvig

Fra : Asger Nybo Larsen

Dato : 28-10-03 20:24

Hvis man vil holde sig til DSF's vejledende sikkerhedsregler, så skal man
ifølge nedenstående link føre logbog.

http://www.sportsdykker.dk/sites?/udvalg/Teknisk%20Udvalg#link107

Fra : Allan Jensen

Dato : 30-10-03 11:50

Hvis man kan blive "for erfaren" til at skrive logbog, så må det da være
fordi man dykker nogle kedelige steder.

Nej jeg ved da godt der kan være mange andre grunde, men selv har jeg altid
ført en form for logbog.

Efterhånden har jeg dog tyndet ud i det, så jeg kun har gemt de mest
interessante vragdyk fra før 1990, men siden har jeg gemt alt, fordi jeg har
fortrudt at have smidt noget ud. Det er f.eks. sjov at samle alle dyk gennem
årene på enkelte vrag, og så se om der er system i det mht. sigt på bestemte
årstider. Det har jeg gjort med f.eks. S.S.Robert i Øresund.

Jeg har udført 114 dyk på Robert fra 1989 og til i dag, nogenlunde jævnt
fordelt over årstiderne, men mest om vinteren hvor vejret er for koldt til
længere ture ( jeg bor ved Øresunds kyst ).

Min konklusion er at sigten er bedst i April; gennemsnit 5 meter, bedste
sigt 15 meter.

Næstbedst i Marts; gennemsnit 5 meter, bedst 10 meter.

Dårlist i Januar/Februar; gennemsnit 1-2 meter, bedst 2 meter, dårligst
under ½ meter ( har et par gange måtte opgive at dykke på grund af sigten ).

Sådan noget kan man jo også bruge sin logbog til, - når det blæser

m.v.h. Allan