Asus A7V driller (IDE bus og 3 HD)
Fra : Kong Kent

Dato : 25-10-03 22:25

Har lige formateret mine harddiske, da jeg ville installere en ny og større.
Jeg har som udgangspunkt en IBM Deskstar 45GB og en Seagate Barracuda IV
80GB. Købte så en Seagate Barracuda 7200.7 160GB, og ville så installere den
som Master, lade 80'eren køre som Slave på samme kabel, og så proppe det ned
i bundkortet.

Ingen problemer!!

Men når jeg så smækker IBM'en på som Master og knalder kablet ned i
bundkortet i den anden port, så vil mit WinXP ikke starte op. Lortet fryser
ganske simpelt.

Så nu har jeg 45gb materiale på en propfyldt HD som jeg ikke kan få over på
den nye store, og så få formateret den IBM og gjort klar igen. Den ligger
her ved siden af mig, da lortet af en eller anden mystisk grund conflicter
med de to andre diske når de bliver smidt ned i bundkortet samtidig, selvom
Asus A7V praler af at kunne en vældig masse med en masse forskellige diske
på samme tid. Lige p.t. ser det sq ud til, at jeg kun kan bruge den ene IDE
port på MB :(

Nogen der kan hjælpe mig??

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 25-10-03 22:56

Den Sat, 25 Oct 2003 23:25:22 +0200, "Kong Kent"
<kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> skrev:

> [...]
>på samme tid. Lige p.t. ser det sq ud til, at jeg kun kan bruge den ene IDE

Har du kigget i bios om indstillingerne er rigtige?

Med venlig hilsen, Michael Pilgaard
--
Det er en muldvarp på motorcykel!
Hvad er det, der er småt, sort og meget hurtigt?

Fra : Kong Kent

Dato : 25-10-03 23:07

IDE

> Har du kigget i bios om indstillingerne er rigtige?

Hvordan skal indstillingerne da være i bios? Troede da, at de standard var,
at begge IDE sockets skulle virke!

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 25-10-03 23:57

Den Sun, 26 Oct 2003 00:07:18 +0200, "Kong Kent"
<kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> skrev:

KLIP

>Hvordan skal indstillingerne da være i bios? Troede da, at de standard var,
>at begge IDE sockets skulle virke!

Det er også standard på de boards jeg har set. Men ved fejlfinding må
man udelukke fejlkilderne og dette kunne være en af dem.
Begge IDE-controllere skal være enabled og være sat til AUTO, med mindre
andet fremgår af dokumentationen til harddiskene.

Det er ikke sikkert at det er hardwaren der er noget galt med. WinXP har
det med at fare vild i harddiskene hvis man *bare* bytter om på dem.

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-03 06:31

On Sat, 25 Oct 2003 23:25:22 +0200, Kong Kent wrote:

> [...]
>på samme tid. Lige p.t. ser det sq ud til, at jeg kun kan bruge den ene IDE

Windows er ikke et P'N'P OS, ved installationen har styresystemet noteret
sig hvor den er installeret - ligesom den gør med en del hardware-settings
- som det ikke er meningen der skal ændres ... muligvis på grund af at
langt-langt de fleste Windows licenser sælges som OEM og derfor er bundet
til en specifik hardwarekonfiguration.

Sæt GXP'en som master igen, ligesom i de gamle dage og kopier den
nødvendige data over og lav derefter skiftet.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
If you don't like my opinion of you - improve yourself!

Fra : Niels Kristiansen

Dato : 27-10-03 11:24

"Peter Jespersen" <flywheel(AT)illogical(DOT)dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>på samme tid. Lige p.t. ser det sq ud til, at jeg kun kan bruge den ene IDE

Måske står bios til at boot på den forkerte harddisk (IDE0 eller IDE1)

Fra : Khawk

Dato : 30-10-03 08:04

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> som Master, lade 80'eren køre som Slave på samme kabel, og så proppe det
Sidder din IBM som primær eller sekundær?
Hvor er WindowsXP installeret (hvilken harddisk og hvilken partition).
Hvad er der gjort ved den nye (partitionering, formatering)?
Det er muligt at det også bliver nødvendigt at se på hvordan dine hardiske
er partitioneret.
Hvordan sad dine harddiske på kablerne før?

mvh

Kim