Dykker software til Palm
Fra : Rene B. Laursen

Dato : 24-10-03 20:27

Hejsa

Som lover laver jeg lige et lille indlæg om de programmer til Palm som
jeg finder mest interesant set i forhold til dykning. I dag bruger jeg
følgende tre programmer:

D-Planner:
Deko-software udviklet af GUE. Efter min mening et super simpelt
program som "Gør-Det-Rigtigt" (bruger Bühlmann) og som er let at
bruge. Ulempen er at programmet koster $49 og $59 alt afhængig af om
man har købt GUE DecoPlanner til PC.

Type:   Skal købes.
Link:   http://www.gue.com/dplan/
   http://www.gue.com/catalog/order

Mixer:
Det lille program til at beregne gasblendning efter partialtryks
blanding. Dette program er også super let at bruge og kan sættes op
til at toppe op med andet end luft. Prøv f.eks. at lav beregningerne
med GUE's standard bund-gasser og brug NTX32 til at toppe op med i
stedet for luft. Så skal der ikke 100 O2 i flaskerne, men kun He og
NTX32

Type:   Freeware
Link:   http://www.users.bigpond.com/wittig/mixer.html

AquaDiveLog
Et log program, som kan logge dyk direkte fra de fleste Suunto
dykkercomputere (også interface til andre mærker - se website). Et af
de helt stæke sider ved dette program er selvfølgelig at info fra
Suunto'en kan læses direkte ind på Palm'en via et Suunto interface, et
NullModem-kabel og en HotSync kable. Der kan være problemer med
origibale Suunto interfaces, da spændningen er lidt lav på dem (har
jeg ladet mig for tælle). Derfor har jeg fået lavet interface som både
kan bruges til Palm'en og til min PC (til Suunto's Dive Manager)

En anden super ting er at man kan taste sin planlagte profik ind i
loggen på dykket og programmet kan nu vise den planlagte profik sammen
med profiken fra dykkercomputeren - det kan man sq lære noget af!!

Type:   Freeware
Link:   http://www.aquadivelog.org

Endvidere har jeg leget med DecoWeenie, men det blev skippet igen til
fordel for D-planner, som jeg synes er mere brugervenligt. Se evt.
mere på http://www.decoweenie.com/

Jeg håber dett kan bruges til noget. Hvis andre bruger andre gode
programmer vil jeg gerne høre jeres erfaringer.

/Rene B. Laursen

Fra : Morten Dall

Dato : 24-10-03 21:09

"Rene B. Laursen" <diver@net-point.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis andre bruger andre gode
> programmer vil jeg gerne høre jeres erfaringer.

jeg har skrevet et lille program til brug ved kontinues nitrox
så man kan intaste start blanding % start tryk Bar, ønsket slut % og slut
tryk Bar
så retuner den hvilken % du skal tope op med, hvis denne er mere end 40%
retuner programmet hvor meget du skal tappe af flasker og der efter toppe op
for at nå den ønsket blanding

f.eks.

start 21% 50Bar
slut 36% 210Bar

så retuner programmet
"tap af flasken til et tryk på 44,21Bar, og top op med 40% Nitrox

eller

start 32% 50Bar
slut 36% 210Bar
så retuner programmet
"du skal toppe op med Nitrox 37,25%"

der er ikke gjort noget som helst ud af desigen osv, det var bare et hurtig
lille værktøj jeg lavede til mig selv, men hvis der er nogle der kan bruge
det må i da godt få et kopi

mvh Morten Dall

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 26-10-03 16:23

Rene B. Laursen skrev i Message-ID: <3f997781.436997639@news.tele.dk>:

> Som lover laver jeg lige et lille indlæg om de programmer til Palm som
> jeg finder mest interesant set i forhold til dykning.

Jeg kan oplyse at der findes et udmærket stykke dykkersoftware til
Symbian[1] der hedder Diveplan[2] - det bruges til at udregne
dekompressionstider med.

Jeg kender ikke til logbog software, da jeg alligevel er for doven til
at føre logbog.

[1] <http://www.symbian.com/> Et styresystem til Smartphones.
Interessenter i Symbian inkluderer Nokia og SonyEricsson. Se liste over
hvilke telefoner der kører Symbian her
<http://www.symbian.com/technology/symbos-phones.html>

[2] <http://www.diveplan.org/> Jeg har førstehåndsviden om Crystal
(Nokia 9210) versionen.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 26-10-03 18:53

Ser også ud til at køre fint på Siemens SX1 (series60).
Opera's browser kan anbefales til at kigge DMI's sejlervejr med.

Er der nogen der har links til andet dykkerrelevant Series60 software?

MVH
Jan Kisak Rasmussen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 26-10-03 22:17

Jan Kisak Rasmussen skrev i Message-ID:
<3f9c09f5$0$3770$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:

> Er der nogen der har links til andet dykkerrelevant Series60 software?

Eller 7.1 - jeg overvejer en P900.