Digital camera - sony p10?
Fra : Henrik Leegaard Hans~

Dato : 26-10-03 16:36

Jeg overvejer at købe et sony p10 er der nogle der har erfaring med dette
produkt eller vil anbefale en anden model i 3000-4000 kr klassen.

Henrik Leegaard Hansen

Fra : Nic

Dato : 26-10-03 17:30

> Jeg overvejer at købe et sony p10 er der nogle der har erfaring med dette

P92 - Samme kamera, men med AA batterier...

Fra : Henrik Leegaard Hans~

Dato : 26-10-03 17:53

> Fra: "Nic" <nifonewsx@tiscali.dk>
mne: Re: Digital camera - sony p10?

> P92 - Samme kamera, men med AA batterier...

OK, er du tilfreds med kameraet og har du uv hus til det?

Henrik Leegaard Hansen

Fra : Nic

Dato : 26-10-03 20:30

> OK, er du tilfreds med kameraet og har du uv hus til det?

JA og nej :)

Fra : John Mogensen

Dato : 27-10-03 10:41

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> wrote in message

> JA og nej :)

P92 - Der laves desværre ikke UV-hus til dette kamera endnu! Men ellers er
det er meget godt kamera (har selv et og kunne godt tænke mig et UV-hus
snart!)....

Fra : Nic

Dato : 27-10-03 11:09

> P92 - Der laves desværre ikke UV-hus til dette kamera endnu! Men ellers er
> det er meget godt kamera (har selv et og kunne godt tænke mig et UV-hus
> snart!)....

Enig.

Fra : frog256

Dato : 28-10-03 13:51

"Henrik Leegaard Hansen" skrev d. 26-10-03 16:36 dette indlæg :
> [...]
dette
> produkt eller vil anbefale en anden model i 3000-4000 kr klassen.

Hej Henrik,

Jeg har i et års tid haft et Sony DSC P5 med undervandshus - det svarer
meget godt til P10 mht spec's. Jeg har taget ca. 500 UV og 1000 OV
billeder med det og er generelt meget tilfreds.
Du skal imidlertid være opmærksom på at Sony skifter modeller hurtigere
end de fleste skifter underbukser; dette gælder også for UV-husene, så
selv om du ser et der passer i en netshop, skal du sikre dig at det rent
faktisk stadig er til at skaffe.. Jeg måtte f.ex. modificere på et P9
hus, da det originale til P5 ikke fandtes længere, selv om der var mange
annoncer for det..

- Men det virker og er enkelt i brug; du kan aktivere alle knapper
udefra og så fylder det bare ingenting; du ka' lige stikke det i lommen
eller under mavebæltet på BCD'en- det er en stor fordel f.ex ved
strømdyk, sammenlignet med bl.a. Olympus's kæmpehuse..

Af ulemper (som nok er generelle for digi-kameraer kan nævnes, at det
ta'r en evighed fra man har trykket, til billedet bli'r taget (1-2 sek,
hvis lyset er svagt) dvs. at de mere aktive fisk ka' nå at vende ryggen
til dig. Desuden rækker den indbyggede flash kun et par m. og kan ikke
bruges i fnulret vand, men f.ex. herhjemme kan man ta' udmærkede
billeder på nightshot uden flash, bare man ka' holde kameraet stille
længe nok (op til ½ sec.).

En anden ulempe er at lithiumbatteriet ikke strækker til at være tændt
et helt dyk; du er nødt til at slukke kameraet når der ikke lige er
noget at skyde- og så ta'r det 5 sec. før det er skudklart igen - og det
er altid der hajen suser forbi..

Men ellers fungerer det fint både over og under vandet, med god makro &
zoom med realistiske farver. Og med en lille silicagel pose i UV huset
har jeg aldrig haft dugproblemer..

Så jeg mener at Sony er et udmærket value for money køb..

mvh. Lars A.

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Arnholm

Dato : 28-10-03 14:30

frog256 <frog256.news@kandu.dk> skriver:
> dette
> Jeg har i et års tid haft et Sony DSC P5 med undervandshus - det svarer
> meget godt til P10 mht spec's. Jeg har taget ca. 500 UV og 1000 OV

Jag har valt en Ixus v3 efter som jag tycker att färgåtergivningen hos
Canom är lite bättre än den hos Sony. För video dock är Sonys optik en
av de besta på marknaden. Om du vill jämföra kameror har cyberfoto.se
en massa testbilder från de flesta kamerort på marknaden. DOck mycket
lite om UV foto. Det får man gräva fram på digideep, eller någon annan
UV foto sida.

/ Balp
--
http://anders.arnholm.nu/          Keep on Balping

Fra : Nicolai Bech

Dato : 20-11-03 11:03

"frog256" <frog256.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> har jeg aldrig haft dugproblemer..
>
> Så jeg mener at Sony er et udmærket value for money køb..

Enten er dit batteri dårligt, eller også har de forbedret batterierne
væsentligt (eller du bruger ekstremt lidt luft på dine dyk Jeg har lige
været i rødehavet med et Sony P10, og kunne lige akkurat tage 2 dyk af knap
en times varighed, uden at slukke kameraet.....

Jeg kan i øvrigt stærkt anbefale kameraet, uden dog at have erfaring med
andre. Det dækker fuldt mit behov som amatør UV-fotograf. Det er let at have
i lommen, let at anvende, og alle funktioner er tilgængelige. Dog skal du
være forberedt på at du ikke kommer langt uden et rødfilter - og det er lidt
pebret.....

Det eneste irritationsmoment jeg har haft er at blitzen kan være lang tid om
at genoplade - men mon ikke det er generelt problem ??

Du kan se nogle få af mine billeder på www.aquanaut.dk - serien fra Bornholm
er taget uden rødfilter, mens dem fra rødehavet er med filter.

Check i øvrigt også air365's hjemmeside. Der er flere billeder taget af
Henrik Gram, også med et Sony, jeg er dog ikke sikker på om det er et P10
eller en ældre model.

Mvh
Nicolai